@article { author = {labkhandagh, mohsen}, title = {The Corporeal Origination (contingency) of Societies and Their Cultural Survival}, journal = {Qabasat}, volume = {23}, number = {87}, pages = {243-272}, year = {2018}, publisher = {Research Institute for Islamic Culture and Thought}, issn = {1029-4538}, eissn = {}, doi = {8710}, abstract = {Before asking the question of how the society is originated and survived, first the real existence of society should be proved by philosophical reasons because philosophy is the science which is responsible of answering the questions on the existence and essence of events. The Sadra'ian principle of the "unity of the knower and the known" provides the background for a demonstrable proof for the real existence of the society and on this basis 'culture' or 'the semantic system reduced to the life world of a group of humans', as the soul and spirit of the society, can be explained. After proving the real existence of the society, the howness of its origination and survival can be discussed. Martyred Motahhari is one of the contemporary theologians whose theories imply the corporeal origination and cultural survival of the society; in other words its birth and formation starts with economical institutions; yet this interpretation may be blemished by philosophical and historical reasons. Relying on the principle of the "corporeal origination of science and perception", the correct meaning of the corporeal origination of societies and their cultural survival can be explained and then the background for philosophical studies on subjects such as the effects of "corporeal natures and body structures", "geographical characteristics and regions" and etc. on the social-cultural life will be provided. There are many discussions on the mentioned topics posed by various theoretical schools in contemporary culture-research writings titled as "cultural geography", "sociobiology", "cultural studies of body", and… and it is necessary to review these topics from the perspective of theosophical (hekami)-religious sources as well.}, keywords = {Key words: Society,Culture,Semantic system,Corporeal origination,Cultural survival}, title_fa = {حدوث جسمانی جوامع و بقای فرهنگی آنها}, abstract_fa = {پیش از پرسش از چگونگی حدوث و بقای جامعه، باید بتوان وجود حقیقی جامعه را با برهان فلسفی به اثبات رساند؛ چه آنکه علمی که عهده‌دار پاسخ به پرسش از هستی و چیستی پدیده‌هاست، فلسفه است. اصل صدرایی «اتحاد عالم و معلوم»، زمینة اثبات برهانی وجود حقیقی جامعه را فراهم می‌کند و بر اساس آن، «فرهنگ» یا همان «نظام معنایی تنزل‎یافته به عرصة زیست‌جهان جمعی از انسان‌ها»، به ‌عنوان نفس و روح جامعه تقریر می‌شود. پس از اثبات وجود عینی جامعه می‌توان دربارة چگونگی حدوث و بقای آن نیز سخن گفت. شهید مطهری از حکیمان معاصری است که برخی نظریه‌هایش دال بر حدوث جسمانی و بقای فرهنگی جامعه، به معنای آغاز تولد و تکوّن آن با نهادهای اقتصادی است؛ اما این تفسیر با ادلة فلسفی و تاریخی قابل خدشه است. با تکیه بر اصل «جسمانیةالحدوث‏بودن علم و ادراک» می‌توان معنای درست حدوث جسمانی جوامع و بقای فرهنگی آنها را بیان کرد و سپس زمینة مطالعات فلسفی دربارة موضوعاتی مانند تأثیر «طبایع جسمانی و ساختارهای بدنی»، «اقلیم و ویژگی‌های جغرافیایی» و...‌ را در زیست فرهنگی - اجتماعی جوامع فراهم آورد. در ادبیات فرهنگ‌پژوهی معاصر، از ناحیة مکاتب فکری گوناگون، پیرامون موضوعات یادشده بحث‌های فراوانی با عناوینی چون «جغرافیای فرهنگی» (Cultural geography)، «زیست‌شناسی اجتماعی» (Sociobiology)، «مطالعات فرهنگی بدن» و... صورت‌ پذیرفته و لازم است این موضوعات از منظر ذخایر حکمی - دینی نیز بازخوانی شوند.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: جامعه,فرهنگ,نظام معنایی,حدوث جسمانی,بقای فرهنگی}, url = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_32036.html}, eprint = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_32036_2f45ac3a2603a2e92986095947a7c1cb.pdf} }