2024-03-29T16:12:12Z
https://qabasat.iict.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5655
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
قبسات
1029-4538
1029-4538
1398
24
91
فلسفة دین و الهیات جهانی با رویکرد اسلامی
مهدی
عباس زاده
پرسش اصلی نوشتار حاضر این است که آیا فلسفة دین و الهیات موسوم به جهانی، میتواند با رویکرد اسلامی دنبال شود یا نه؟ فلسفة دین اجمالاً عبارت است از تأمل عقلی بیروننگرانه در باب دین. این قسم معرفت، از سنخ فلسفههای مضاف و معرفت درجة دوم است و آشکارا از کلام (الهیات)، دینپژوهی و فلسفه متمایز است و با بهرهگیری از توانایی عقل نظری، به ارزیابی معتقدات ادیان و پدیدار عمومی دین میپردازد. در این نوشتار نشان داده خواهد شد فلسفة دین با رویکرد اسلامی امکانپذیر است و میتواند در مسیر تحقق قرار گیرد. اما از محوریترین مسائل فلسفة دین در روزگار ما، مسئلة الهیات جهانی است، تا آنجا که به نظر میرسد آنگاه میتوان از فلسفة دین با رویکرد اسلامی دفاع کرد که تکلیف این مسئلة مهم نیز با رویکرد اسلامی روشن شود. الهیات جهانی میکوشد بدون اتکای انحصاری بر یک دین خاص، بلکه بر مبنای مشترکات ادیان مختلف جهان، تبیینی روزآمد و قابلپذیرش از پدیدار عمومی دین ارائه دهد. اصلیترین مبنای الهیات جهانی در غرب، تکثرگرایی دینی است؛ اما نوع نگاه قرآن به مسئله دیگرادیان، با این مبنا سازگاری ندارد، بلکه بیشتر با شمولگرایی تناسب دارد و مبنای گفتوگوی بین پیروان ادیان را تکثرگرایی اجتماعی از طریق تساهل و مدارای پیروان ادیان میداند. اما این بدان معنا نیست که قرآن با اصل پیریزی یک «الهیات جهانی» مخالف است، بلکه بر عکس با نظر به برخی آموزههای قرآنی میتوان الهیاتی جهانی بر مبنای آموزههای مشترک ادیان، معنویت و تقدس، عقلانیت و کرامت انسانی تأسیس کرد.
واژگان کلیدی: دین
فلسفة دین
الهیات جهانی
تکثرگرایی
اسلام
قرآن
2019
04
21
7
30
https://qabasat.iict.ac.ir/article_35559_35b4cf76eb439faf696ae436c5fddc4c.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
قبسات
1029-4538
1029-4538
1398
24
91
برهان تجربه دینی: بررسی موردی، دیدگاه کیث یندل
حمید
امیر چقماقی
محمد
محمد رضایی
کیث یندل (Keith Yandell) از مدافعان تجربه دینی در اثبات وجود خداست. برهان وی مبتنی بر بسط اصل قرینه تجربی و تأکید بر ابطالپذیری تجارب دینی است. وی با بسط ایدههای ایجابی و سلبی در اصل قرینه تجربی به اصلی با چهار شرط میرسد که مقدمه اصلی استدلال وی را تشکیل میدهد. در این مقاله تلاش شده است برهان تجربه دینی یندل درباره اثبات وجود خدا در دیدگاه توحیدگرایانه با روش توصیفی- تحلیلی واکاوی گردد. در وهله نخست به تعریف و طبقهبندی انواع تجربه دینی از دیدگاه وی اشاره میشود. پس از آن برهان یندل تبیین شده، بخش پایانی مقاله به بررسی انتقادی دیدگاه وی و بیان نتایج به دست آمده اختصاص مییابد. دیدگاه وی از چند نظر با انتقاد مواجه است. یکسانانگاری وحی و تجربه دینی، تأکید بر دیدگاه تجربهگرایی و نقص ادله وی در قابل اعتمادبودن تجارب دینی از جمله نقدهایی است که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. درنهایت اگرچه دیدگاه وی حائز نکات مثبتی است، به عنوان برهانی کارآمد موفق به نظر نمیرسد.
