پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538218220170219A Review on the Logic of the Compilation of the Islamic-Iranian Bases of the Pattern of Developmentنگاهی به منطق تدوین مبانی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت11924731FAحمیدرضا شاکرینعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20160928There are some factors for the pattern of development, which if not considered it will not go in the right direction and disregarding them will create problems, flaws and even deviations in the this path; they are as follows: the position and role of bases in the theorization and compilation of the pattern of Islamic-Iranian development, some necessary observations in the research, discovering and explaining the bases, typology, the method of its classification and the logic of its compilation. The mentioned matters will be intensively investigated in this article. The author's stress is on following a comprehensive and mixed method for the discovery of bases. In addition a reciprocating study, with a constant and permanent rate, of the general basic principles and special field bases and the discussions [of the science] is suggested.
چکیده
<em>جایگاه و نقش مبانی در نظریهپردازی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ملاحظات لازم در شیوه جستجو، کشف و تبیین مبانی، گونه</em><em></em><em>شناسی، چگونگی طبقه</em><em></em><em>بندی و منطق تدوین آن، از جمله مسائلی است که بدون توجه به آنها نمی</em><em></em><em>توان انتظار داشت الگو جهت صحیح خود را باز یابد و غفلت از آنها زمینه</em><em></em><em>ساز مشکلات، کاستیها و چه بسا انحرافات و اعوجاجاتی در این مسیر خواهد شد. مقاله حاضر بر آن است به یاری خداوند متعال بهطور فشرده مسائل یادشده را بر رسد. آنچه نویسنده بر آن تأکید می</em><em></em><em>کند، کاربست روش ترکیبی و جامع در اکتشاف مبانی است. افزون بر آن مطالعات رفت و برگشتی بین مبانی عام پایه</em><em></em><em>ای، مبانی عرصه</em><em></em><em>ای و مسائل را به عنوان حرکتی پیوسته و مداوم توصیه می</em><em></em><em>کند. </em>
<strong>واژگان کلیدی:</strong><em>مبنا، الگو، پیشرفت، اسلامی، الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت.</em>https://qabasat.iict.ac.ir/article_24731_4cc3f49c0866da4fdbdda77247d46e3e.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538218220170219Drawing The Methodological Pattern of Religious Studies Based on Conceptual Clarification of "Approach", "Method" and "Paradigm"ترسیم الگوی روششناختیِ مطالعه دینی بر مبنای مفهومشناسیِ «رویآورد»، «روش» و «پارادایم»214824732FAاحمد عبادیعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهانJournal Article20160509The three concepts of "approach", "Method" and "Paradigm" are inserted to the methodology of religious researches from philosophy of Science. Not paying exact attention to the concepts, their referents, or even their translation has created confusion in the methodology of religious researches such that these concepts are considered synonyms at times, or with different meanings at other times or are used in place of one another. It is necessary to exactly define the three concepts to remove this methodological flaw and to draw an appropriate methodological pattern to explicate the position of each concept in religious researches. Unlike experimental sciences, there is a kind of interaction between paradigms, approaches, and methods in religious studies. Paradigm determines necessary and proper methods and approach in religious researches. On the other hand, knowledge of paradigms is based on the knowledge of approach and methods. This causes different answers to a single issue in different paradigms. Religious approach and methods also have a dynamic relation and a generative interaction and every approach should have its own special methods. Every paradigm needs its proper approach and every approach needs its own special methods.