per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2016-04-01
20
77
5
28
19453
Original Article
حقیقت موت، انواع و مراتب آن از دیدگاه علامه طباطبایی
The Reality of Death,
Its Kinds and Ranks Through
Allameh Tabatabaii’s Viewpoint
حسین کلباسی
hkashtari@yahoo.com
1
زهرا نقوی
2
عضو هیئت علمی
کارشناس
پدیدۀ «موت» مقولهای است که به غیر از دانشهای تجربی، از دیدگاه فلسفی، کلامی و عرفانی بهطورعمیق مطالعه میشود و به لحاظ جایگاه بحث، پیوند استواری نیز با ابواب علمالنفس عقلی و حقیقت روح و مراتب آن در حکمت و عرفان دارد. علامه محمدحسین طباطبایی با استناد به آیات قرآنی و روایات معصومانعلیهمالسلام و بر مبنا و ممشای حکمت متعالیۀ صدرایی بر این باور است که روح اصالتاً به عالم امر متعلق است که در نشئۀ طبع، حدوث جسمانی داشته و بهتدریج با حرکت در جوهر خود، تجرد یافته و سرانجام از بدن جدا مىشود؛ بدینترتیب که با مرگ تن، بهکلى از بدن جدا و مستقل میشود. ایشان مرگ را درواقع انتقال از مرحلهای به مرحلۀ دیگر میدانند؛ نه نابودی و پوچ شدن و با توجه به آیات قرآنی، دو مرحله از مرگ را براى انسانها بیان میکند؛ یکى از آن دو، همان مرگى است که سبب خروج آدمى از دنیا میشود و دیگری مرگی است در عالم برزخ براى ورود به نشئۀ آخرت. برخی از حکما ازجمله علامه طباطبایی، افزون بر مرگ اضطراری و اجل محتوم، به دو نوع دیگر از مرگ نیز باور دارند که عبارتاند از: مرگ طبیعی و مرگ ارادی.
The phenomenon of death is a subject which has been investigated in philosophical, theological and mystic perspectives in detail though it has been received thoroughly by experimental sciences. Due to its worthwhile content for inquiries, it possesses an outstanding relation to the stages of rational psychology; the truth and ranks of spirit in philosophy and theosophy. Allameh Mohammad Hussein Tabatabaii, relying upon Quranic verses, the Imam’s sayings and Sadra’s transcendent philosophy, maintains that the spirit originally belongs to the realm of the “Amr”s world and originates in corporeal creation and moves in its substance so gradually that it becomes abstract and leaves the body behind ultimately. Correspondingly when the corporeal substance annihilates, the spirit stands separated and independent from the body. He holds that death is a transition and bridge amid two stages, thus it is not an annihilation and absurdity. With reference to the Quran, he explains two stages of death: the first stage leads man to leave the world; the second one is a death which helps man from isthmus to hereafter. Some philosophers including Allameh believe in 2 kinds of death, that is, natural death and intentional death besides inevitable and destined death.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_19453_900e0aef932a4f4d167f7594276e4fec.pdf
واژگان کلیدی: نفس
عالم امر
عالم خلق
موت
توفی
برزخ
Soul
the realm of Amr world
The Realm of The Created
Death
Isthmus
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2016-04-01
20
77
29
48
19456
Original Article
ارتباط اندیشۀ سعادت و سبک زندگی مهدوی (با تکیه بر مبانی علامه طباطبایی)
The Relationship between
the Notion of al-Sa'adah (Happiness) and Imam Mahdi's lifestyle
محمد محمد رضایی
mmrezai@ut.ac.ir
1
اکرم باغخانی
2
عضو هیئت علمی
نویسنده
جستار پیش رو، ارتباط اندیشۀ سعادت با سبک زندگی مطلوب را بر اساس مبانی علامه طباطبایی مورد واکاوی قرار میدهد. بر اساس دیدگاه تفسیری - کلامی علامه، سعادت، خیر وجودی است که مقدمه کمال موجود است و در انسان که مرکب از روح و بدن است، خیری است که مقتضای قوای روحی و بدنی اوست. این سعادت، مراتب، درجات و تقسیماتی چون دنیوی و اخروی دارد و انسان در گزینش و اکتساب راه سعادت مخیر است. ایشان حقیقت سعادت را در گذراندن مراحل توحید، عبودیت و اتصال به ذات یگانۀ سبحان میداند. حال فردی که به این اندیشه معتقد است و حقیقت سعادت را در لقاءالله میداند، در پی دستیابی و رسیدن به این حقیقت، راهی را میجوید که هرچه بهتر و آسانتر او را به سرمنزل مقصود برساند. بهترین طریق ارائهشده با نظر به جامعیت و ظرفیتهای ویژۀ آیین اسلام و بهویژه مذهب تشیّع، تربیت افراد به شیوۀ مهرورزی و محبت است که حقیقت این حبّ در محبت حقتعالی و در رتبۀ بعد، محبت به راهنمایان مسیر تکامل و سعادت است و دراینمیان، محبت و معرفت به امام عصر? مصداق کنونی هدایتگران الهی است که با ایجاد سبک زندگی منتظرانه و تأثیر تکاملی خویش در ابعاد گوناگونی همچون بعد فکری، بعد روحی - روانی، بعد اخلاقی و بعد عملی، سبب تعالی فرد شود و او را به سعادت دنیوی و اخروی میرساند.
