per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2018-07-23
23
88
5
36
0188
32316
Original Article
بررسی تطبیقی برخی از ابعاد عشق الاهی از دیدگاه مولوی و آگوستین
A Comparative Study of Some Aspects of the Divine Love from the Perspectives of Molavi and Augustine
صدیقه بحرانی
sedighe_bahrani@yahoo.com
1
محمدرضا اسدی
asadi@atu.ac.ir
2
دانشجوی دکتری فلسفه هنردانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی(نویسنده مسئول).
در این نوشتار با هدف بررسی تطبیقی عشق الاهی در عرفان مولوی و آگوستین پس از بررسی مقایسهای آرای آنها با روش توصیفی و کتابخانهای در یافتیم که هسته اصلی افکار هر دو، مسئله عشق الاهی است و مشترکات بسیاری در نگاشتههای آن دو در مسئله عشق الاهی وجود دارد. هر دو عشق را علت آفرینش و فراگیر در تمام هستی دانسته، آغاز آن را از سوی خداوند میدانند؛ همچنانکه رسیدن به آرامش، شادی و لذت حقیقی را در پرتو عشق الاهی میدانند؛ اما در پیوند میان عشق الاهی و علاقه به دیگران مخصوصاً همسر اختلافاتی میان آن دو دیده میشود؛ آگوستین همسر خود را به خاطر عشق الاهی رها ساخته؛ اما مولوی علاقه زن و شوهر به یکدیگر را از الطاف الاهی میداند. این اختلاف ناشی از مبانی پذیرفتهشده توسط آنها یعنی جایگاه ازدواج و میل جنسی در اسلام و مسیحیت است؛ زیرا در اسلام ازدواج امری ذاتاَ مقدس است؛ اما در مسیحیت شری ضروری است.
The purpose of this writing is to have a comparative investigation of the Divine love in the mysticism of Molavi and Augustine; comparing their views, using a descriptive and documentary method [of research], I recognized that the main part of the idea of both of them is the matter of the Divine love and there are many commonalities in their writings on the matter of the Divine love. They both believe love is the cause of creation and is extensive in the entire universe; God is the origin of love and achieving calmness, happiness and real joy is possible only through the Divine love. Nevertheless they have different ideas on the relation between the Divine love and love of others such as the spouse; Augustine left his wife for the sake of the Divine love but Molavi says the love between the spouses is a Divine grace. This difference is due to the different bases they have accepted, which is the position of marriage and sexual tendencies in Islam and Christianity, because marriage is essentially a holy issue in Islam while it is necessarily evil in Christianity.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_32316_35328ef2c3f92b7890956c31c0852be2.pdf
واژگان کلیدی: عشق الاهی
مولوی
آگوستین
اسلام
مسیحیت
Key words: the Divine love
Molavi
Augustine
Islam
Christianity
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2018-07-23
23
88
38
66
0288
32394
Original Article
دیانت و مدرنیّت (رویکرد نظریه پردازان اجتماعی در باب رویارویی و دگرگونی دین با مدرنیته نخست و پسین)
Religiousity and Modernity (the approach of social theoreticians regarding the opposition and variety of religion with prior and later modernism)
حسین حیدری
heydari@kashanu.ac.ir
1
جواد روحانی رصاف
j.rassaf@imps.ac.ir
2
خدیجه کاردوست فینی
erfan407@gmail.com
3
دانشیار گروه ادیان و فلسفه دانشگاه کاشان
عضو هیئت علمی موسسه عالی آموزشوپژوهش مدیریت و برنامهریزی
دانشجوی دکتری دانشگاه کاشان (نویسنده مسئول)
خاستگاه تاریخی و جغرافیایی مدرنیته به اروپای سدههای پانزدهم و شانزدهم میلادی باز میگردد؛ ولی بیگمان تأثیر روزافزون آن تا دورترین نقاط جهان تا کنون کشیده شده و در جهت همسانسازی فرهنگی ملل مختلف همچنان به پیش میتازد. یکی از مهمترین ویژگی مدرنیته از آغاز تا اواخر دهه 1960، مخالفت با دین، سنت و گذشته بوده است؛ ولی از آن زمان به بعد، بهتدریج جهان شاهد رشد گرایشها نسبت به دین و سنت بوده است؛ به گونهایکه دوره جدید را برخی پسامدرنیته نام نهادهاند. آنتونی گیدنز معتقد است عناصر ذاتی مدرنیته در دوره جدید حتی به صورت تشدیدشده همچنان پابرجاست؛ زیرا گوهر مدرنیته نه ضدیت با سنت، بلکه تکثرگرایی است. این جستار پس از ذکر ویژگیهای معرفتشناسی، هستیشناسی و جامعهشناسی مدرنیته به مقایسه رویکردهای دوره نخست و متأخر آن میپردازد و به تحلیل عوامل این تغییر جهتگیری از قبیل ناکامی علم در پاسخگویی به پرسشهای بنیادین بشر و معنای زندگی، تردید معرفتشناختی در مبانی علوم، پیدایی بحرانهای اجتماعی و روانی و حتی تغییرات در مبانی ادیان کلاسیک و پیدایی جنبشهای نوپدید دینی و... میپردازد و راه نجات بحرانهای بنیانکن بشری را هم دگرگونی در مبانی علوم و فنون جدید و هم دگرگونیهای اساسی در مبادی اندیشه دینی و سنتی میداند.