<em>«روی</em><em></em><em>آورد»، «روش» و «پارادایم» اصطلاحاتی هستند که از فلسفه علم واردِ روش</em><em></em><em>شناسیِ دین</em><em></em><em>پژوهی شده</em><em></em><em>اند. عدم توجه به مفهوم</em><em></em><em>شناسی، مصداق</em><em></em><em>یابی و حتی ترجمه این واژگان، موجب نوعی آشفتگی در روششناسی دینپژوهی گشته است؛ بهنحوی که این تعابیر گاه به صورت مترادف، گاه با معانی مختلف و گاه به جای یکدیگر به کار رفتهاند. به منظور رفعِ این نقیصه روش</em><em></em><em>شناختی، لازم است مفهوم</em><em></em><em>شناسیِ دقیقی از این واژگان صورت گرفته، با ترسیم الگویِ روش</em><em></em><em>شناختیِ مناسبی، جایگاه هر یک از این مفاهیم در گستره دینپژوهی تبیین گردد. میانِ پارادایم</em><em></em><em>ها، روی</em><em></em><em>آوردها و روش</em><em></em><em>ها در گستره دین</em><em></em><em>پژوهی- بر خلاف علوم تجربی- نوعی هم</em><em></em><em>کُنشی برقرار است. پارادایم، رویآوردها و روش-های شایسته و بایسته را در دینپژوهی تعیین می</em><em></em><em>کند. از سوی دیگر شناخت پارادایم متوقّف بر شناختِ روی</em><em></em><em>آوردها و روش</em><em></em><em>هاست. همین امر موجب می</em><em></em><em>شود مسئله واحد در پارادایم</em><em></em><em>های مختلف، پاسخهای گوناگون یابد. روی</em><em></em><em>آوردها و روش</em><em></em><em>های دینی نیز در ارتباطی پویا و تعاملی زایا عمل می</em><em></em><em>کنند و هر رویآوردی روش</em><em></em><em>های خاصِ خود را می</em><em></em><em>طلبد. هر پارادایمی روی</em><em></em><em>آوردهای مناسبِ خود را می</em><em></em><em>طلبد و هر رویآوردی، روش</em><em></em><em>های خاص خود را می</em><em></em><em>جوید.</em>https://qabasat.iict.ac.ir/article_24732_43315e7e4e37854b3b39dd5f21b9d0b1.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538218220170219Structural Flaws of the Theory of Rationality and Spiritualityضعف ساختاری نظریه عقلانیت و معنویت497224733FAسید محمد اکبریانعضو هیئت علمیJournal Article20161019The theory of rationality and spirituality tries to solve human's pains and create calmness for him/her by the connection between rationality and spirituality; this has been [in fact] religion's aim but they believe it to be unsuccessful – because of its unawareness of human's main pains nowadays and the solutions for it - and consider spirituality a good replacement for it in the present time. This approach should have a correct frame and structure, like all other theories, and due to the theorizer's stress on rationality – including verbal rationality - it should have a rational and consistent structure without any ambiguity; yet this expectation is not fulfilled and in many cases it has flaws and vagueness. The concepts of rationality, spirituality and pain which are the most important concepts of this theory do not have a clear definition or are ambiguous and their different aspects are not explained or we encounter inconsistent definitions in the theory. Some of the main claims of this theory are incomplete or are not proved and most importantly, they are in contradiction with other claims mentioned in the theory. All these problems have created a serious challenge for this theory.<em>نظریه عقلانیت و معنویت تلاش دارد با پیوند میان معنویت و عقلانیت، رنجهای بشری را چاره کرده، آرامش برای انسان هدیه آورد؛ هدفی که دین را- به جهت ناتوانی از شناخت رنجهای اصلی بشر و راه علاج آنها در دنیای معاصر- از تأمین آن ناتوان دیده، معنویت را در عصر حاضر جایگزین مناسب آن میداند. این رویکرد به عنوان یک نظریه طبعاً باید از چارچوب و ساختار صحیح برخوردار باشد و تأکید زیاد نظریه</em><em></em><em>پرداز بر عقلانیت که شامل عقلانیت گفتاری است، انتظار میرود ساختار عقلانی و منسجم دور از ایهام و ابهام داشته باشد؛ اما این انتظار از نظریه برآورده نشده و در موارد متعدد با ضعف، نارسایی و ابهام مواجه است. مفاهیم عقلانیت، معنویت و رنج که مهمترین مفاهیم در این نظریه هستند، تعریف روشنی ندارند یا دچار ابهام و ایهاماند و ابعاد مختلف آنها تبیین نشدهاند یا با تعاریف ناسازگار در نظریه مواجهایم. برخی از مدعیات اصلی نظریه، ناتمام و ناقص رها شده یا دلیلی برای آنها اقامه نشده است و مهمتر اینکه در تضاد با مدعیات دیگری هستند که در نظریه ارائه شدهاند و همه این موارد، نظریه را از درون با چالش</em><em></em><em>های جدی مواجه میسازد.