واژگان کلیدی: اثبات وجود خدا
برهان تجربه دینی
کیث یندل
اصل قرینه تجربی
2019
04
21
31
58
https://qabasat.iict.ac.ir/article_35658_4a5a43be40f467944ddff1fe0da15330.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
قبسات
1029-4538
1029-4538
1398
24
91
تحویلگرایی در مطالعات جامعهشناختیِ دین
علیرضا
شجاعیزند
یکی از پیامدهای شایع در مطالعات دین که مانع از شناخت درست و دقیقِ تجلیات آن در عرصههای فردی و اجتماعی گردیده، تحویلگرایی است. شیوع و رواج آن چنان ریشهدار و گسترده است که کمتر توجهی را به سوی خود جلب میکند؛ به همین دلیل چندان مورد امعان نظر قرار نمیگیرد. از نخستین گامهای لازم برای کنترل و غلبة بر رویکرد تحویلی، شناسایی و ردیابیِ آن در ادبیات نظری دینپژوهی است. «تحویلگرایی در مطالعات اجتماعیِ دین» این کار را با نشاندادنِ عقبه و مصادیقِ آن در موضوعات و حوزهها و سطوح مختلف و سپس با آشکارسازی آن در رهیافتهای نظری مطرح در جامعهشناسی دین دنبال کرده است.
واژگان کلیدی: جامعهشناسی دین
تحویلگرایی
پدیدههای دلالتی
واقعگرایی نمادی
هرمنوتیک
برساختگرایی
2019
04
21
59
96
https://qabasat.iict.ac.ir/article_35659_172d5659a59a39f72403e87f5b0d9644.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
قبسات
1029-4538
1029-4538
1398
24
91
تجرد نفوس گیاهی و حیوانی در حکمت اسلامی و برایند آن در فلسفه محیط زیست
ابوالحسن
غفاری
این مقاله با روش تحلیل عقلی در صدد معرفی پارادایم متخذ از حکمت اسلامی درباره فلسفه محیط زیست است. یافتههای مقاله نشان میدهد علاوه بر حیوانات، نباتات نیز از درجات و مراتب تجرد برخوردارند. بر این اساس در فلسفه محیط زیست اسلامی علاوه بر ارزش ذاتی محیط زیست باید از ارزش قدسی و الهی آن سخن گفته، تعامل انسان با نبات و حیوان را از حد تعامل با ابژه مادی به تعامل با موجودی که متعلق نفخه الهی است، ملاحظه کرد. در این نگرش انسان نه به مثابه مالک نبات و حیوان است و نه سلطنت و استیلا از نوع استیلای سوژه بر ابژه دارد، بلکه به مثابه مدیر و حافظ حقوق نبات و حیوان بوده و تصرفات او در نبات و حیوان در محور عقل و شرع تعریف میشود. این نوع نگرش به محیط زیست که با حفظ ارزش ذاتی و شرافت وجودی نبات و حیوان اعمال میشود در مسیر استکمال انسان تأثیر بسزایی دارد. بر این اساس هر نوع تصرف و دخالت عوامل انسانی در نبات و حیوان که خارج از تدبیر و حکم عقل و شرع انجام شود، با نگاه قدسی به محیط زیست منافات دارد.