Although the historical and geographical origin of modernism is related to the fifteenth and sixteenth centuries in Europe, but there is no doubt that it has increasingly affected the farthest places in the world till today and still moves forward to equalize the cultures of different nations. One of the most important characteristics of modernism from the beginning to the end of 1960 decade is opposition with religion, tradition and the past but from then onward, we gradually see the increasing tendency to religion and tradition in the world; such that some have named the new period as post-modernity. Antony Giddens believes the essential elements of modernism are still present and strengthened in the new period because the essence of modernism is pluralism not opposition with tradition. This writing will compare the prior and later approaches of modernism after mentioning its epistemological, ontological and sociological characteristics and will analyze the factors which have changed this orientation such as inability of science to answer some fundamental questions of human and the meaning of life, epistemological doubt in the bases of science, formation of social and mental crisis and even changes in the basis of classic religions and formation of newborn religious movements and… and will show that changes in the bases of new technology and science and some main changes in the principles of religious and traditional thought is the way to rescue from destructive crisis of mankind.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_32394_00b1d85cb3437aa5d4c8940853064a57.pdf
واژگان کلیدی: مدرنیته متقدم
مدرنیته متأخر
سکولاریزم
جنبشهای نوپدید دینی
معنویت
Key words: Prior modernism
Later modernism
Secularism
Newborn religious movements
Spirituality
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2018-07-23
23
88
67
88
0388
32395
Original Article
الگوی اثربخش اسلامی ایرانی پیشرفت در جهان اسلام
The Effective Islamic-Iranian Model of Development in the World of Islam
شعیب بهمن
shuaibbahman@gmail.com
1
دکتری علوم سیاسی؛ عضو هیات علمی در موسسه مطالعات راهبردی اندیشهسازان نور
بررسی روند تاریخی و تأثیرگذاری الگوهای غربی توسعه نشان میدهد که این الگوها نقش مهمی در جهتدهی به رویکرد کشورهای مختلف بهخصوص کشورهای اسلامی ایفا کردهاند؛ به نحوی که کشورهای استفادهکننده از الگوهای غربی توسعه به نوعی وابسته به قدرتهای بزرگی بودهاند که این الگوها را ابداع و حمایت کردهاند. در این میان با توجه به تأثیری که الگوهای غربی توسعه بر کشورهای اسلامی گذاشتهاند، طرح الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط مقام معظم رهبری موجب توجه به ابعاد خارجی و کاربرد آن در حوزه جهان اسلام نیز شده است؛ زیرا چنین الگویی با توجه به اهداف متعالی انقلاب اسلامی نمیتواند صرفاً متوجه داخل کشور باشد. بر این اساس نوشتار حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش اساسی است که «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چگونه میتواند الگویی اثربخش در جهان اسلام مطرح شود؟». مقاله در پاسخ به پرسش مذکور، ضمن اشاره به تأثیرگذاری آموزههای نظری الگوهای غربی توسعه بر کشورهای اسلامی، میکوشد چگونگی اثربخشی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در جهان اسلام را تبیین کند.
