per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2019-07-23
24
92
5
33
0192
36196
Original Article
نقش علم الهی در آفرینش جهان
The role of Divine knowledge in creating the world
محمد حسن قدردان قراملکی
ghadrdang@yahoo.com
1
استاد گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
یکی از صفات مؤثر در فاعلیت فاعل، صفت علم است که در این مقاله نقش آن از حیث امکان و چگونگی آن در فاعلیت خداوند مورد بررسی قرار میگیرد. در تبیین اصل تأثیر و چگونگی آن بین متکلمان و فیلسوفان دیدگاههای مختلفی وجود دارد. در این مقاله بعد از بحث از اصل امکان نقش علم در فاعلیت، پنج دیدگاه (فاعلیت بالقصد، بالعنایه، بالرضا، بالعنایه و بالتجلی) و چگونگی آن مورد تحلیل قرار میگیرد. همچنین تعریف متکلمان از فاعل بالقصد بودن خدا به معنای وجود داعی زاید مورد تحلیل قرار گرفته، خاطر نشان خواهد شد که تعریف فوق با تأمل دقیق در آن قابل توجیه و دفاع است.
One of the most effective attributes in the agency of agent is science that in this article, its role is examined in terms of the possibility and how of God's agency. There are different points of view in explaining the principle of influence and how it between theologians and philosophers. In this article, after discussing the principle of the possible of role of knowledge in agency, four views (intentional agency, agency by providence, agency by agreement, agency by manifestation) on how it is analyzed. The author also analyzes theologians' definition of the intentional agency of God as the means of the existence of added impulse and it will be noted that the above definition can be justified and defended with careful reflection.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_36196_4be46365ca95e9466988aebee99798c0.pdf
خدا
علم
خلقت
فعل
فاعلیت بالقصد
فاعلیت بالعنایه
فاعلیت بالرضا
فاعلیت بالتجلی
God
Knowledge
Creation
Intentional Agency
Agency by Providence
Agency by Agreement
Agency by Manifestation
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2019-07-23
24
92
35
57
0292
36229
Original Article
صناعات خمس ارسطویی و روشهای دعوت قرآنی
The Aristotelian five crafts and the methods of Quranic invitation
سید محمد حکاک
hakak@hum.ikiu.ac.ir
1
دانشیار گروه فلسفه دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین
برهان، خطابه و جدل سه تا از صناعات پنجگانة ارسطویی است. ارسطو و منطقدانان مسلمان بهدقت و تفصیل آنها را از لحاظ ماده و صورت و هدف و نتیجه بیان نمودهاند. روشهای دعوت قرآنی در سورة نحل بهترتیب چنین آمده است: حکمت، موعظة حسنه و جدال احسن. معنای این سه کلمه هم با تحقیق در عرف قرآن آشکار است. برخی منطقدانان و بعضی از مفسران مسلمان سه روش یادشده را با سه فن ارسطویی منطبق دانستهاند. عدهای این روشها و آن سه فن را کاملاً یکی محسوب کردهاند و بعضی- خصوصاً با نظر به قید حسنهبودن موعظه و احسنبودن جدل ـ به انطباق جزئی قایل شدهاند. در این مقاله دیدگاه منطقدانان و مفسران یادشده بعد از گزارش مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتهاند و حاصل این سنجش و ارزیابی چنین است که حکمت مبتنی بر برهان است؛ یعنی سخن حق مطابق با واقع است، ولی نه اینکه هر سخن حق مطابق با واقعیت حکمت است و جدل احسن با جدل ارسطویی انطباق جزئی دارد و موعظة حسنه را با خطابه هیچ نسبتی نیست.