واژگان کلیدی: نفس نباتی
نفس حیوانی
تجرد
فلسفه محیط زیست
حکمت متعالیه
2019
04
21
97
129
https://qabasat.iict.ac.ir/article_35660_93de2d3c9e7016e35cd55a3d3400834d.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
قبسات
1029-4538
1029-4538
1398
24
91
بررسی تطبیقی امتداد مبانی هستیشناختی نظام سرمایهداری و اسلامی در شکلگیری رفتارهای فردی و ساختارهای اقتصادی جامعه با تأکید بر بیانات رهبری (رویکرد اقتصادی)
احمدعلی
یوسفی
مجتبی
غفاری
پرداختن به موضوع امتداد مبانی هستیشناختی اسلامی از دو جهت حائز اهمیت است. نخست اینکه تمدن نوین اسلامی، باید بر پایه مبانی هستیشناختی اسلامی بنا شود. از جهت دوم، تمدن غرب با مبانی هستیشناختی متمایز و متباین با مبانی اسلامی، توانسته است مبانی خود را در رفتارهای فردی و ساختارهای جامعه امتداد دهد. از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیتالله خامنهای، مبانی اسلامی هنوز در رفتارهای فردی و نیز در ساختار اجتماعی ما امتداد پیدا نکرده است. در این پژوهش با روش تحلیل متن چگونگی امتداد مبانی هستیشناختی با تأکید بر بیانات ایشان دنبال میشود. همچنین این پژوهش در پی بررسی تطبیقی چگونگی امتداد مبانی هستیشناختی نظام اقتصادی سرمایهداری و اسلامی، با تأکید بر بیانات رهبری است. در این نوشتار منطقی برای امتداد مبانی در نظام اقتصادی طراحی میشود و این منطق در شکلگیری نظام اقتصادی سرمایهداری و اسلامی بررسی میگردد. نتایج نشان میدهد رفتارها، روابط و ساختار نظام اقتصادی سرمایهداری بر اساس همین منطق سامان یافتهاند و اجراییکردن این منطق در نظام اقتصادی اسلام منجر به رفتارها، روابط و ساختار متفاوتی خواهد شد.
واژگان کلیدی: آیتالله خامنهای
امتداد مبانی
هدف اقتصادی
ساختار اقتصادی
نهادهای اقتصادی
2019
04
21
131
168
https://qabasat.iict.ac.ir/article_35661_042d9ac9f2accda89625e5ed38d8a5f4.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
قبسات
1029-4538
1029-4538
1398
24
91
تبیین سه مؤلفه از الگوی روششناختی علوم انسانی اسلامی
سید محمد رضا
تقوی
بسیاری از دیدگاههای موجود در علم دینی در سطح نظری تلاش کردهاند تبیینی از روششناسی علم دینی ارائه نمایند؛ اما مشخص نکردهاند چگونه میتوان به صورت عملیاتی، یک پژوهش را اجرا نمود؟ هدف پژوهش حاضر تبیین سه مؤلفه از مدل روششناختی الگوی علوم انسانی اسلامی مختار است: 1) موضوعشناسی؛ 2) نظام مفاهیم پایه؛ 3) جهتداری علوم و دلالتهای روششناختی آن برای علوم انسانی اسلامی. پژوهش حاضر به احصای دو مسیر مشخص برای شناسایی موضوع و مفاهیم پایه منتهی گردید. جهتداری علوم مورد تأیید و سمت و سوی سیره، فعل و قول امام بر نظاموارۀ علوم انسانی اسلامی مفروض گرفته شد. استخراج «روشگان» و «منطق» حاکم بر دین، از طریق نگرش نظاموارهای به قرآن و سنت که از طریق همافزایی جهتدار فقیهان، فیلسوفان و عارفان بزرگ فراچنگ میآید، در حیطۀ تخصص فضلای حوزوی و نظریهپردازی برای انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب متناسب با منطق مذکور، در حیطۀ تخصص استادان علوم انسانی فرض شد. علیرغم عملیاتینمودن چندین شاخصه از مدل روششناختی مختار تا کنون هنوز تبیین بسیاری از شاخصههای مطرح در مدل مذکور برای تحقیقات آتی ضروری است.