An Investigation on the historical path of Western models and their effectiveness shows that these models have played an important role in directing the attitude of different countries, especially the Islamic countries; such that the countries which have used the Western models of development have been somehow dependent on the great powers that have invented and supported these models. Due to the impact of Western models of development on Islamic countries, the Islamic-Iranian model of development, posed by Iran's leadership, has lead to paying attention to its foreigner aspects and its application in the world of Islam; this is because such a model cannot be [merely] addressed to the interior due to the transcendental purposes of the Islamic revolution [of Iran]. Therefore I will try to answer the following basic question in this writing: "how can the Islamic-Iranian model of development be posed as an effective model in the world of Islam?" Answering the mentioned question and pointing how the theoretical teachings of the Western models of development impact on Islamic countries, this article will try to explain how the Islamic-Iranian pattern of development will affect the world of Islam.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_32395_944407954daaff9a467c7b7555409ef8.pdf
واژگان کلیدی: الگوهای توسعه
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
جهان اسلام
پیشرفت مستقل
الگوی اثربخش
Key words: Independent development
Effective model
Models of development
the Islamic-Iranian model of development
the World of Islam
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2018-07-23
23
88
89
119
0488
32396
Original Article
بررسی آموزۀ کمال الهی در الهیات پویشی
An Investigation of the Doctrine of "the Divine Perfection" in Process Theology
منصور نصیری
nasirimansour@ut.ac.ir
1
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران، پردیس فارابی
میتوان گفت در همۀ مکاتب و دیدگاههای مربوط به صفات الهی، اصل کمال الهی مورد تأکید قرار گرفته است؛ اما طرفداران الهیات پویشی در عین اذعان به کمال الهی، صفات الهی را به نحوی تفسیر میکنند که نتیجۀ آن، عقیده به «کمال نسبی» برای خداست. این تفسیر هم با خداباوریِ توحیدی/ کلاسیک و هم با ادلۀ عقلی ناسازگار است. در این مقاله، با رویکرد فلسفه دین، دیدگاه الهیات پویشی دربارۀ کمال الهی را در پنج محور اصلیِ بررسی کردهایم: پویش، تناهی، تناهی صفات، تغییرپذیری، و حلول خدا. بر اساس این بررسی، تفسیر مزبور، دچار نقائص و پیامدهای نامطوبی است که به لحاظ دینی و عقلی مردودند.
The principle of the Divine perfection is highlighted in all the views and schools related to Divine attributes; but although the defenders of process theology admit the Divine perfection, they interpret the Divine attributes such that it leads to God's 'relative perfection'. This interpretation is inconsistent with both monotheistic/classic theism and rational reasons. In this article I have investigated the idea of process theology regarding the Divine perfection, with the approach of philosophy of religion, in five main topics: process, finitude, finitude of attributes, flexibility and incarnation of God. The above interpretation, according to this investigation, has some defects and undesirable consequences which are not acceptable by reason or religion.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_32396_440a88d92d986b997bdf0c9cf88a3e66.pdf
واژگان کلیدی: الهیات پویشی
همهدرخداباوری
کمال الهی
خداباوریِ توحیدی
پویش
تناهی ذات و صفات
