@article { author = {Abbaszadeh, Mahdi}, title = {Human’s Knowledge of God in Farabi’s Thought}, journal = {Qabasat}, volume = {26}, number = {99}, pages = {5-30}, year = {2021}, publisher = {Research Institute for Islamic Culture and Thought}, issn = {1029-4538}, eissn = {}, doi = {0199}, abstract = {Although the matter of “human’s knowledge of God” has an age-old background in the history of philosophy and theology, but it still has occupied the minds of religious intellectuals especially philosophers of religion and even some contemporary epistemologists. Among these thinkers, Farabi believes human’s perceptual ability encounters serious restrictions and obstacles in the knowledge of some things especially God; and the creation of a rational picture of God in human’s mind or intellect ends up with serious problems. In addition, God’s names and attributes are somehow meaningful; and having a valid (true and justified) speech of God such that it does not lead to kalami [Islamic theological] problems (purifying –tanzih- of God from other creatures should be done, and there should be no resemblance between Him and other beings) is finally possible through univocal language. Giving a philosophical explanation of human’s knowledge of God, Farabi tries to present a mystical elaboration as well. If “Fosus al-Hekam” is his book, then he has presented a detailed discussion, using the mystics’ methods, on the obstacles and restrictions of the rational knowledge of God and the necessity of having an intuitional understanding of God. Explaining the above discussions, this writing investigates and criticizes Farabi’s views in this regard and discusses the ideas of some researchers who have dealt with the subject.}, keywords = {FARABI,human’s knowledge of God,speaking of God,Reason,intuition}, title_fa = {علم انسان به خدا در تفکر فارابی}, abstract_fa = {مسئله «علم انسان به خدا» با وجود اینکه در طول تاریخ دیرپای فلسفه و الهیات، سابقه‌ای کهن دارد، اما همچنان ذهن متفکران دینی به‌ویژه فلاسفه دین و حتی برخی از معرفت‌شناسان معاصر را به خود مشغول داشته است. در این میان، فارابی معتقد است که قوای ادارکی بشر در شناخت اشیا و به‌ویژه خدا با محدودیت‌ها و موانع مهمی مواجه است و ایجاد صورت معقول (مفهوم) خدا در ذهن یا عقل انسان مشکلاتی جدی به همراه دارد. همچنین نام‌ها و اوصافی که خدا با آنها نامیده می‌شود، به‌نحوی معنادار هستند و سخن‌گفتن از خدا به‌‌گونه‌ای که هم معتبر (صادق و موجّه) باشد و هم به مشکلات کلامی نینجامد (تنزیه خدا از مخلوقات حفظ شود و تشبیه او به مخلوقات منتفی گردد)، نهایتاً با زبان اشتراک معنوی امکان‌پذیر است. فارابی در کنار بیان فلسفی علم انسان به خدا، می‌کوشد تبیین عرفانی از آن نیز ارائه دهد و اگر فصوص الحکم را از آنِ وی بدانیم، او بحث مشبعی را به روش عرفا در باب موانع و محدودیت‌های شناخت عقلیِ انسان از خدا و لزوم شناخت شهودیِ انسان از او مطرح کرده است. نوشتار حاضر، ضمن تبیین مباحث فوق، به بررسی و نقد دیدگاه‌های فارابی در این باره و نظرات برخی محققان می‌پردازد که تا حدی متعرض این مسئله شده‌اند.}, keywords_fa = {فارابی,علم انسان به خدا,سخن‌گفتن از خدا,عقل,شهود}, url = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244360.html}, eprint = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244360_a1ec3e24657fee00b5affc7a52b74b16.pdf} } @article { author = {Alizamani, Amirabas and ghasemighalebahman, Mahmoud}, title = {Symbolism and Symbolic-Thinking in Religious Language from Ibn-Arabi and Paul Tillich’s Perspectives}, journal = {Qabasat}, volume = {26}, number = {99}, pages = {29-53}, year = {2021}, publisher = {Research Institute for