This article, studies the relationship between the notion of al-Sa'adah (happiness) and Ideal lifestyle according to the principle of Allameh Tabatabaei. According to Allameh's viewpoints on theology and interpretation, Sa'adah (happiness) is the existential good that is a prelude for perfection of the being; in human being that is a combination of soul and body, it is a good that is corresponding to his mental and bodily powers. This Sa'adah has stages, levels, and categories such as worldly and otherworldly; human being can choose and acquire the path of Sa'adah (happiness). He holds that the truth of Sa'adah is laid down on passing the stages of Tawhid (monotheism), 'Ubudiyyah (obedience), and connecting to the substance of God. Therefore, the one who believes in this notion and holds that the truth of Sa'adah is in liqa 'Allah (meeting with God), is to find a path that leads him to the the desired stage, to acquire and reach this truth. Considering the comprehensiveness and special capacities of Islam particularly Shi'a, educating people through affection and love would be the best presented path, in which the truth of such affection is in the God's affection and in the second level the affection of the leaders of the perfection and Sa'adah path. Meanwhile, affection and knowing Imam Mahdi (PBUH) is one of the present instances of divine leaders that leads people to the excellence of human and reach them to worldly and otherworldly Sa'adah through creating an awaiting lifestyle and his perfection influence on different aspects such as intellectual aspect, spiritual-psychological aspect, ethical aspect, and practical aspect.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_19456_6e29ccd7be6d540bf4dc1603f3e61593.pdf
واژگان کلیدی: سعادت
محبت
سبک زندگی
انتظار
امام مهدی
علامه طباطبایی
Sa'adah (happiness)
Affection
lifestyle
Imam Mahdi (PBUH)
Allameh Tabatabaei
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2016-04-01
20
77
49
66
19457
Original Article
بررسی انتقادی دیدگاه شیخ محمد سند دربارۀ حجیت خبر واحد در عقاید
Critical Investigation on the Ideas of Sheikh Muhammad
Al-Sanad on the Authority of Khabar al-Wahid (Singular Hadith) in Religious Beliefs
حمیدرضا شاکرین
shakerinh@gmail.com
1
عضو هیئت علمی
یکی از مسائل مهم در حوزۀ عقاید دینی، این است که رسیدن به چه درجهای از معرفت در آن، لازم و کافی است. آیا رسیدن به یقین در این زمینه ضروری است و بهناچار تنها منابع علمآور در آن اعتبار دارند یا اینکه دلایل ظنی و تعبدی کافی است و بهناچار ظنون معتبر که اهم آنها خبر واحد است، در این عرصه کفایت میکند. شیخ محمد سند عقیده را عمل جوانحی و قابل جعل مولویت شرعی دانسته و ادلۀ حجیت خبر را بر آن سرایت میدهد. لیکن ماحصل پژوهش، امکانناپذیری تعبد به ظن در عقاید، در عین امکان رعایت احتیاط در لوازم عملی پارهای از اخبار اعتقادی است.