The three of five crafts of the Aristotelian are proofs, rhetoric and dialectic. Aristotle and Muslim logicians have explained them out in detail in terms of matter, form, purpose and result. The methods of Quranic invitations are respectively followed in Surah al-Nahl: Wisdom, A good preaching and a best controversy. The meaning of these three words is also evident in the study of the Quran. Some logicians and Muslim commentators have coined the three methods in accordance with the three Aristotelian crafts. Some of these methods and those three crafts are completely one and some have partially adapted- especially given the goodness of preaching and the being the best of controversy - have made partly adjustment. In this article, the words of the aforementioned logicians and commentators have been measured and evaluated after the report and the result of this measure and evaluation is that wisdom is based on proof that is to say the truth is correspondence with reality but not every truth word of correspondence with reality is wisdom, and the best of controversy is partly in line with the Aristotelian dialectic, the good preaching has nothing to do with the rhetoric.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_36229_9010e49aa0c9115f8ca7f96d097fbae5.pdf
برهان
خطابه
جدل
حکمت
موعظة حسنه
Proof
rhetoric
dialectic
Wisdom
the Good Preaching
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2019-07-23
24
92
59
81
0392
36230
Original Article
نقش فقه در تکوین هویت تشیع امامی
The role of jurisprudence in the origination of Shiite's identity
محمد غفوری نژاد
ghafoori_n@yahoo.com
1
احمد مهدی زاده آری
a.mahdyzadeh@gmail.com
2
استادیار گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
دانش آموخته دکتری شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
هویت مقولهای است که امروزه در علوم اجتماعی اهمیت فراوان دارد و از ابعاد مختلف مورد پژوهش قرار میگیرد. یکی از ابعاد آن، هویت دینی است که فقه، قانون رفتارهای آن است. درباره نقش فقه در هویت شیعه امامیه، با سه دیدگاه روبهرو هستیم. برخی پژوهشگران با نادیدهگرفتن بُعد فقهی تلاش کردهاند بعد عرفانی شیعه امامیه را برجسته نموده، به نوعی هویت شیعه را با تصوف پیوند بزنند. برخی دیگر مانند ابنتیمیه با آنکه نقش فقه امامیه در شکلگیری هویت شیعه را میپذیرد، مشروعیت آن را انکار کرده، بنیان تشیع را برکفر و نفاق و ساخته فردی یهودی معرفی میکند. نظریه مختار در این پژوهش که دیدگاه رسمی امامیه است و برخی از شیعهپژوهان غربی نیز کمابیش به آن اذعان دارند، آن است که از آغاز شکلگیری شیعه، احکام شرعی و چگونگی استنباط آن و مراجع صلاحیتدار برای آن نقش پررنگی در هویت شیعه داشته است. روایات تقیه، احادیثی که انحرافات و بدعتهای فقهی پدیدآمده پس از عصر رسول خداJ را گزارش میکند و نیز برخی گزارشهای تاریخی از شواهد صدق این مدعاست.
Today, identity in Social Sciences is very important and it is studied from different dimensions. One of its dimensions is the religious identity of which jurisprudence is the law of its behaviors. Regarding the role of jurisprudence in Shiite's identity, we face three perspectives: Some scholars, by ignoring the jurisprudential aspect, have tried to highlight the mystical aspect of Shiite and in some way associate Shiite's identity with Sufism. Others, like Ibn Taymiyyah, despite accepting the role of Shiite's jurisprudence in shaping Shiite's identity, but denied its legitimacy and the foundation of the Shiite is introduced by paganism and discord, and constructed by a Jewish person. The chosen theory in this article, which is the usual viewpoint of Shiite and some Western scholars have more or less acknowledged it, it is: since the beginning of formation of Shiite, religious judgments and how to interpret it and qualified authorities have played a key role in Shiite's identity. Some evidence of the truth of this claim is: the prevarication narrative, narratives that have revealed jurisprudential deviations and innovations after the age of the Prophet of Allah and some historical reports.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_36230_2034789d84f18cbdf383b080abffb32f.pdf
شیعه
فقه
هویت
هویت شیعه
هویت فقهی
Shiite
Jurisprudence
Shiite's Identity
Jurisprudential Identity
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2019-07-23
24
92
83
102
0492
36232
Original Article
رویکرد انتقادی به حصر اخلاق در تعریف فضیلت گرایانه
A critical approach to limit of Ethics in the Virtuous definition
مسلم محمدی
mo.mohammadi@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه شیعه شناسی پردیس فارابی دانشگاه تهران
نگرش غالب اخلاقپژوهان اسلامی در هویت معرفتی اخلاق، همواره فروکاستن آن به صفات و نک
هیئتهای راسخ نفسانی انسان بوده است. ایده اصلی این پژوهش آن است که در عین التزام به اهمیت صفات درونی، با توجه به مستندات متعدد از جمله رویکردهای جدید در حوزه اخلاق اجتماعی بهخصوص جنبههای کاربردی و حرفهای آن، رفتارهای بیرونی جایگاه ویژهتری در مفهومیابی اخلاق به دست خواهند آورد. البته با رویکرد انصافنگرانه علل تمرکز بر تعریف اخلاق به صفات نفسانی به صورت مستقل ارائه گردید؛ با تحفظ بر این اصل که مراد از فضیلتگرایی در این تحقیق بیشتر تعریف اخلاق به فضیلت است نه الزاماً مکتب فضیلتگرایی که در مقابل وظیفهگرایی، غایتگرایی و قراردادگرایی است، هرچند این نگاه صفتمحوری در اخلاق بیتأثیر از اندیشههای مکتب فضیلتگرایی نیست.