Key words: Process theology
Everyone in theism
the Divine perfection
Monotheistic theism
Finitude of God's essence and attributes
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2018-07-23
23
88
121
150
0588
32397
Original Article
مرگاندیشی از منظر اروین یالوم و تأثیر آن بر معنابخشی به زندگی
Thanatopsis from the View of Irvin Yalom and Its Effect on meaning fullness to Life
زهراسادات هاشمی
hashemizs9174@gmail.com
1
امیر عباس علی زمانی
alizamani@yahoo.com
2
مهدی زمانی
zamani108@gmail.com
3
ولی اله خوش طینت
vkhoshtinat@gmail.com
4
دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه پیام نور تهران
دانشیار گروه فلسفه دین دانشکده الهیات دانشگاه تهران ، تهران، ایران
دانشیار گروه فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه پیام نور اصفهان، ایران
دانشیار دانشکده الهیات، دانشگاه پیام نور اردبیل
شیوه مواجهه آدمی با مقوله مرگ تأثیر شگرفی بر شیوه زیستن او دارد بهگونهایکه میتواند انسان را به سوی زندگی اصیل و معنادار سوق دهد یا موجب یأس، ناامیدی و پوچی و بیمعنایی زندگی باشد. در این مقاله ما با تأکید بر آرای یالوم به بررسی تأثیر مرگاندیشی بر معناداری یا بیمعنایی زندگی آدمی میپردازیم. رویکرد یالوم در این باب متأثر از برخی فیلسوفان اگزیستانس است. یالوم تلاش میکند به ما بیاموزاند چگونه با خیرهشدن به مرگ و پذیرفتن واقعیت آن از زندگی تکراری و ملالآور هر روزی فاصله بگیریم. در پایان مقاله برخی از ملاحظات انتقادی در باب دیدگاه یالوم مطرح میشود . اساسیترین ملاحظه این است که مرگآگاهی گرچه به عنوان یک نوع آگاهی میتواند شرط لازم برای رسیدن به معنا باشد، ولی هرگز شرط کافی نیست. ضرورت و نگاه مثبت انسان به شرایط زندگی پس از مرگ میتواند موجب نوعی خوشبینی و امید نسبت به آینده زندگی باشد که چنین خوشبینی شرط معناداری زندگی است.
Human's confrontation with death greatly effects on his/her method of life which can either impel human to a meaningful and real life or make him/her feel hopeless, disappointed, and absurd and lead to meaninglessness of life. I will investigate the effect of thanatopsis [thinking of death] on meaningfulness or meaninglessness of life, emphasizing on the views of Irvin Yalom. Yalom's approach in this regard is affected by some existentialist philosophers. Yalom tries to teach us how we can avoid having a repetitive and annoying everyday life by staring at death and accepting its reality. Some critical considerations on Yalom's view are mentioned at the end of this article. The main consideration is as follows: although awareness of death is an awareness which is necessary for finding the meaning [of life], but it is never sufficient. Human's positive view of the life after death can create a kind of optimism and hope to the future of life and such optimism is required for the meaningfulness of life.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_32397_e38cc8d45ae1d4eef5f3ea013d9ceb7f.pdf
واژگان کلیدی: مرگ
مرگاندیشی
معنای زندگی
یالوم
اگزیستانسیالیسم
Key words: Death
Thanatopsis
Meaning of life
Yalom
Existentialism
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2018-07-23
23
88
151
173
0688
32398
Original Article
مهارتهای تفکر هنرمند در ارتقای حسنبینی با بهرهمندی از آیات قرآن
The Skills of Artist's Contemplation in Enhancing Beauty –Witnessing on the Base of Qur'an's Verses
مهناز احتشامی
sanayedasti@gmail.com
1
فرهنگ مظفر
f.mozaffar@aui.ac.ir
2
احمد امین پور
aminpoor@aui.ac.ir
3
احمدرضا اخوت
okhovatnoor@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری رشته پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان (نویسنده مسئول).