The question of the necessary and sufficient level of knowledge is an important issue in the field of religious beliefs. The question is whether reaching to certainty is necessary in this field and only the knowledge-bearing sources are valid; or conjecture is sufficient too, therefore the conjectural and devotional proofs, especially Khabar al-Wahid (singular hadith) are considered as valid proofs. Sheikh Muhammad Al-Sanad considers that belief is a heartly act and it is possible to apply the Shari'a authority on it. However, the outcome of this research admits the impossibility of serving according to conjecture in beliefs, while it is possible to observe some precautions in the practical necessities of some Hadiths on beliefs.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_19457_02d921fed6e7f260a4602e5ed85b057b.pdf
واژگان کلیدی: خبر واحد
حجیت
عقاید
محمد سند
Khabar al-Wahid (Singular Hadith)
Authority
beliefs
Muhammad Al-Sanad
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2016-04-01
20
77
67
96
19458
Original Article
بررسی سیر تنزیلی آیات تحدی
Investigation on the Descended Process of Tahaddi Verses of the Holy Quran
عبدالکریم بهجتپور
1
زهرا بهجتپور
2
عضو هیئت علمی
نویسنده
اعجاز پشتوانۀ دفاعی پیامبران در برابر تشکیکات احتمالی است. قوام معجزه به تحدی و هماوردطلبی است. قرآن معجزۀ پیغمبر اسلام6 است و تحدی به قرآن به طور صریح در قرآن وارد شده است. قرآن مجموعۀ کلام الهی مرکب از 114 سوره است که هماوردطلبیهای آن نیز به شکلهای گوناگون آمده است. گاه اهل تردید را به آوردن مانند قرآن و گاه ده سوره و در پارهای موارد یک سوره فراخوانده است. مشهور در توجیه راز فراوانی و گوناگونی تحدی بر این باورند که تحدی از کل قرآن به ده سوره و از ده سوره به یک سوره بوده است. با عنایت به سیر نزول سورههای قرآن، حکمت گفتهشده برای تحدی، اگر به خدا نسبت داده شود، اثباتشدنی نیست؛ اما میتوان میان نوع شبهه و جهت ابهامی که موجب تحدی شده، نسبت برقرار کرد
The miracle is the defensive back up of the prophets against the presumptive doubts. The consistency of the miracle is dependant to Tahaddi or challange. The holy Quran is the miracle of the holy prophet of Islam and there are instances of challengings explicitly in the holy Quran. The holy Quran, the divine words, has 114 Surahs (chapters) in which the challengings are in different forms. Sometimes calls the people of the doubt to produce a chapter comparable to the holy Quran, in some cases to produce 10 chapters and in some other to produce one. The common idea in justifying the secret of the abundancy and diversity of challengings belives that it would be limiting the challenge to produce 10 chapetrs from the whole Quran and reducing it to produce only one chapter. Regarding the descent process of the Quranic chapters, the reason mentioned for the challenging, is not proofable if it is refered to Allah; but between the type of doubt and the reason of the ambiguity that causes the challenge there is relationship so-bidi-language: AR-SA'>6 است و تحدی به قرآن به طور صریح در قرآن وارد شده است. قرآن مجموعۀ کلام الهی مرکب از 114 سوره است که هماوردطلبیهای آن نیز به شکلهای گوناگون آمده است. گاه اهل تردید را به آوردن مانند قرآن و گاه ده سوره و در پارهای موارد یک سوره فراخوانده است. مشهور در توجیه راز فراوانی و گوناگونی تحدی بر این باورند که تحدی از کل قرآن به ده سوره و از ده سوره به یک سوره بوده است. با عنایت به سیر نزول سورههای قرآن، حکمت گفتهشده برای تحدی، اگر به خدا نسبت داده شود، اثباتشدنی نیست؛ اما میتوان میان نوع شبهه و جهت ابهامی که موجب تحدی شده، نسبت برقرار کرد
https://qabasat.iict.ac.ir/article_19458_f5e6ab286366831e21df97e283c2f874.pdf
واژگان کلیدی: معجزه
تحدی
اعجاز قرآن
حکمت تحدی
پیامبر اکرم
miracle
Tahaddi (challagne)
the miracle of Quran
the reason of Tahaddi
the holy prophet of Islam
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2016-04-01
20
77
97
120
19459
Original Article
تقریر حکیم میرداماد از نظریۀ اختیار انسان
Mir Damad's Version of the Theory of Human Free Will
سید محمدعلی دیباجی
1
محسن طاهری صحنه
2
عضو هیئت علمی
نویسنده
حکیم میرداماد در تبیین فاعلیت الهی و چگونگی انتساب فعل به انسان میان فاعل مختار و جاعل که به فاعل و فعل، وجود بخشیده، تمایز قائل میشود و فاعل را در طول جاعل تام فعل میداند. درواقع اختیار فاعل مباشر فعل، موجب تمام شدن سلسلۀ علل میشود و درنتیجه از نظر عرفی، لغوی و اصطلاحی، فعل بدو استناد مییابد؛ با وجود این، فاعل مباشر، جاعل فعل خود نیست؛ همانگونه که جاعل خودش نیست. قدرت، شوق، اراده و تمام هستی انسان که از علل ظهور فعلاند، در نظام طولی تحت قدرت و سیطرۀ جاعل و علت کل (خدا) هستند.