Islamic Culture and Thought}, issn = {1029-4538}, eissn = {}, doi = {0299}, abstract = {Christian and Muslim theologians have tried to present a defendable explanation of religious teachings and statements in response to the theoretical and religious courses for thousands of years. Comparing the Christian and Islamic traditions in the analysis of religious language and profiting from the correct meaning of Paul Tillich’s symbolic-thinking method and Ibn-Arabi’s ramzgara’i (symbolistic) method, this research intends to play a great role in understanding the reality of religion and religious language. It will also find a suitable answer to the following questions: can each of the two intellectual frameworks be better understood with the help of the other; and comparing the two intellectual frameworks and cognitive systems, can we present another comprehensive and major pattern? Studying the original meaning and concept of symbol, ramz and esoteric interpretation, this research will show the necessity of symbolism and ramzgara’i in language of religion and will clarify the real and original limits and bounds of esoteric interpretation. A good preparation to find Ibn-Arabi’s answer in the mentioned cognitive field, is to have a new organization and formulation of his mysticism and regard its confrontation with the new questions posed by the intellectual theological-philosophical school of Paul Tillich. Researching the implication and the reasons of using symbols and ramz in religious language, we will have a better text-research confrontation with the holy texts and will avoid the formation of its surrounding doubts. The method of such research is to have an equal comparison on the basis of the logical analysis of concepts.}, keywords = {Religious Language,Ibn-Arabi,Paul Tillich,Symbolic Language,Esoteric Interpretation,Ramz,Revelation}, title_fa = {رمزگرایی و نماداندیشی در زبان دینی از دیدگاه ابن‌عربی و پل تیلیش}, abstract_fa = {عالمان الهیات مسیحی و اسلامی در طول هزاران سال تلاش کرده­اند در برابر جریان‌های فکری و دینی، تبیینی قابل‌دفاع از آموزه­ها و گزاره­های دینی ارائه کنند. این پژوهش با بهره‌مندی از مقایسه دو سنت مسیحی و اسلامی در تحلیل زبان دینی و با بهره‌مندی از معنای صحیح روش نماداندیشانه پل تیلیش و رمز‌گرایانه ابن‌عربی، در صدد است سهم بسزایی در شناخت واقعیت دین و زبان دینی ایفا کند و پاسخی متناسب به این مسئله دهد که آیا در پرتو هر یک از این دو چارچوب فکری، دیگری را می‌توان بهتر فهمید و با برقراری مقایسه میان دو چارچوب فکری و نظام معرفتی، الگوی جامع و کلان دیگری ارائه کرد؟ در این زمینه با مفهوم‌کاوی معنای اصیل و حقیقی نماد، رمز و تأویل به ضرورت نمادگرایی و رمز­گرایی در زبان دین دست یافته و مرز و محدوده اصیل و حقیقی تأویل در آنها را به‌روشنی مشخص ساخت. ظرفیت تنسیق و صورت‌بندی نوین از عرفان ابن‌عربی و مواجهه عرفان ابن‌عربی با پرسش­های نوینی از سوی مکتب فکری الهیاتی ـ فلسفی پل تیلیش ، تمهیدی است از برای فحص از دستیابی به پاسخ ابن‌عربی در این زمینه معرفتی است؛ با دلالت‌پژوهی و علت‌کاوی به‌کار رفتن نمادها و رمزها در زبان دینی، مواجهه متن‌پژوهانه بهتری با متون مقدس صورت یافته و از پیدایش شبهات پیرامون آنها حذر ‌شود. برای پاسخ به این مسئله، روش پژوهش، مقایسه‌ متوازن مبتنی بر تحلیل منطقی مفاهیم است.