@article { author = {d, mohammad and b, mohammad}, title = {A Suggestion for God's Prior Knowledge with an Emphasis on Some Teachings of Molla Sadra}, journal = {Qabasat}, volume = {22}, number = {85}, pages = {1-34}, year = {2017}, publisher = {Research Institute for Islamic Culture and Thought}, issn = {1029-4538}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Mohammad-Reza Balanian** Some precious writings have been produced by scholars on the Divine knowledge. Molla Sadra has elaborately discussed this topic. He has considered the rule of "basit-ol-haqiqah kol al-ahsya' va laisah be kharej menha– the pure simple being is the whole being, and is not out of it" as the main point of this discussion. Noticing God's knowledge of [his own] essence, Molla Sadra tries to prove God's knowledge of Himself before their creation and after their creation. Although I believe Molla Sadra's view on God's prior knowledge is comprehensive compared with his previous philosophers such as Sohrevardi and Ibn-Sina, but his idea has various problems and needs a more complete expression. Stressing on some introductions, I will try to prove God's prior knowledge of objects is an acquired knowledge; a kind of acquired knowledge that no more complete knowledge may be imagined beyond it.}, keywords = {Keywords: God's prior knowledge,basit-ol-haqiqah,molla sadra,acquired knowledge}, title_fa = {اقتراحی در باب علم پیشین الهی با تکیه بر آموزه هایی از فلسفه ملاصدرا}, abstract_fa = {اندیشمندان در باب علم الهی آثار ارزنده­ای را خلق نموده­اند. در این راستا ملاصدرای شیرازی به ­گونه مبسوط به این مبحث پرداخته است. وی قاعده «بسیط الحقیقه، کل الاشیاء و لیس بخارج منها» را محور اصلی مباحث در این باب قرار داده است. ملاصدرا از علم الهی ذات به ذات، در پی اثبات علم الهی به اشیا پیش از خلق و پس از خلق است. نگارنده بر این باور است که علی­رغم جامعیت دیدگاه ملاصدرا در باب علم پیشین الهی نسبت به دیدگاه بزرگان سلف خود، همچون سهروردی و ابن‏سینا، دیدگاه وی اشکالات متعددی دارد؛ ازاین‏رو به تبیینی کامل­تر نیاز دارد. این نوشتار با تکیه بر مقدماتی چند در صدد اثبات حصولی‏بودن علم پیشین الهی به اشیاست؛ گونه­ای از علم حصولی که کامل­تر از آن قابل تصور نیست.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: علم پیشین الهی,بسیط ­الحقیقه,ملاصدرا,علم حصولی}, url = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_29151.html}, eprint = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_29151_c7cce68e4d5eedce95ef28dc88852746.pdf} }