@article { author = {h, gh and Lavasani, Seyed Mohamadreza}, title = {An Explanation of the Relation between Authority, Rightfulness, Sealness (khatamiyyat) and Justification of Religious Beliefs}, journal = {Qabasat}, volume = {23}, number = {89}, pages = {6-35}, year = {2018}, publisher = {Research Institute for Islamic Culture and Thought}, issn = {1029-4538}, eissn = {}, doi = {8901}, abstract = {There are different epistemological views which have focused on the justification of religious beliefs in the present time. One of its important approaches is foundationalism which has the two perspectives of introversion and extroversion; it even notices rightfulness or non-rightfulness as well. Another epistemological approach is reasonism and the third view is religious experience which helped the formation of the final approach, named authority, due to its agreements and oppositions. In this approach the founder can be a measure to justify religious beliefs which is especially less discussed and is the topic of this research. In his book 'The Ethics of Belief', Clifford expanded the theory of authority as one of the approaches of religious beliefs and its effects on our scholars, especially regarding revelation, became clear [in his writing]. The final conclusion is that authority is the criterion to judge about the value of justification and is not rational.}, keywords = {Keywords: Prophet,Authority,Rightfulness,Sealness,the Relation between authority,Rightfulness and sealness,Justification of religious beliefs}, title_fa = {تبیین نسبت مرجعیت، حقانیت، خاتمیت و توجیه باورهای دینی}, abstract_fa = {آرای معرفت‌شناسی مختلفی در دوره معاصر بر توجیه باورهای دینی متمرکز است. از رهیافت‌های مهم آن، دیدگاه مبناگرایی است که از دو منظر درون‌گرایی و برون‌گرایی می‌نگرد و حتی به حقانیت و عدم حقانیت نیز توجه دارد. دیدگاه دیگر دلیل‌گرایی و سومین دیدگاه در باب معرفت‌شناسی، تجربه دینی است که به ‌واسطه موافقت‌ها و مخالفت‌ها، پدیدایی رویکرد غایی را با نام مرجعیت رقم زد که در آن، بنیان‌گذار می‌تواند معیار توجیه باورهای دینی باشد و اتفاقاً کمتر از آن سخن رفته و پژوهش حاضر این موضوع را محور قرار داده است. کلیفورد در کتاب اخلاق باور نظریه مرجعیت را به عنوان یکی از رویکردهای باور دینی گستراند و آثار آن بر متفکران ما به‌ویژه در مسئله وحی نیز آشکار گردید. نتیجه نهایی این است که مرجعیت، ملاک ارزش‌داورانه توجیه بوده و عقلانی نیست. در مقابل قرائت‌هایی از خاتمیت که به شخص پیامبر باز می‌گردند، نه قرائت عقلانی‌شدن و جامعیت دین که فقدان پیامبر را معادل عدم خاتمیت می‌انگارد؛ لذا تصور ختم دین، ناسزا، سهو و ابتنای آن ‌دو بر مؤسس قابل تأمل است.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: پیامبر,مرجعیت,حقانیت,خاتمیت,نسبت مرجعیت,حقانیت و خاتمیت,توجیه باورهای دینی}, url = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_33942.html}, eprint = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_33942_7dfbd8d7276b6c8417085e855682cbb5.pdf} }