In explaining the divine efficiency and the manner of attributing an act to human Mird Damad distinguishes free agent and the creator who creates the agent and the act, he considers that the agent is in line with the perfect creator of the act. In fact, the free will of the agent of the act provides an end to the chain of causes and therefore the act relates to him commonly, literally and terminologically; yet, the corresponding agent is not the creator of his act, as he is not the creator of himself. Power, longing (shawq), will, and all the being of human that are the causes of the emergence of the act are in the power and control of the creator and the total cause (God) in the linear system.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_19459_a7a5e0ec0c4b6e4e92408ff8d49ba985.pdf
واژگان کلیدی: جبر
اختیار
تفویض
جعل
امر بینالامرین
predestination (jabr)
free will (ikhtiyar)
relegation of matters (Tafwid)
Creation
a matter between two matters
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2016-04-01
20
77
121
144
19460
Original Article
خودی و ایمان در الهیّات وجودگرا (بررسی موردی: مککواری)
Selfhood and Faith
in Existential Theology
Case Study: John Macquarrie
مهدی عباسزاده
1
عضو هیئت علمی
نوشتار حاضر در صدد توصیف خودی و ایمان در الهیات اندیشمند معاصر، جان مککواری و بررسی و نقد آن است. دیدگاه او در این عرصه، آمیزهای از تحلیل هایدگریِ وجود انسان و ایمانِ مسیحی است. بهاجمال به باور او، انسان مدرن عموماً با خودیِ غیراصیل یا آشفتگی وجودی روبهروست و ازآنجاکه هیچ چارهای برای برونرفت از این وضعیت در درون شرایط انسانی در دست نیست، انسان باید به لطف الهی و خدا توسل کند. از این رهگذر، یک خودِ اصیل، ساختاری یکدست است که همة تضادهای وجودیِ انسان در آن به تعادل رسیده است. دراینمیان مسئلة مرگ، اهمیتی بسزا دارد؛ زیرا تناهی وجود و فرصت اندک انسان برای رسیدن به خودی اصیل را به او گوشزد میکند. خود اصیل را نمیتوان با ایدة نفسِ جوهری مرتبط دانست؛ بلکه باید آن را در مجموعِ نفس و بدن جستجو کرد. همچنین انسان نمیتواند در باب فهم وجود انسانی یکسره به یقین برسد؛ بنابراین باید با گذر از استدلالی عقلی، به توصیف پدیداریِ آن بسنده کند. درمجموع میتوان اذعان داشت مککواری تبیینی واقعبینانه از خودی و ایمان مبتنی بر آموزههای دینی و سنتهای الهیاتیِ مسیحی ارائه میدهد و از دیدگاههای مکاتب الحادی و پوچگرایانه و جریانهای انسانگرایانة افراطی و پوزیتیویستی در این عرصه فاصله میگیرد؛ ولی نمیتواند تبیینی صحیح و دقیق از نفس انسانی ارائه دهد و حقایقی همچون جوهریت و تجرد آن را انکار میکند. همچنین تأکید او بر ناتوانایی انسان از رسیدن به یقین در باب فهم وجود انسانی و گذر از استدلالِ عقلی و بسنده کردن به توصیفِ پدیداریِ وجود انسانی چندان موجه نمینماید.
This article is to describe, analyze, and criticize the selfhood and faith in the theology of the contemporary thinker, John Macquarrie. His viewpoint, in this regard, is a combination of Heideggerian analysis and Christian faith. Briefly, he holds that modern human generally faces with non-authentic selfhood or existential disorder and while there is no solution to solve this situation in human condition, so human must appeal to the Grace. Thereby, an authentic selfness is a homogeneous structure that all human existential paradoxes are equalized in it. In this regard, the problem of death is important; because it reminds human his finitude of existence and his short time to reach the authentic selfhood. It cannot be considered that the authentic selfhood is related to the idea of essential self; but rather it must be searched in the totality of soul and body. Likewise, human cannot reach to certitude about understanding human existence; therefore, passing the intellectual argumentation, human must be satisfied with its phenomenal description. Overall, it could be admitted that Macquarrie presents a realistic explanation for selfhood and faith based on religious teachings and Christian theological traditions; and in this regard, he receded from atheist and nihilist schools as well as the extremist and positivist humanistic movements. However, he could not present a true and precise explanation for human soul and he denies some truths such as substantiality and immorality. Likewise, his emphasis on incapability of human to reach the certitude about understanding human existence and bypassing intellectual argumentation and satisfying with phenomenal description of human existence does not seem to be justified.