</em>https://qabasat.iict.ac.ir/article_24733_fa063791c5babed51c893aec3b73a83d.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538218220170219Immediate Knowledge and Unification Structure The Bases and Views of Sadr al-Muti'allihīn about the Essence of Mystical Knowledgeشناخت حضوری و ساختار اتحادی؛ مبانی و دیدگاه صدرالمتألهین در باب ماهیت معرفت عرفانی7310224747FAسید احمد فاضلیاستادیار دانشگاه قمJournal Article20160918Considering the principality of being and the gradation of being, the mystical particular unity, 'motion in substance of and the intensifying motion of the soul, return of all sciences to immediate knowledge and [finally] the necessity of the unity of intellect, intellectual and the intelligible, Sadr al-Muti'allihīn believes that human being gradually and through a gradual graded process and the 'motion in the category of substance' becomes intensified, being promoted in the degrees of practical reason and by increasing his/her knowledge and becoming united with them; he/she becomes united with the external referents of his/her real knowledge and thus achieves the first degrees of mystical knowledge which is fulfilled with the partial unification of human with some existential aspects of the active intellect (or some of the existing forms of the active intellect) and continues this path until he/she gradually becomes completely united with all the existent forms and aspects of the active intellect; at the same time besides profiting the two existences (soul and the active intellect) from their own [independent] self in-itself, they become united with each other and will profit from the same degree of being due to the communicational aspect of the soul with active intellect. Along with the complete annihilation of the initial individualization of the mystic, in the annihilation positions, and the intuition of the mystical personal unity in that position, mystical knowledge will imply the complete unity of the mystic with his/her subject of mysticism (personal unity) and will have a single-aspect structure (consisted of only the knowledge or only the known). This perspective of Sadrā is in contrast with the background of this discussion in Islamic philosophy and he is affected by Ibn-Arabī and his followers in this regard.<em>صدرالمتألهین با توجه به اصالت و تشکیک وجود، وحدت شخصیه عرفانی، حرکت جوهری و اشتدادی نفس، بازگشت همه علوم به علم حضوری و لزوم اتحاد عقل و عاقل و معقول، معتقد است انسان از طریق حرکت جوهری با ارتقا در مراتب عقل عملی و افزودن علوم خود و اتحاد با آنها، از نظر وجودی به</em><em></em><em>تدریج و تشکیک، اشتداد می</em><em></em><em>یابد و با متعلَّق خارجی علوم حقیقی خود متحد می</em><em></em><em>گردد و بدین</em><em></em><em>سان به اولین مراتب معرفت عرفانی دست پیدا می</em><em></em><em>کند که با اتحاد جزئی انسان با برخی از وجوه وجودی عقل فعال (برخی صور موجود در آن) تحقق می</em><em></em><em>یابد و به</em><em></em><em>تدریج تا اتحاد کامل با تمام صور و شئون موجود در عقل فعال پیش میرود که در این حال، در عینِ بهره</em><em></em><em>مندی هر دو وجود (نفس و عقل فعال) از ذات فی نفسه خود، از جهتی که هویت ارتباطیِ عقل فعال است، با یکدیگر متحد گشته، از یک رتبه وجودی برخوردار می</em><em></em><em>شوند. در مقامات فنائی، با اضمحلال کامل تعین اولیه فرد سالک و شهود وحدت شخصیه عرفانی در آن مقام، معرفت عرفانی در این مرتبه، به معنای وحدت کامل عارف با معروف خود (وحدت شخصیه) و دارای ساختار تک وجهی (متشکل از معلوم فقط یا علم فقط) خواهد بود. این دیدگاه صدرا با پیشینه این بحث در فلسفه اسلامی، در تقابل است و وی در این زمینه، متأثر از ابن</em><em></em><em>عربی و اَتباع وی است.</em>https://qabasat.iict.ac.ir/article_24747_ff57f4e308ac87a5c57db6517fe399b5.