}, keywords_fa = {زبان دینی,ابن‌عربی,پل تیلیش,زبان نمادین,رمز,وحی,شریعت}, url = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244591.html}, eprint = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244591_767cee7f6b5f23537e9c74c471cdc603.pdf} } @article { author = {Elmi Sula, Mohammad-Kazem and Mos’hafi, Mohammad-Sadeq}, title = {The Bases of ‘Unity of Being’ in the Thought of Heraclitus and Molla-Sadra}, journal = {Qabasat}, volume = {26}, number = {99}, pages = {55-74}, year = {2021}, publisher = {Research Institute for Islamic Culture and Thought}, issn = {1029-4538}, eissn = {}, doi = {0399}, abstract = {The old attempt of philosophy to understand the meaning of unity and return the plurality of the world to a unified matter has a long record which can be traced to the philosophy of ancient Greek especially philosophy of Heraclitus. His notion of unity is different from the understanding of his previous philosophers of unity. His view of arche is a transition from material to non-material matter; the manifestation of this point is Logos. Logos unifies the material and non-material matter and the whole universe. The theory of unity of being has been noticed by mystics and especially Ibn-Arabi, but Molla-Sadra is the first philosopher who presents a rational and deductive presentation of this theory in a philosophical system. Heraclitus and Molla-Sadra both try to present a united existential picture of the world. Their ideas have some common points along with some differences. This article tries to study the bases of unity of being from the perspectives of the two philosophers and compare their commons and differences.}, keywords = {Molla-Sadra,Heraclitus,Unity of being,Logos}, title_fa = {مبانی وحدت وجود در اندیشه هراکلیتوس و ملاصدرا}, abstract_fa = {دریافت مفهوم وحدت و تلاش برای بازگرداندن کثرات عالم به امری وحدت‌بخش در فلسفه، تلاشی دیرینه است که سابقه آن را می­توان تا فلسفه یونان باستان به‌ویژه در فلسفه هراکلیتوس پی گرفت. وحدت در اندیشه او با آنچه پیشینیان او از وحدت دریافتند، متفاوت است. نگاه او به «آرخه» گذری است از ماده به امر غیر مادی؛ مظهر این امر «لوگوس» است. لوگوس، وحدت‌بخش امر مادی و غیر مادی و کلّ هستی است. در جهان اسلام نیز نظریه وحدت وجود مورد توجه عرفا و در رأسشان ابن­عربی بوده است؛ اما ملاصدرا اولین فیلسوفی است که این نظریه را به ‌صورت استدلالی و عقلانی در نظامی فلسفی عرضه می­کند. هراکلیتوس و ملاصدرا تلاش می­کنند تصویری وحدت وجودی از عالم هستی نشان دهند. نظرات هر دو فیلسوف در عین اختلاف، دارای نقاط اشتراک نیز می­باشند. این مقاله در صدد بررسی مبانی وحدت وجود در اندیشه این دو فیلسوف است و به مقایسه نقاط اشتراک و اختلاف این دو اندیشمند می­پردازد.}, keywords_fa = {ملاصدرا,هراکلیتوس,وحدت وجود,لوگوس}, url = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244593.html}, eprint = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244593_454dd9ea305793747edb7ab869064bc4.pdf} } @article { author = {Najafi Afra, Mahdi and Nadali-Zadeh, Hamzeh}, title = {An Investigation of Allameh Ja’fari’s Criticisms of the Two Principles: “Donator of Something Cannot be Devoid of That Thing” and “the [Being with] Simple Essence is Everything”}, journal = {Qabasat}, volume = {26}, number = {99}, pages = {75-91}, year = {2021}, publisher = {Research Institute for Islamic Culture and Thought}, issn = {1029-4538}, eissn = {}, doi = {0499}, abstract = {The two principles of “donator of something cannot be devoid of that thing” and “the [being with] simple essence is everything and not part of any of them” have a special position among philosophical principles especially among theological discussions. The philosophers generally use the first principle to explain the compatibility between cause and effect and Molla-Sadra uses the second principle to prove the ‘personal unity of being’. Allameh Mohammad-Taqi Ja’fari who disagrees with some accounts of the ‘unity