@article { author = {motamedi, Ahmadreza}, title = {The Ontological Approach of Islamic Thinkers on philosophy of Film}, journal = {Qabasat}, volume = {25}, number = {95}, pages = {191-219}, year = {2020}, publisher = {Research Institute for Islamic Culture and Thought}, issn = {1029-4538}, eissn = {}, doi = {0895}, abstract = {The theories of "formalism" and "realism" in the views of philosophers of art and, consequently, in the views of the classical period of "film theory" can be traced in the unfinished conflict between "realist" and "idealist" philosophers, in beginning of the formation of the metaphysics of the West and the sayings and opinions of Plato and Aristotle to the controversy of rationalists and empiricists at the beginning of the Renaissance. Due to the formation of the cinema phenomenon at the beginning of the operation of the "Lumière" camera in the sphere of realism and Mahlis camera in the sphere of Formalism and the Wonderful effect of both on the development of the language of cinema, and the existence of strengths and constructive points in both theories, It seems doubtful that it is impossible to get out of obstruction the conflict. The article claims that the conflict is a "cognitive" one. And the Islamic thinkers' approach to the "ontological" approach in the realm of the imagination world will pave the way out of this impasse. As Gilles Deleuze, the last thoughtful thinker of film theory, seize this approach.}, keywords = {formalism,Realism,ontology,Imaginal Faculty,world of imagination}, title_fa = {رهیافت هستی ‎شناختیِ متفکران اسلامی در فلسفه فیلم}, abstract_fa = {نظریه‎های «شکل‌گرایی» و «واقع‎گرایی» در آرای فیلسوفان هنر و بالتبع آن در آرای دوران کلاسیک «نظریه فیلم» در منازعه ناتمام فیلسوفان «واقع‎گرا» و «ایده‎انگار» در سرآغاز شکل‎گیری مابعدالطبیعه مغرب‏زمین و اقوال و آرای افلاطون و ارسطو تا جدل عقل‎گرایان و تجربه‎گرایان در بدو رنسانس قابل ردیابی است. با عنایت به شکل‏گیری پدیده سینما در آغاز به کار دوربین «لومیر» در ساحت واقع‎گرایی و دوربین «مه‌لیس» در سپهر شکل‌گرایی و تأثیر شگرف هر دو بر پیشرفت و توسعه زبان سینما و وجود نقاط قوت و نکات سازنده در هر دو نظریه به نظر می‎رسد، در عدم امکان خروج از انسداد منازعه باید تردید روا داشت. مدعای این نوشتار بر آن است که این منازعه یک جدلِ «شناختی» است و رهیافت متفکران اسلامی مبنی بر رویکرد «هستی‏شناختی» در ساحت عالم خیال راهگشای خروج از این بن‎بست خواهد بود. چنانچه آرای ژیل دولوز آخرین متفکر ژرف‎اندیش نظریه فیلم این رهیافت را غنیمت می‎شمارد.}, keywords_fa = {شکل‌گرایی,واقع‎گرایی,هستی‎شناسی,قوه متخیله,عالم خیال}, url = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_40466.html}, eprint = {https://qabasat.iict.ac.ir/article_40466_8b5b0e3f939394d85a5595f8931cd0d3.pdf} }