یحی است. بهاجمال به باور او، انسان مدرن عموماً با خودیِ غیراصیل یا آشفتگی وجودی روبهروست و ازآنجاکه هیچ چارهای برای برونرفت از این وضعیت در درون شرایط انسانی در دست نیست، انسان باید به لطف الهی و خدا توسل کند. از این رهگذر، یک خودِ اصیل، ساختاری یکدست است که همة تضادهای وجودیِ انسان در آن به تعادل رسیده است. دراینمیان مسئلة مرگ، اهمیتی بسزا دارد؛ زیرا تناهی وجود و فرصت اندک انسان برای رسیدن به خودی اصیل را به او گوشزد میکند. خود اصیل را نمیتوان با ایدة نفسِ جوهری مرتبط دانست؛ بلکه باید آن را در مجموعِ نفس و بدن جستجو کرد. همچنین انسان نمیتواند در باب فهم وجود انسانی یکسره به یقین برسد؛ بنابراین باید با گذر از استدلالی عقلی، به توصیف پدیداریِ آن بسنده کند. درمجموع میتوان اذعان داشت مککواری تبیینی واقعبینانه از خودی و ایمان مبتنی بر آموزههای دینی و سنتهای الهیاتیِ مسیحی ارائه میدهد و از دیدگاههای مکاتب الحادی و پوچگرایانه و جریانهای انسانگرایانة افراطی و پوزیتیویستی در این عرصه فاصله میگیرد؛ ولی نمیتواند تبیینی صحیح و دقیق از نفس انسانی ارائه دهد و حقایقی همچون جوهریت و تجرد آن را انکار میکند. همچنین تأکید او بر ناتوانایی انسان از رسیدن به یقین در باب فهم وجود انسانی و گذر از استدلالِ عقلی و بسنده کردن به توصیفِ پدیداریِ وجود انسانی چندان موجه نمینماید.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_19460_5997c892a0da00c1421df091f79a9a83.pdf
واژگان کلیدی: مککواری
وجودگرایی
وجود
انسان
خودی
خودی اصیل
عقل
ایمان
Macquarrie
Existentialism
existence
human
selfhood
authentic selfhood
Intellect
faith
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2016-04-01
20
77
145
176
19461
Original Article
تأملی در شاکلۀ ارزشیِ توسعه و تعالیِ نظر و عمل انسان (از منظر حکمت متعالیه)
Thinking about Moral and Valued Foundations of Development and Transcendence of Human’s Thought and Practice
حبیب الله دانش شهرکی
1
حسین رمضانی
2
عضو هیئت علمی
پژوهشگر
مقالۀ حاضر به ابعاد محتوایی و ساختاریِ توسعه و تعالی نظر و عمل انسان از مجرایِ بسط ارزشهای مدنی در جامعه توجه دارد. تحلیل و تبیین این موضوع در این مقاله، بر پایۀ قرائت حکمت متعالیه از منظومۀ حکمت و معرفت اسلامی استوار است. در آغاز، پس از تبیین ماهیت حیات اجتماعی، به این مسئلۀ اساسی عطف نظر شده که ارزشهای بنیادین هدایتگر حیات مدنی و توسعه و تعالی انسان در ساحت عمومی را تحت چگونه ساختاری میتوان مقولهبندی کرد. ترتب سه نظام «نیازها»، «عملکردها» و «پاداشها» بر ابعاد طولیِ تعاملات انسان، یعنی انسان در نسبت با پروردگار متعال، خود، دیگری و خلقت الهی، ساختاری را فراهم آورده که بر اساس آن میتوان ارزشهای بنیادین را شناسایی و ارائه کرد. در ادامه، چگونگیِ اصطیاد مفهومیِ ارزشهای بنیادینِ آمده در ساختار یادشده، در چارچوب منظومۀ معرفت دینی و حِکمی توضیح داده شده است. ازجمله مباحث مهم در این مقاله، تبیین ساختار سه سطحیِِ بسط و انتشار ارزشها در ساحت اخلاق عمومی و فرهنگ است.