of being’ and does not accept the compatibility [of the two] in metaphysical matters, criticizes the two principles. I have studied his criticisms of the two principles in this article. Recognizing his mistakes in understanding the principles and their domain, I have concluded that he cannot deny the two mentioned principles. His most important mistakes are: examining philosophical rules in natural matters and also confusion of epistemological and ontological matters. Relying on Molla-Sadra’s views, this article uses an analytic method to criticize Allameh Ja’fari’s view.}, keywords = {Principle of “donator of something cannot be devoid of that thing”,Principle of “the [being with] Simple Essence is everything and not part of any of them”,Allameh Ja’fari,compatibility,criticism}, title_fa = {بررسی نقدهای علامه جعفری بر قاعده‌ها‌ی «مُعطِی الشَیءِ لایَکُونُ فاقِداً لَه» و «بَسیطُ الحَقیقَه کُلُّ الأشیاءِ»}, abstract_fa = {در میان قواعد فلسفی، دو قاعده «معطی الشیء لا یکون فاقداً له» و «بسیط الحقیقة کلّ الاشیا و لیس بشیء منها» به‌ویژه در مباحث الهیات از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. فلاسفه به طور عام از قاعده نخست در تبیین سنخیت بین علت و معلول استفاده می‌کنند و ملاصدرا از قاعده دوم در اثبات وحدت شخصیه وجود بهره می‌گیرد. علامه محمدتقی جعفری که با تقریر‌هایی از وحدت وجود مخالف است و سنخیت را در عرصه ماورای طبیعت نمی‌پذیرد، به نقد دو قاعده فوق پرداخته است. ما در این مقاله انتقادهای ایشان را به این دو قاعده بررسی می‌کنیم و پس از بازشناسی خطاهای او در فهم این قواعد و قلمروهای آنها به این نتیجه می‌رسیم که آنها قادر به نفی دو قاعده مزبور نیستند. آزمودن قواعد فلسفی در عرصه طبیعت و خلط امور معرفت‌شناختی و وجودشناختی از مهم‌ترین خطاهای اوست. این مقاله با استفاده از روش تحلیلی و با اتکا به آرای ملاصدرا به نقد اندیشه علامه جعفری پرداخته است.}, keywords_fa = {قاعده بسیط الحقیقه,قاعده معطی الشیء علامه جعفری,سنخیت,نقد}, url = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244595.html}, eprint = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244595_b8ab6787a40164905d1d4931009cb6fe.pdf} } @article { author = {Ardestani, Mohammad-Ali}, title = {The Theory of Tamathol Applied to the Interpretation of Religious Texts in the Ideal Manifestation of Realities}, journal = {Qabasat}, volume = {26}, number = {99}, pages = {93-112}, year = {2021}, publisher = {Research Institute for Islamic Culture and Thought}, issn = {1029-4538}, eissn = {}, doi = {0599}, abstract = {Tamathol is the manifestation of an object for human in the form he/she is familiar with, having a purpose fitting to the purpose of its manifestation. Tamathol is not such as the transformation of one thing to another, rather motamathel [the manifested] appears in a form in the visitor’s perception, without having any change in its nature or reality; therefore tamathol is not the same as formation. The theory of tamathol, which has a philosophical essence, may be used as a metaphysical base for the interpretation of religious texts in the ideal appearance of facts. The theory of tamathol is clarified, in this article, from the metaphysical and perceptive aspects.  }, keywords = {Keywords: Idea (Figurative Expression),Tamathol,Gabriel,Maryam,Prophet [Mohammad]}, title_fa = {نظریه تمثل در تفسیر متون دینی در ظهور مثالی حقایق}, abstract_fa = {تمثل، ظهور شیء برای انسان به صورتی است که انسان با آن مألوف و مأنوس بوده و با غرضی که ظهور به خاطر آن است، مناسب می‌باشد. تمثل از قبیل تبدیل و انقلاب چیزی به چیز دیگر نیست، بلکه متمثل بدون آنکه در ذات و حقیقت خود دگرگون شود، در صورتی در ظرف ادراک بیننده ظهور می‌یابد؛ بنابراین تمثل غیر از تشکل است. نظریه تمثل که ماهیتی فلسفی دارد، می‌تواند به مثابه مبنای مابعدالطبیعی در تفسیر متون دینی در ظهور مثالی حقایق به کار گرفته شود. در این نوشتار، نظریه تمثل از جهت مابعدالطبیعی و استنباطی، مورد بررسی قرار گرفته است.