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538218220170219Feminist Theology as the Hermeneutical Interpretation of the Holy Bookالهیات فمینیست به مثابه تفسیر هرمنوتیکی کتاب مقدس10312624751FAمحمد جواد ذریهدانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهانزهرا آبیاردانشجوی دکتری دین پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب قمسید مهدی امامی جمعهعضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهانJournal Article20160429The two main factors which affected the creation and development of Feminist theology are the approach of the Holy Book and the function of the Church. Feminist theology is a powerful and a full-motivated movement which aims to revise all kinds of "Holy texts" and started this duty based on the sources of the Holy Book; in other words the Holy book, which is the theoretical backup of the present condition of women, is hermeneutically interpreted. The first steps to the Biblical studies for this purpose was taken by the publication of Women's Bible. The feminist interpretation of the Bible is cautiously based on the oppression women experienced and moves toward different readings and responses to interpret the Holy bible once again. In this research, using a descriptive-analytic method, we have investigated and criticized the changes of Biblical studies, and the effective factors in the formation of feminist theology, and will notice some parts of the Holy text which may be hermeneutically interpreted for the feminist theology.<em>رویکرد کتاب مقدس و عملکرد کلیسا در طول تاریخ مسیحیت، همواره دو عامل اساسی در شکلگیری و رشد الهیات فمینیستی بوده است. الهیات فمینیستی منبع نیرومند و سرشار از انگیزهای است که در صدد است بر تمامی انواع «متون مقدس» ادیان، نگاهی دوباره بیندازد و این کار را بر مبنای اسناد و مدارک کتاب مقدس آغاز میکند؛ به عبارتی کتاب مقدس که پشتوانه نظری وضعیت کنونی زنان محسوب میشود، در الهیات مسیحی مورد تفسیر هرمنوتیکی قرار میگیرد که اولین بار با انتشار کتاب انجیل زنان نخستین گامهای مطالعات انجیلی در این راه برداشته شد. در ادامه تفسیر انجیلی فمینیستی اساس فکر خود را به نحو خودآگاهانهای بر تجربه ظلم به زن مبتنی میسازد و به سوی قرائتها و پاسخهای مختلفی جهت تفسیر مجدد کتاب مقدس پیش میرود. در این پژوهش با روش توصیفی- تحیلی تحولات مطالعات انجیلی، عوامل مؤثر در روند شکلگیری الهیات فمینیست، به همراه ذکر بخشهایی از کتاب مقدس که برای الهیات فمینیستی ظرفیت تفسیر هرمنوتیکی را دارد، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.</em>https://qabasat.iict.ac.ir/article_24751_80521f75eb58b9eb4b4e72057de15b54.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538218220170219The Relations between Jurisprudence and Ethicsمناسبات فقه و اخلاق12714124752FAمحمد عالمزاده نوریپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمJournal Article20160424This paper discuses the differences between ethics and jurisprudence. they are as follows:
1- The predicate of jurisprudential statements is one of the five commands of religion and the predicate of ethical statements is good/bad, required/non-required, correct/incorrect.
2- Jurisprudential commands highlight deserving reward or punishment while ethical commands highlight salvation.
3- Jurisprudential statements are legally validated by God while ethical statements do not have Divine validity or legal legitimacy.
A jurist highlights executing God's commands, acquittal, removal of an obligation, Bringing accountability and bringing excusability (Mo'azzeriah and Monajjeziah), obedience, disobedience, and thus escape from punishment while an ethical scholar highlights salvation, perfection, transcendence, development, existential advancement and felicity.
4- Jurisprudential commands have dual values and are mutīvaṭī (the same or univocal) while ethical commands have vertical hierarchical; for this reason jurisprudential commands are more general and are removed only in exigency situations but ethical values are personal and are flexible with situation and people.
5- Every jurisprudential statement implies obligatory commands while its cannotation implication (delālah Iltizamī) is ethical good or bad and real expediencies or inexpediencies. However discovering real expediencies or inexpediencies is not enough for achieving a Jurisprudential command and a legal validity.