دانشیار گروه معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشیار گروه معماری، دانشگاه هنر اصفهان
دانشآموخته کارشناسی ارشد زیست گیاهی، دانشگاه تهران
ارتقای تفکر غایتنگر در هنرمند از مهمترین مؤلفههای مؤثر در ارتقای حسنبینی اوست. خداوند در قرآن همواره هدایتکننده انسان به سمت چنین تفکری است و بدین جهت برای دستیابی به کارآمدترین مهارتهای ارتقادهنده تفکر هنرمند، کلام الهی میتواند به عنوان بهترین شاخص در ارائه الگوی تفکر صحیح و شایسته نسبت به موضوعات مد نظر قرار گیرد. برای این منظور چنانچه هر یک از آیات قرآن، بر مبنای مؤلفههای ساختاری تفکر مورد تحلیل قرار بگیرند، شیوه خاصی از تفکر صحیح در موضوعات را به دست میدهند که این شیوهها به تناسب نوع نیاز، غرض و رویکرد به موضوع، از هم متمایز میشوند و بدین ترتیب با در اختیار قرار گرفتن انواع متفاوتی از شیوهها، تفکر هنرمند در فرایند خلق اثر هنری، میتواند متناسب با نیازهای حقیقی جامعه مخاطب ساماندهی شده و به سمت حسنبینی در موضوع سوق یابد.
The enhancement of thinking goal-oriented of an artist is one of the most important parameters effective on the enhancement of his/her beauty-witnessing. God always guides human towards this kind of contemplation in the Holy Qur'an and thus to achieve the most efficient skills of enhancement of the artist's contemplation, the Divine words may be the best choice for the presentation of a correct and appropriate pattern of contemplation. For this purpose, if all of Qur'an's verses were analyzed on the basis of the structural parameters of thought, some specific methods of correct contemplation on the subjects will be produced which are distinguished from each other on the bases of the kind of need, the goal and the approach to the subject; thus having achieved different kinds of methods, the artist's contemplation in the process of creating an artwork can be organized correspondent with the real needs of the society and move towards beauty-witnessing in the subject.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_32398_197d0360174d47a8f5a41bd21be91a7b.pdf
واژگان کلیدی: هنرمند
فرایند خلق اثر هنری
حسنبینی
مهارت تفکر
مشاهده
Key words: Artist
the Process of creating an artwork
Beauty-witnessing
the Skill of reflection
Observation
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2018-07-23
23
88
174
198
0788
32399
Original Article
بررسی و نقد شر و رابطه آن با وجود خدا از نگاه جان هیک، آگوستین و تئودیسه ایرنائوسی (با تکیه بر کتاب شر و خدای عشق جان هیک)
An Investigation and Criticism of [the Matter of] Evil and Its Relation with God's Existence from the Perspective of John Hick, Augustine and Theodicy of Irenaeus with an Emphasis on John Hick's book 'Evil and the God of Love'
محمد محمدرضایی
1
لیلا روستایی پاتپه
rostapnu@yahoo.com
2
استاد گروه فلسفه پردیس فارابی دانشگاه تهران.
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور(نویسنده مسئول).
از دیدگاه جان هیک شر امری وجودی است و برای توجیه و تعریف آن، نظریه عدل الهی ایرنایوسی را بیان و صورت جدیدی را به آن بخشیده است. آرا و نظریات متنوعی درباره مسئله وجود خداوند، شر و خیر بیان شده است. برخی وجود شر را مهمترین و یگانه عامل انکار وجود خداوند میدانند و برخی از دینداران دیدگاهشان بر خلاف آنهاست. آنچه در این پژوهش به آن پرداخته میشود، بررسی و نقد مسئله متافیزیکی شر و رابطه آن با وجود خدا است. در این مهم تمرکز ما بر پاسخهای جان هیک به مسئله شر است؛ ازاینرو بر آنایم گزارشی از اصول شر و خیر از نگاه جان هیک ارائه دهیم تا پاسخگوی این پرسش اصلی باشیم «که جایگاه شر در ساختار علّی آفرینش چه میتواند باشد». هدف از این نوشتار آن است که بیان کنیم که در آفرینش جهان توسط خداوند و وجود شرور در جهان تناقضی حاصل نیست و خداوند علت شرور نیست و همچنین وجود مسئله شر بر مبنای ضرورت و مشیت الهی است؛ اما از نگاه هیک مصلحت وجود شر برای ما قابل درک نیست و این یک امر رازآلود برای بشر است.