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: مثال,تمثل,جبرئیل,مریم سلام الله علیها,پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم}, url = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244596.html}, eprint = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244596_912539108abee3f23c63d52918955ba4.pdf} } @article { author = {Daneshvar, Yosef and BehzadiMoghadam, MohammadReza}, title = {An Analysis and Criticism of William Stoeger’s Solution to the Question of the Divine Act on the Basis of the ‘Transcendental Wisdom’ [Theory]}, journal = {Qabasat}, volume = {26}, number = {99}, pages = {113-139}, year = {2021}, publisher = {Research Institute for Islamic Culture and Thought}, issn = {1029-4538}, eissn = {}, doi = {0699}, abstract = {The research of this article starts with confronting the following question: “can we have an understanding of the Divine act in the world such that it does not lead to abandoning the legality of causality legality in the world. After investigating the most important points present in the changes of’ the concept of God and His act from the past to today, I will first explain the most promising theories posed in the present century, i.e. the theory of Russell and Polkinghorne; then studying the capacity of Stoeger’s idea, I will criticize these theories and inspect their insights and defects. Then considering Allameh Tabataba’i's understanding of the kind of God’s existence and activity in the world on the basis of the [theory of] ‘transcendental wisdom’, I will criticize Stoeger’s theory while its insights and useful points are preserved. Among these discussions I have selected my own theory which tries to collect all the positive characteristics of the previous ideas. According to this theory, God is an agent who has created a lawful world and has given all its present characteristics, relations and rules; this agency is along with His act of creation. On the other hand, He has a continuous and permanent presence in the world for the rest of its existence because this world is ‘mere relation’ [to God] and is thoroughly poverty and needs donation of existence in each and every second. Thus God’s activity is not restricted to the instant of creation. Accepting this perspective, we may get rid of the deistic problems posed regarding some previous ideas such as the classical physics of Newton.}, keywords = {the Divine act,Causality,Non-Determination,Rules of nature,Primary and Secondary Causes,‘Mere Relation’ Rxistence,Non-Material Worlds}, title_fa = {بررسی و نقد راه‌حل ویلیام استوگر در مسئله فعل الهی بر مبنای حکمت متعالیه}, abstract_fa = {این مقاله با این پرسش آغاز می‌شود که «آیا می‌توان به فهمی از فعل الهی در جهان دست یافت که در عین حفظ حضور فعالانه و مستمر خداوند در عالم، نیازمند دست‌شستن از پذیرش قانونمندی موجبیتی جهان نباشیم؟». در این مسیر، پس از بررسی مهم‌ترین نقاط موجود در سیر تحول مفهوم خدا و فعل او، از گذشته تاکنون، نخست به توضیح امیدبخش‌ترین نظرات مطروحه در دوره معاصر، یعنی ایده راسل و پوکینگهورن، پرداخته و سپس با بررسی ظرفیت موجود در ایده استوگر به نقد این نظرات و بررسی قوت‌ها و کاستی‌های آنها می‌نشینیم. در ادامه با فهمی که قرائت علامه طباطبایی از حکمت متعالیه از حضور و نحوه فاعلیت