6- It is possible to find a legal desire in some matters; these matters generally facilitate the path to religious goals. Therefore it is not hard to understand their goodness or badness considering the general expediency or inexpediency; but it is hard to declare a legal command which results in God's reward or punishment. In these cases ethical commands are used.<em>این مقاله، برآن است تا تمایز علم اخلاق با فقه را مورد بررسی قرار دهدکه عبارتاند از: 1. محمول گزارههای فقهی احکام پنجگانة تکلیفی است و محمول گزارههای اخلاقی، خوب/ بد، بایسته/ نابایسته و درست/ نادرست؛ 2. حکم فقهی دغدغة استحقاق ثواب و عقاب دارد، اما حکم اخلاقی دغدغة سعادت؛ 3. گزارههای فقهی دارای جعل و اعتبار شرعی از ناحیة خداست، درحالیکه گزارههای اخلاقی انشای قانونی الهی و جعل و اعتبار شرعی ندارند. فقیه دغدغه</em><em></em><em>مند امتثال، برائت، رفع تکلیف، منجزیت، معذریت، طاعت، عصیان و به تبع آن رهایی از عقاب است، درحالیکه عالم اخلاق دغدغهمند سعادت، کمال، تعالی، رشد، ارتقای وجودی و فلاح است؛ 4. احکام فقهی، حقیقتی دوارزشی و متواطی دارد، اما احکام اخلاقی دارای مراتب طولی است؛ به همین جهت احکام فقهی عمومیت بیشتری دارد و جز به شرایط اضطرار برداشته نمیشود، اما ارزش اخلاقی، دارای صبغة فردی و اختصاصی است و به تناسب افراد و شرایط، منعطف و مدرّج است؛ 5. هر گزارة فقهی به دلالت مطابقی بر احکام تکلیفی و به دلالت التزامی بر خوب و بد اخلاقی و مصالح و مفاسد واقعی دلالت دارد، اما برای دستیابی به حکم فقهی و اعتبار شرعی، کشف مصالح و مفاسد واقعی کافی نیست؛ 6. برخی از امور غالباً در مظان دستیابی به مطلوبهای شرعی قرار دارند و بهصورت نوعی، مسیر رسیدن به غایات دینی را هموار میسازند؛ پس احراز خوبی و بدی آنها با توجه به مصالح و مفاسد نوعی، دشوار نیست، اما دربارة آنها ادعای وجود یک حکم شرعی قانونی که مستلزم ثواب و عقاب الهی باشد، دشوار است. در این موارد از لسان اخلاق استفاده میگردد.</em>https://qabasat.iict.ac.ir/article_24752_9899995478c80bb1f3ad749af7f03cdf.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538218220170219The Necessity of Islamization of Humanities from Qur'an's View in the Perspective of Allāmih Tabātabāīضرورت اسلامیسازی علوم انسانی از منظر قرآن در دیدگاه علامه طباطبایی14316824753FAمحمد علی اسدینسبعضو هیئت علمیJournal Article20160514The [process of] Islamization of humanities needs basic changes in the scientific and cultural substructures of the country of Iran and its educational organizations to create a modern religious civilization based on the teachings of revelation. This expansive and deep process will have many costs as well. Thus for the change of secular humanities to Islamic humanities it is necessary to prove the flaws of what is present and the strength and eminence of what is to be substituted to justify the costs; especially if there are different ideas and many oppositions. Therefore its necessity must be proved based on the most strong Islamic sources, i.e. the Holy Quran, and the most invincible interpretation [of Qur'an]. Qur'an's verses and some definite religious bases are capable of proving it, according to the idea of the defenders of Islamization of humanities and scholars such as Allāmih Tabātabāī, therefore it is necessary to refine, complete or reform sciences such as economy, education, politics and management based on religious teachings and human's experiences. Although Islamization of humanities is not directly mentioned in the Holy Qur'an and the writings of Allāmih Tabātabāī, but this necessity is discovered in Allāmih's interpretation of the Holy Qur'an by investigating the requirements of the following factors: comprehensiveness, eternity, religion's perfection, definition of religion, the goals of religion and some other factors. This writing will follow this purpose.