John Hick believes Evil is an existential matter and has explained the Theodicy to justify and define it which gives it a new form. There are various views and theories about the existence of God, evil and good. Some believe the existence of evil is the most important and the single factor which causes the denial of God and some believers disagree. The metaphysical matter of evil and its relation with God's existence is discussed and criticized in this article. I will focus on John Hick's answer to the matter of evil; therefore I will present a report of the principles of evil and good from the perspective of John Hick to find the answer to this question: "what is the role of evil in the causal structure of universe". The purpose of this writing is to explain that there is no contradiction between the creation of the world by God and the existence of evils, and God is not the cause of evils and also the existence of evil is based on the Divine providence and necessity; but John Hick says we cannot understand the expediency of existence of evil and this is a mysterious matter for human.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_32399_20693318c63e36424ce9b783ac80eaad.pdf
واژگان کلیدی: خدا
نظریه عدل الهی
شرور اخلاقی
شرور طبیعی
نظریه عدل الهی مبتنی بر پرورش روح
جان هیک
Key words: God
Theory of Divine justice
Ethical evils
Natural evils
Theory of Divine justice based on education of the soul
John Hick
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2018-07-23
23
88
199
229
0888
32414
Original Article
مسئلهشناسی کثرت روششناختی در علم اجتماعی اسلامی (تأکید بر ابعاد چیستی)
Knowing of issues of Methodology of Islamic Social Science (with an emphasis on the aspects of essence)
سیدرضا کلوری
srk.aseman@gmail.com
1
ابراهیم فیاض
efayaz@ut.ac.ir
2
دانش آموخته دکتری جامعه شناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دانشیار گروه انسانشناسی، دانشگاه تهران
کثرتگرایی روشی در ادبیات اندیشمندان مسلمان که متفاوت اراده شده، موجب ابهاماتی گردیده است. در مطالعات اجتماعی با رویکردهای اسلامی، به ندرت میتوان ترکیب روشها را در معنای شایع اخیر دانش اجتماعی (ترکیب روشهای کمی و کیفی) مشاهدهکرد و غالب ایدهها در این باب، ناظر به حیثیت مطلوبیت کثرتگرایی است تا بحث از امکان. بسیاری از آنان تکثر روشی را امری مطلوب و گاهی ضروری تلقیکرده، تعارضات معرفتی عمدهای با مبانی اساسی معرفتشناسی و دیگر مبانی اسلامی در این باره نمیبینند. این مقاله با روش اکتشافی، تعارضات محتمل پاسخنیافته بسیاری را در این باره آشکار میسازد؛ گرچه الزاما بر نفی امکان کثرتگرایی و مطلوبیت آن نیز دلالت و تاکید ندارد. این مطالعه پیشنیازی برای پژوهش پردامنه کثرتگرایی روششناختی علم اجتماعی اسلامی است و زوایه اصلیاش کثرتگرایی روشی در سطوح متدولوژیک است. مساله اصلی این تحقیق ابعاد چیستی کثرتگرایی روشی به منظور دستیابی به تلقیهای حتیالامکان همسو در این باره است؛ یعنی آنچه برای بررسی دو فاز کلان مساله امکان و مبانی ضروری است.