The dominant attitude of Islamic Ethics researchers in the epistemic identity of Ethics, It has always been subordinated to straight attributes of human soul. The main idea of this paper is that while obligation to importance of intrinsic attributes, but according to numerous documents including new approaches in the field of social ethics especially its practical and professional aspects, external behaviors will take a more special place in the concept finding of ethics. However, with a fair approach, the reasons for focusing on definition of ethics to attribute of soul independently were presented. Given the principle that virtue is meant here is more a definition of ethics to virtue not necessarily a school of virtue that is in contrast to deontologism, consequentialism and conventionalism. However, this approach of central feature on ethics is not unaffected by the ideas of virtue school.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_36232_36f0317ffe48a8e0aec5cb3a3f327cfc.pdf
اخلاق
رفتار
فضیلتگرایی
صفات نفسانی
اخلاق کاربردی
Ethics
Behavior
Virtuous
Attributes of Soul
applied ethics
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2019-07-23
24
92
103
126
0592
36236
Original Article
بررسی رویکردهای کلامی مکتب اصفهان در عصر صفوی
Study of the theological Approaches of Isfahan School in the Safavid Era
محمد باقر پورامینی
pouramini47@yahoo.com
1
استادیار گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
شکلگیری مکتب علمی اصفهان نقطه عطف در تاریخ اندیشه کلامی شیعه عصر صفوی است و در کنار پیدایش حکمت متعالیه، کلام اسلامی جایگاه ممتازی یافت و زمینه رشد و گسترش مباحث کلامی شیعه را در غالب سه رویکرد فراهم آورد. «کلام فلسفی» در مکتب اصفهان بر رویکردهای دیگر کلامی تقدم زمانی داشت و اوج آن در آثار و آرای فیاض لاهیجی تبلور یافت و این شاگرد برجسته صدرا، بهنوعی تحت تأثیر اندیشه مشاء آثار کلامی خود را ارائه نمود. ظهور «کلام نقلی و روایی» با محوریت علامه مجلسی بر رونق کلام شیعی افزود. با وجود اعتماد شدید مجلسی بر روایات اهلبیت: نمیتوان او را عالمی اخباری و ضد عقل انگاشت؛ زیرا او عقل را به عنوان ابزار کسب معرفت دینی دخالت میداد. افزون بر این دو رویکرد کلامی میتوان از شکلگیری یک رویکرد ترکیبی توسط قاضی سعید قمی یاد کرد. او که از ذوق عرفانی برخوردار بود و مروج الهیات سلبی تلقی میشد، بر ایجاد تقارب بین ظواهر دینى و فلسفه تأکید داشت و رویکرد «کلام ترکیبی» را بنا نهاد. در این نوشتار ضمن اشاره به جایگاه کلام شیعی در مکتب علمی اصفهان، این سه رویکرد کلامی بررسی شده و تحلیلی از تفوق کلام فلسفی و پرهیز از عقلستیزی نمایندگان کلام روایی ارائه میشود و اهم ابتکارات و نوآوریهای کلامی عالمان عصر صفوی ارائه میگردد.
The formation of the scientific school of Isfahan is a turning point in the history of Shiite theological thought of the Safavid era and along with the emergence of Transcendent wisdom, Islamic theology gained prominence and it provided the basis for the growth and expansion of Shi'a theological discourse in three ways. 'Philosophical theology' in Isfahan School took precedence over other theological approaches and its peak was crystallized in the works of Fayaz Lahiji and this distinguished student of Sadra, somehow influenced by Peripatetic thought, presented his theological works. The emergence of Allama Majlesi's "traditional and narrative theology" added to the boom of Shiite theology. Despite Majlesi's strong confidence in the Ahlul-Beit narrations, he cannot be considered a traditionalist and anti-rational scholar; because he interfered with reason as a means of acquiring of religious knowledge. In addition to these two theological approaches, the formation of a hybrid approach by Qazi Sa’id Qumi can be mentioned. He had a mystical taste and was considered a propagator of the negative theology. He emphasized the convergence between religious appearances and philosophy and instituted a "hybrid theology" approach. In this article, while referring to the position of Shiite theology in Isfahan school, these three theological approaches are examined and an analysis of the superiority of philosophical theology and the avoidance of reasonableness by the representatives of narrative theology and the important theologian innovations and innovations of scholars of the Safavid era are presented.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_36236_937ad2e7ce0c72eb8e64b9420cb06f12.pdf