خدا در جهان به ما می‌دهد در عین حفظ بصیرت‌ها و نکات کارآمد ایده استوگر به نقد آن پرداخته و از خلال این گفتگوها نظریه مختار خود را - که سعی بر تجمیع ویژگی‌های مثبت نظرات پیشین دارد- بر می‌گزینیم. در این نظریه، خداوند فاعلی است که از سویی جهان را بر اساس قانونمندی حاکم بر آن آفریده و همه ویژگی‌ها و روابط و قوانین موجود در آن را همزمان با فعلِ هستی‌بخشیِ خویش بدان داده و از طرف دیگر به سبب هستیِ عین ربطی و سراسر فقر جهان و وجودبخشی آن‌به‌آنِ خداوند، حضور مستمر و دائمی در ادامه حیات آن داشته و این فاعلیت فقط به لحظه خلقت محدود نمی‌گردد. با طرح و پذیرش این نگرش، امکان رهایی از دام اشکالات دئیستی وارد بر برخی نظرات پیشین از جمله فیزیک کلاسیک نیوتن نیز منتفی خواهد شد.}, keywords_fa = {فعل الهی,موجبیت,عدم تعین,قوانین طبیعت,علل اولیه و ثانویه,وجود عین ربط,عوالم غیرمادی}, url = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244598.html}, eprint = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244598_93c5f532e00e69cd849875feeb8ed144.pdf} } @article { author = {Hoseini, Zahra}, title = {On McFague's Metaphorical Theology and its Epistemological Basis}, journal = {Qabasat}, volume = {26}, number = {99}, pages = {141-166}, year = {2021}, publisher = {Research Institute for Islamic Culture and Thought}, issn = {1029-4538}, eissn = {}, doi = {0799}, abstract = {McFague, a philosopher and theologian that is famous for her theories' on theological metaphors and models, believes that metaphor is not just a rhetorical element, but is the nature of human thought; actually, we use them for understanding unknown things and mysterious world. She speaks about their dominion on theology, the most mysterious area and finds theology a long chain of metaphors, constructed around a model. On the other hand, she rejects objectivism and theory of correspondence and for evaluating beliefs choose a pragmatic idea. Based on pragmatism, she reviews Christian metaphors and finds them futile and useless in modern world. In her opinion they should be changed; so, she advises new metaphors instead of traditional ones. In her metaphorical theology we see another central concept, religious paradigm that every change in models should be according to it. Therefore, she is going to replace useless traditional models with practical ones considering Christian paradigm.}, keywords = {Mcfague,Metaphorical Theology,model,paradigm,Ecological Theology}, title_fa = {نقد و بررسی الهیات استعاری مک‏فیگ و مبانی معرفتی آن}, abstract_fa = {مک‏فیگ، فیلسوف و دین­پژوه که نظریاتش درباره استعاره­های دینی تأثیر بسیاری بر اندیشمندان معاصر گذاشته است، همچون بسیاری زبان­شناسان معاصر، استعاره را نه فقط ابزار زبان، بلکه ویژگی اندیشه انسان و برای ادراک امور ناشناخته، اجتناب­ناپذیر می­انگارد. او از سیطره آنها بر حوزه دین سخن می­گوید و الهیات را شبکه­ای از استعاره‏های مختلف می­داند که حول محور ‌مدل‌ها با هم تلفیق شده‌اند. در این راستا، وی با ردّ صریح عین­گرایی، برای ارزیابی باورها، تمایل به پراگماتیسم و ارزش­سنجی بر اساس فایده و نتیجه دارد و با این مبنا به نقد استعاره­های مسیحیت می­پردازد و بسیاری از آنها را در دنیای معاصر فاقد کارکرد می­یابد. بنابراین به تغییر استعاره­های سنتی و جایگزین‌سازی آنها با استعاره‌های متناسب دغدغه­های امروز و البته در محدوده پارادایم مسیحیت رأی می­دهد. در نگاه وی، تجویز ‌مدل‌ها و استعاره­های دینی، بدون توجه به پارادایم و سنت حاکم بر آن دین موفق نخواهد بود. بنابراین می­کوشد در محدوده پارادایم مسیحی و متناسب با آموزه­ها، ‌مدل‌ها و استعاره­های جدیدی را جایگزین ‌مدل‌های سنتی نماید. او نظام منسجمی از استعاره­ها را برای الهیات به ترسیم می­کند که هرچند از جهات بسیاری شایان اهمیت است، نمی‌توان آثار معرفت­شناختی گسترده آن را بر دین و دین­باوری نادیده گرفت. نظریه الهیات استعاری و تجویزی‌انگاری استعاره‎ها، بر مبنای رد عین‌گرایی است که عملاً منجر به شکاکیت گسترده و حذف ایمان یقینی می­شود و احساسات و اعمال دینی را نیز تحت‌الشعاع قرار می­دهد. نگاه پراگماتیک به دین نیز منجر به تحویلی نگری می­گردد که در آثار مک‏فیگ نیز با آنها مواجهیم.