At the present essay we are studying on content and structure of development and transcendence of human’s thought and practice by means of extension social values. Our explanation in this subject based on principles of transcendental philosophy (Hikmah al-Muta'aliyah). After explaining the quiddity of social life, the beginning of the article reflected on this main problem that the fundamental values leading the social life and the development and transcendence of human in general aspect, under which structure could be categorized. The structure is drafted in this essay, indeed, is concluded of regarding society in three system, namely needs system, functions system and testimonial system, and regarding human involved in four relations, namely, in relation with God, oneself, others and creatures. So, we try to show, how we can present an ideal type of a prior conceptual structure based on framework of religious knowledge.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_19461_ecbcae9bb0bf91802d6fbf947e024fbc.pdf
واژگان کلیدی: انسان
نظر
عمل
ارزش
جامعه
توسعه و تعالی
human
thought
Practice
value
development
Transcendence
society
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2016-04-01
20
77
177
204
19463
Original Article
قانون علیت به مثابه بنیان هستیشناختی خداشناسی عقلی
The Causality as the Ontological Basis of the Intellectual Knowledge of God
مهدی عبدالهی
mabd1357@gmail.com
1
عضو هیئت علمی
خداشناسی عقلی بر سه دسته مبادی تصدیقی، یعنی مبادی معرفتشناختی، زبانشناختی و هستیشناختی استوار است که مهمترین مبنای هستیشناختی آن، قانون علیت و فروع آن است. درمجموع چهار دیدگاه در مناط نیاز به علت و به بیان دیگر، چهار تقریر از قانون علیت وجود دارد که پذیرش هر یک، نتایج خاصی در خداشناسی فلسفی در پی دارد.
بنا به ادعای برخی فیلسوفان غربی، «هر موجودی نیازمند علت است»؛ درنتیجه راهی برای اثبات وجود خدا به مثابه علت غیرمعلول و خالق غیرمخلوق وجود ندارد. الحاد و خداناباوری بسیاری از اندیشمندان غربی در نادرستی برداشت ایشان از قانون علیت ریشه دارد.
بر پایۀ سه تقریر دیگر میتوان وجود خدا را اثبات کرد؛ اما در تصویر نحوۀ نیازمندی غیرخدا به خداوند متعال، اختلاف دارند. بنا بر تقریر متکلمان و مردم عادی، «هر حادث زمانی، محتاج علت است». با این تقریر، وجود خدا اثبات میشود؛ ولی مخلوقات تنها در حدوث خود نیازمند به اویند. بنا بر تقریر فیلسوفان پیش از ملاصدرا «هر ممکنالوجودی محتاج علت است»؛ درنتیجه خدا به مثابه واجبالوجود اثبات میشود و همۀ ممکنات در حدوث و بقای وجود خود، نیازمند واجباند. اما طبق دیدگاه ملاصدرا «هر موجود رابط، محتاج علت است». امتیاز این دیدگاه بر دو دیدگاه پیشین، این است که تحلیل عمیقتر و دقیقتری از نحوه نیازمندی مخلوقات به خداوند متعال را به تصویر میکشد
Intellectual knowledge of God is based on epistemological, linguistic, and ontological bases, which its most important ontological base is causality and its ancillaries. There are four viewpoints in causality that accepting each of them leads to a specific result in philosophical knowledge of God. Some philosophers clam that "every being requires a cause"; consequently, there is no any way to prove the existence of God as the uncreated creator. Atheism of many western thinkers has roots in this false concept of causality. According to three other versions, one can prove the existence of God; but each one present different image of requirement of "other ones than God" to God. Theologians and ordinary people believes that "every temporally contingent (Hadith Zamani) requires cause". The existence of God can be proved with this version; but the created beings require Him only in their creation. According to the statements of the pre-Mulla Sadra philosophers that "every contingent existent (Mumkin Al-Wujud) requires cause", God as the necessary existence (Wajib al-Wujud) can be proved and all the contingents require the necessary existence in being created and their continuity of existence. However, according to Mulla Sadra's viewpoint "every dependent being requires cause". This viewpoint is a more profound and precise analysis that depicts the manner of the requirements of the created beings to the transcendent God.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_19463_1af1debf8651d97a51fbfa85101341c8.pdf
واژگان کلیدی: خداشناسی فلسفی
قانون علیت
الحاد
حدوث
امکان ماهوی
امکان فقری
theological knowledge of God
Causality
atheism
contingency
quidditative contingency (al-Imkan al-Mahuwi)
needy contingency (al-Imkan al-Faqri)