واژگان کلیدی: روششناسی
علوم انسانی اسلامی
موضوعشناسی
مفاهیم پایه
جهتداری علوم
2019
04
21
169
199
https://qabasat.iict.ac.ir/article_35662_03a1644e3ad2c0e7098b47099ef05214.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
قبسات
1029-4538
1029-4538
1398
24
91
معنا شناسی اوصاف الهی از دیدگاه علامه طباطبایی
محمد
توکلی پور
دیدگاه غالب علامه طباطبایی در معناشناسی اوصاف الهی ناظر به قبول معنای مشترک میان اوصاف کمالی خدا و مخلوقات است. مشاهده کمالات در مخلوقات و علت تامه بودن خداوند، لزوم پذیرش قاعده «معطی الشیء لایکون فاقداً له»، تحلیل وجودشناختی خداوند به مثابه واجبالوجود، صرفالوجود و واجد بساطت محضه و وحدت حقه مقتضی آن است که ذات الهی واجد جهات وجودی و کمالی تمامی موجودات به نحو برتر و شریفتر باشد. این اقتضا با تکیه بر نظریه «اشتراک معنوی و تشکیک وجودی» ضمن دلالت بر وحدت معنایی وجود و سایر مفاهیم کمالی میان خالق و مخلوق، اختلاف واقعی آنها را در مصادیق به نحو تشکیکی ارزیابی میکند. همچنین بر اساس نظریه روح معنا، معنا بدون دخالت خصوصیات مصادیق از حیثیت عامی که همان غرض و کارکرد ثابت در مسماهای مادی و مجرد لفظ است، حکایت میکند. با این حال به رغم پرهیز کلی علامه از معنای شایع تأویل، اقبال او به آن در مواردی، ظاهراً تا حدی از قول وی به وجود مجاز در سخن خداوند حکایت دارد. از این گذشته در معناشناسی اوصاف الهی در اندیشه علامه گاه شاهد آنیم که تعالی و تنزیه خدا از حدود مفاهیم و توصیفات بشری، از بیانناپذیری خداوند نشان دارد.
واژگان کلیدی: اشتراک معنوی
روح معنا
تأویل
بیانناپذیری
2019
04
21
201
227
https://qabasat.iict.ac.ir/article_35663_5a041a4a835c76df794da224c75c8485.pdf
فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
قبسات
1029-4538
1029-4538
1398
24
91
ماهیت فهم متون قانونی
محمدرضا
ظفری
ماهیت فهم قانون در فلسفه اسلامی، معرفت است که آغاز فهم قانون با اعمال قواعد تفسیر و پایان آن، با عمل تفسیر حاصل میگردد. درنتیجه ماهیت فهم متن قانون را تصور معنای متن تشکیل میدهد و این غیر از ماهیت قضاوت یا دادرسی است که با معرفت تصدیقی یا انشای حکم حصول مییابند. نگارنده در این مقاله با روش نقلی- عقلی در پی این است با بیان ماهیت فهم و تفسیر و آثار آنها، وحدت ذاتی تفسیر و مراتب آن را از حیث سببیت و ضعف و کمال نمایان سازد. استعمال نص یا ظاهر در متون قانونی، سبب اتصاف تفسیر به صحیح یا مناسب میشود و این در هر دو طرف تقنین و تفسیر، وامدار قواعد عام و خاص تفسیر، یعنی قواعد زبانشناختی و اصول حقوقی است. چنانچه قانونگذار الفاظ و عبارات متن را با ابهام، اجمال، سکوت یا تعارض در هم آمیزد، عمل تفسیری قاضی نیز به بار نمینشیند؛ درحالیکه این خلاف مقاصد مقنن است.
واژگان کلیدی: قصد
قانون
زبانشناسی
و فهم دادرس
2019
04
21
229
263
https://qabasat.iict.ac.ir/article_35664_ba1085a4f9e87f94082eedb9b8421d9c.pdf