کلام شیعه
مکتب علمی اصفهان
عصر صفوی
کلام فلسفی
کلام نقلی
کلام ترکیبی
Shi'a Theological
Isfahan School
Safavid Era
Philosophical Theology
Traditional Theology
Hybrid Theology
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2019-07-23
24
92
127
159
0692
36233
Original Article
مقایسه مبانی فلسفی و روش شناختی خواجه نصیرطوسی وصدرالمتالهین شیرازی در اثبات واجب تعالی
The comparison of the Philosophical and methodological principles of Khaje Nasir al-Tusi and Sadr al-Mutallahin Shirazi in proving the being Necessity
مهدی گنجور
ganjvar78@gmail.com
1
علی مستاجران گورتانی
mostajeran110@yahoo.com
2
استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان
دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه فلسفه وکلام اسلامی دانشگاه اصفهان
در مقایسه مبانی و مسائل روشی هر دو اندیشمند، خواجه طوسی با تأثیرپذیری از مسائل فلسفی مشاء و ورود این مطالب در حیطه کلامی صبغه دیگری به مسائل الهیات داده است. وی در اثبات واجب تعالی فقط به امتناع دور و تسلسل اکتفا نکرده است؛ برهانی اقامه نموده که با طرح دو مقدمه تصوری و تصدیقی بدون امتناع دور و تسلسل به اثبات واجب میرسد. ملاصدرا نیز در پرتو قواعد و اصول تأسیسی حکمت متعالیه از ابتکارات روشی خاصی بهره برده است. ایشان با مقدمات فلسفی طرحی جدید از برهان امکان و وجوب ارائه کرده و در موضعی دیگر با طرح اصالت وجود به وحدانیت وجوب وجود و از این رهگذر به اثبات واجب پرداخته است؛ ازاینرو نوشتار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی ضمن اشاره به چگونگی استدلال و روشهای مختلف خواجه و صدرا درباره اثبات حق تعالی، به تبیین میزان و نحوه تاثیرپذیری فلسفی هر یک از دو حکیم پرداخته است. درنهایت دستاوردها و مواضع وفاق و خلاف این دو اندیشمند در مبانی و روش مورد اشارت قرار گرفته است.
In comparison to the principles and methodological problems of both thinkers it should be said that Al-Tusi is influenced by philosophical problems of Peripatetic and the entry of this material in the field of theology, as a result, he has transformed the problems of theology. In proving the exalted Necessity, he did not merely refuse to impossibility of vicious circle and endless chain, rather he demonstrated that proving the Necessity by proposing two conceptual and propositional premise without impossibility of vicious circle and infinite regress. Mulla Sadra, in the light of the founded rules and principles. of the transcendent wisdom, has also taken particular method initiatives. He has, with philosophical premises, presented a new outline of proof from contingency and necessity. and elsewhere he has dealt with the unicity of the necessity of existence and in this passage he has proved being by principality of existence. Hence, this paper uses a descriptive-analytical method, while referring to the manner of arguments and different methods of the Al-Tusi and Sadra for proving the exalted Right, describes the extent and the modes of philosophical influence of each of the two philosophers. Finally, the similar and different achievements and positions of the two thinkers in the fundamentals and method are discussed.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_36233_c87a524fd3d05a12c10136c87f87de36.pdf
روششناسی
واجبالوجود
خواجه نصیر طوسی
ملاصدرا
اثبات خدا
methodology
the Necessary Being
Al-Tusi
Mulla sadra
the Proving God
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2019-07-23
24
92
162
185
0792
36234
Original Article
مبانی زیبایی شناسی از منظر علامه جعفری
The principles of aesthetics from the perspective of Allameh Ja'fari
نفیسه مصطفوی
na.mostafavi@gmail.com
1
استادیار دانشکده چندرسانه دانشگاه هنر اسلامی تبریز
علامه جعفری فیلسوف شهیر معاصر اسلامی است که نظراتش در باب زیبایی و هنر نسبت به سایر فلاسفه معاصر اسلامی با زیباییشناسی معاصر تشابهات بیشتری دارد. نظرات علامه به دو جهت متمایل به زیباییشناسی در غرب است؛ اول به جهت توجه به قطب ذهنی سوبژه در زیباییشناسی و دوم انحصار هنر در هنرهای زیبا. علامه در نحوه و معیار داوری استحسانی از نحوه تعقل کلیات در حکمت متعالیه بهره گرفته است؛ اما به نظر میرسد این معیار صرفاً برای زیباییهای معقول کارآمد باشد و ازاینرو در این تحقیق معیار داوری مطمح نظر علامه در زیباییهای صوری، خیالی و فوق عقلی بر اساس مبانی حکمت متعالیه و بهخصوص آرای امام خمینیw محک زده شده است. از دیگر مباحث این تحقیق، اقسام هنر از دیدگاه علامه است که از مسائل نو در زیباییشناسی اسلامی است که چهبسا سابقه آن را میان فیلسوفان و محققان اسلامی ماقبل نمیتوان یافت.