Pluralism is considered one of the main approaches which has different senses among Moslem scholars. Therefore this concept caused ambiguities. In Islamic social studies you can seldom find the mixture اof the methods (quality and quantity methods).The majority of the ideas in this respect refer to the consequence of pluralism but not to discussion of its possibility. The majority of them considered the methodological pluralism as an idealistic affair and sometimes considered it as an essential approach. They see no any important epistemological conflict between it and other Islamic principles. This article using discovery method is going to appears any possible conflicts, while this research doesn’t accentuate non_ possibility of pluralism and its pragmatic effects. This study belongs to precondition elements which are useful in such Islamic studies, therefore concentrates on methodological method is going to explaining it. Finally the problematic of this study: explaining the dimension of methodological methods which are useful in two main trends. 1- The possibility of pluralism. 2- the bases of pluralism.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_32414_952757aa11bd8d0cfe48c799fc1e48a6.pdf
واژگان کلیدی: کثرتگرایی روشی
علم اجتماعی اسلامی
روش
پارادایم
مبانی
معرفتشناختی
Key words: Methodic pluralism
Islamic social science
Method
paradigm
Basis
Epistemology
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2018-07-23
23
88
231
261
0988
32415
Original Article
الزامات مبناگرایانه مصلحان فرهنگی در پرتو اسفار اربعه ملاصدرا
Foundational Obligations of Cultural Reformers Considering Molla-Sadra's 'Asfar Arba'eh'
مجتبی سپاهی
mmmsepahi@yahoo.com
1
محسن شیراوند
m.shiravand23@gmail.com
2
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان
استادیارگروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان
نگرش کلنگر حکمت متعالیه از چنان جامعیتی برخوردار است که بر اساس آن قواعد این نحله فلسفی صلاحیت بهکارگیری در علوم بینرشتهای را دارا شده است. بررسی مسئله فرهنگ را میبایست از این سنخ موضوعات دانست. فرهنگ خود مقولهای بینرشتهای است که از درونمایهای اجتماعی، دینی و سیاسی بهره میگیرد. مسائل انسانی از قبیل ارزشها و ضد ارزشها در کانون توجه این حوزه قرار دارد. فرهنگ هر جامعه بسته به جهانبینی افراد آن جامعه متغیر است. اموری همچون ظلم و ستم، عدالت و بیعدالتی، دانایی انسانها و یا جهل به حقایق و مبارزه با کجاندیشیها در کانون توجه آن قرار دارد. حکمت متعالیه بهخصوص اسفار اربعه با قواعد الهی و فلسفی خود میتواند در این حوزه نقشآفرینی نماید. بر این باوریم که در اسفار اربعه اصولی نهفته که یک مصلح عرصه مسائل فرهنگی باید جهت موفقیت خود در اجتماع از نقش آنها مطلع باشد؛ به نحوی که بدون آگاهی از این امور هیچ موفقیت واقعی در عرصه فرهنگ حاصل نخواهد شد. هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش است که کدامین مؤلفههای اسفار اربعه از الزاماتی است که مصلح اجتماعی در هدایت مردم بدانها نیازمند است. از نتایج این پژوهش که به شکلی بنیادین و با روش اسنادی تحلیلی به مقوله پیشفرضهای فرهنگی پرداخته، ارائه پارادایمی نو در بهتصویرکشاندن مسئله فرهنگ با پردازش اسفار اربعه ملاصدراست.
The wholistic view of the transcendental wisdom is so comprehensive that it’s philosophical principles is worth being used in interdisciplinary sciences. The investigation of culture should be considered as one of these subjects. Culture is itself an interdisciplinary subject which has a social, religious and political content. Human matters such as values and anti-values are the greatly noticed in this field. The cultures of all societies based on the world-view of its members vary. The central matters noticed in one's world-view are oppression, justice and injustice, human's knowledge or their unawareness of realities and struggling against deviousness. The transcendental wisdom and especially the 'Asfar Arba'eh', with its philosophical and Divine rules, can be effective in this field. I believe there are some principles hidden in 'Asfar Arba'eh' which a reformer of cultural matters should be aware of to achieve success in the society; such that no real success will be achieved, in cultural fields, for the ones who are not aware of these matters. The purpose of this research is to answer this question: which parameters of 'Asfar Arba'eh' should be necessarily known by a social reformer to guide people. One of the results of this research, which has fundamentally dealt with cultural pre-suppositions and has used an analytic-documentary method, is to present a new paradigm to depict the matter of culture processing 'Asfar Arba'eh' of Molla-Sadra.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_32415_6ff5332d0cb8a78a85e2060356cf5586.pdf
واژگان کلیدی: مصلح فرهنگی
فرهنگ
اسفار اربعه
حکمت متعالیه
ملاصدرا
Key words: Cultural reformer
Culture
'Asfar Arba'eh'
transcendental wisdom
Molla-Sadra