TY - JOUR ID - 36235 TI - تفسیر عرفانی از دیدگاه امام خمینی JO - فصلنامه علمی پژوهشی قبسات JA - QABASAT LA - fa SN - 1029-4538 AU - یوسف ثانی, سید محمود AU - روحانی نژاد, حسین AD - دانشیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران AD - استادیار گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 24 IS - 92 SP - 187 EP - 211 KW - امام خمینی KW - تفسیرعرفانی KW - تأویل KW - روش KW - مبانی DO - 0892 N2 - در این مقاله در مورد تفسیر عرفانی از دیدگاه امام خمینیw در سه ساحت بحث شده است: ساحت اول ماهیت، ساحت دوم مبانی و ساحت سوم شیوه. تفسیر عرفانی شاخه‎ای از تفسیر است که عهده‌دار بیان باطن آیات قرآن و معانی رمزی و اشاری آنها و مبتنی بر ذوق عرفانی و سیر و سلوک است و از طریق کشف و شهود به دست می‎آید. در تفسیر عرفانی، با قبول دلالت ظاهر آیات، وجهه همت مفسر، راهیابی به باطن آیات، اشارات و لطایف آنهاست؛ زیرا قرآن دارای چهار لایه است: «عبارت» که به عوام اختصاص دارد، «اشارت» که در حیطه ادراک خواص قرار دارد، «لطایف» که در حوزه فهم اولیاست و «حقایق» که برای انبیا قابل دستیابی است. در ادامه اشاره‎ای به پیشینه تفسیر عرفانی شده است. در بحث مبانی، محورهای متعددی مطرح شده است که به‎اختصار عبارت‎اند از: مبنای هستی‎شناختی؛ مبنای معرفت کشفی؛ مبنای زبان‎شناختی؛ مبنای برخورداری قرآن از مراتب نزول؛ مبنای برخورداری قرآن از مراتب معنایی متعدد؛ مبنای مراتب فهم قرآن و مبنای طهارت باطن. امام ضمن ارج‎نهادن به ظاهر آیات، به تفسیر عرفانی پرداخته و رسالت مفسران را کشف مقاصد عرفانی قرآن دانسته است. UR - https://qabasat.iict.ac.ir/article_36235.html L1 - https://qabasat.iict.ac.ir/article_36235_12ed6ef5b66e1fe31eee2075ba022313.pdf ER -