Ja'fari is a contemporary Islamic philosopher whose views on beauty and art are more similar in line with contemporary aesthetics than other contemporary Islamic philosophers. Allameh's views are biased towards aesthetics in the West: 1. to pay attention to the mental pole of subject in aesthetics, 2. to monopoly of art in fine arts. Allameh used the manner of universal's intellection on transcendental wisdom in the manner and criterion of beautiful judgment. But it seems that this criterion is only effective for intellectual beauties and so in this article, Allameh's criterion for in formal, imaginary and super-intellect beauties based on the principles of transcendent wisdom and especially the views of Imam Khomeini has been tested. Other topics in this article are all kinds of art from the point of view of Allameh is one of the new issues in Islamic aesthetics that may not be traced back to former Islamic philosophers and scholars.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_36234_ebd9f1de82157bce1fff6d43c486ea59.pdf
زیباشناسی
نبوغ
حیات معقول
aesthetics
Genius
intelligible life
per
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
1029-4538
2019-07-23
24
92
187
211
0892
36235
Original Article
تفسیر عرفانی از دیدگاه امام خمینی
The mystical interpretation of Imam Khomeini's perspective
سید محمود یوسف ثانی
yosefsani@yahoo.com
1
حسین روحانی نژاد
h.rohaninejad1338@gmail.com
2
دانشیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
استادیار گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
در این مقاله در مورد تفسیر عرفانی از دیدگاه امام خمینیw در سه ساحت بحث شده است: ساحت اول ماهیت، ساحت دوم مبانی و ساحت سوم شیوه. تفسیر عرفانی شاخهای از تفسیر است که عهدهدار بیان باطن آیات قرآن و معانی رمزی و اشاری آنها و مبتنی بر ذوق عرفانی و سیر و سلوک است و از طریق کشف و شهود به دست میآید. در تفسیر عرفانی، با قبول دلالت ظاهر آیات، وجهه همت مفسر، راهیابی به باطن آیات، اشارات و لطایف آنهاست؛ زیرا قرآن دارای چهار لایه است: «عبارت» که به عوام اختصاص دارد، «اشارت» که در حیطه ادراک خواص قرار دارد، «لطایف» که در حوزه فهم اولیاست و «حقایق» که برای انبیا قابل دستیابی است. در ادامه اشارهای به پیشینه تفسیر عرفانی شده است. در بحث مبانی، محورهای متعددی مطرح شده است که بهاختصار عبارتاند از: مبنای هستیشناختی؛ مبنای معرفت کشفی؛ مبنای زبانشناختی؛ مبنای برخورداری قرآن از مراتب نزول؛ مبنای برخورداری قرآن از مراتب معنایی متعدد؛ مبنای مراتب فهم قرآن و مبنای طهارت باطن. امام ضمن ارجنهادن به ظاهر آیات، به تفسیر عرفانی پرداخته و رسالت مفسران را کشف مقاصد عرفانی قرآن دانسته است.
This article discusses the mystical interpretation of Imam Khomeini's perspective in three areas: Nature, basis and method. The mystical interpretation is a branch of interpretation that it is responsible for expressing the inner of the Qur'anic Verses and their mysterious meanings and based on the mystical taste and the itinerary of spiritual path and obtained through intuition and discovery. In the mystical interpretation, accepting the implications of the appearance of verses, the image of the interpreter's endeavor is to go back to the inner of verses, as well as their hint and subtleties. Because the Quran has four layers: "Phrase" which is for the public, "hint" which is in the domain of understanding the elites, subtleties which is in the domain of understanding friends of God, and "truths" which accessible to the prophets. The following is a reference to the history of mystical interpretation. In the discussion of foundations, several axes have been raised, which are briefly: The ontological foundations; the foundations of intuitive knowledge; the linguistic foundations; the foundations of Quran benefiting by the descending grades; the foundations of Quran benefiting by the numerous semantic level, the foundations of hierarchy of understanding the Quran, the foundation of purity of inner. Imam, while exalting the appearance of verses, attention to the mystical interpretation and He believes that the task of the commentators is to discover the mystical intentions of the Quran.
https://qabasat.iict.ac.ir/article_36235_12ed6ef5b66e1fe31eee2075ba022313.pdf
امام خمینی
تفسیرعرفانی
تأویل
روش
مبانی
Imama Khomeini
Mystic Interpretation
Interpretation
Method
foundations