}, keywords_fa = {مک‏فیگ,الهیات استعاری,مدل,پارادایم,الهیات زیست‌شناختی}, url = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244599.html}, eprint = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244599_562be76edb9673a91ed71e8b3a0aa866.pdf} } @article { author = {rashad, hamed}, title = {A reflection on the possibility and impossibility of committed art}, journal = {Qabasat}, volume = {26}, number = {99}, pages = {167-195}, year = {2021}, publisher = {Research Institute for Islamic Culture and Thought}, issn = {1029-4538}, eissn = {}, doi = {0899}, abstract = {The discussion of value and non-price art is one of the controversial issues in art studies with theoretical background. There are three points of view about art and value; some believe that art is fundamentally disadvantaged, while others consider the introduction of the concepts of value and art to be inappropriate in terms of art, and they honor every art, while others are the only ones who are committed to value. In this article, after defining and defining the basic concepts, we examined the historical background of the art of non-profit scholarship and it became clear that the idea of ​​non-communist art was the origin of the epistemic and unconscious fields that are not located in our intellectual-cultural ecosystem. Consequently, we have shown that we can not only deny the possibility of worthless art, but that it is not possible to articulate art without any value (in the sense of sociology). In the final section of the paper, we argued that the value of art about its inherent utility and utility was proved.}, keywords = {Value art,Committed art,Art for art,Art for the Purpose,Art and Value}, title_fa = {تأملی در امکان یا امتناع «هنر ارزشی»}, abstract_fa = {بحث از هنر ارزشی و غیر ارزشی، مقوله‌ای پردامنه و دیرپا در فلسفه هنر، مطالعات فرهنگی و علم الاجتماع است و ناخواسته صحبت از نسبت فرم و معنا، چیستی امر زیبا و زیباشناسی هنر، نسبت هنر، ایدئولوژی و دین را به میان می‌کشد. ظهور ایده «هنر برای هنر» در قرن نوزدهم که ریشه در زیبایی‌شناسی کانت داشت، آغاز مواجهه‌ای‌ نو با «هنر متعهد به ارزش» یا «هنر ارزشی» بود و اساس سنت هنری گذشتگان را به نقد می‌کشید. در این مقاله پس از تعریف و تدقیق مفاهیم اولیه و بررسی پیشینه تاریخی مسئله‌، به زمینه‌های معرفتی و غیر معرفتی شکل‌گیری ایده «هنر برای هنر» اشاره کرده و امکان و بایستگی تعهد یا عدم تعهد هنر به ارزش را در سه ساحت تحققی و تاریخی، نظری و فلسفی، و مطالعه‌ ذیل گفتمان دینی مورد بررسی قرار داده‌ایم. در نتیجه با ارائه‌ ادله و بررسی مدعیات مشخص شد که نه‌تنها وجود هنر ارزشی به لحاظ امکان و تحقق غیرقابل انکار است و در گفتمان دینی نیز تنها این سنخ از آفرینش هنر به رسمیت شناخته شده‌است، بلکه خلق اثری که تماماً ملتزم به ایده هنر برای هنر باشد، ممکن نیست و هنر ناگزیر از تعلق به ارزش- به معنای جامعه‌شناختی آن- است. در بخش پایانی مقاله نیز پس از اثبات امکان هنر ارزشی، نظر دین در باب ارزشمندی ذاتی هنر بازگویی شده است.}, keywords_fa = {هنر ارزشی,هنر متعهد,هنر برای هنر,هنر دینی,هنر و ارزش,اصالت هنر}, url = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244600.html}, eprint = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_244600_4a6361304bf7098b81d5c2e8a1910351.pdf} }