<em>اسلامی</em><em></em><em>سازی علوم انسانی، نیازمند تغییرهای اساسی در زیرساختهای علمی و فرهنگی کشور و مؤسسات آموزشی در راستای تمدنسازی نوین دینی بر پایه آموزههای ناب وحیانی است؛ فرایند عمیق وگستردهای که با هزینههای بسیار همراه است؛ ازاین</em><em></em><em>رو برای تبدیل علوم انسانی سکولار به علوم انسانی اسلامی، افزون بر اثبات نواقص آنچه موجود است، باید قوت و برتری آنچه باید جایگزین گردد به حد ضرورت رسیده باشد تا بتواند توجیهگر هزینهها گردد؛ بهخصوص اگر نظرها گوناگون و مخالفتها فراوان باشد؛ پس لازم است ضرورت آن با تکیه بر قویترین منبع اسلامی، یعنی قرآن کریم و مستند به استوارترین برداشتها از آن اثبات شود. از منظر طرفداران اسلامیسازی علوم انسانی و اندیشمندانی مانند علامه طباطبایی، آیات قرآنی و مبانی مسلم دینی ظرفیت این امر را داراست؛ بنابراین ضرورت دارد علومی همانند اقتصاد، تربیت، سیاست و مدیریت با آموزههای وحیانی تهذیب، تکمیل یا از اساس بر پایه آموزههای دینی و تجارب بشری تأسیس شوند؛ اسلامیکردن علوم انسانی گرچه بهطور مستقیم در قرآن کریم و آثار علامه طباطبایی طرح نشده است، با بررسی لوازم مؤلفههایی چون جامعیت، جاودانگی، کمال دین، تعریف دین، اهداف دین و موارد دیگر، میتوان این ضرورت را از برداشتهای قرآنی علامه کشف نمود و این نوشته دنبال همین هدف است.</em>https://qabasat.iict.ac.ir/article_24753_dbd8681ddd47d9d3d5e55de2f3277d88.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538218220170219Adam and the Sin in the State of Loveحضرت آدم «ع» و گناه در مرتبه عشق17019024754FAزهرا توکلیدانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهانمجید صادقی حسن آبادیدانشیار گروه فلسفه کلام دانشگاه اصفهانJournal Article20160602The story of Adam is noticed by most theologians and philosophers. Quran's method of expression is to explain subjective and rational concepts, which are not sensible and may not be understood by human's limited understanding, using similes – comparing the rational with the sensible - and metaphors; yet it is important to notice that the data and internal structure of the story is real. Adam has committed sin according to the verse "Adam disobeyed his Lord, and went amiss" (Qur'an, 20:121). Qur'an interpreters, from different theological and mystical schools, interpret the verse such that it does not impair Adam's infallibility. There are still some questions unanswered by the interpreters. An exact inspect of the words of this verse and considering the tradition [which explains it] makes it clear that the verse points the method of Adam's mystic journey in the world and is not incompatible with Adam's infallibility. Adam was expelled from God's exalted presence because of eating from the forbidden tree and paying attention to someone other than God and thus cannot achieve the highest levels of vilayah, such as prophet Mohammad (PBUH), and is called disobeyer.<em>داستان حضرت آدم </em><em>ع</em><em> در قرآن مورد توجه اکثر متکلمان و فیلسوفان است. اصولاً شیوه قرآن بر آن است که مسائل و مفاهیم ذهنی و معقولات ورای محسوسات و فراتر از درک محدود بشری را به یاری تمثیل و تشبیه معقول به محسوس بیان نماید؛ اما باید توجه داشت که مواد داستان و ساختار درونی دارای واقعیت است. طبق آیه «وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى» (طه: 121) حضرت آدم</em><em>7</em><em> مرتکب عصیان شده است. مفسران با مشربهای مختلف کلامی و عرفانی بهگونهای آیه را تفسیر میکنند که خدشهای بر عصمت حضرت آدم </em><em>7</em><em> وارد نشود. با این وجود باز هم شبهاتی مطرح است که پاسخ مفسران به حل آنها نمیانجامد. با بررسی دقیق مفردات آیه و استفاده از روایات میتوان گفت این آیه بیانگر نحوه سیر و سلوک آدم </em><em>ع</em><em> در دنیاست و با عصمت حضرت آدم </em><em>ع</em><em> هیچگونه منافاتی ندارد. حضرت آدم </em><em>7</em><em> در اثر خوردن از درخت ممنوعه و توجه به غیر خدا از درگاه الهی رانده شده و نمیتواند مانند پیامبر اکرم ص</em><em> به مراتب بالای ولایت دست یابد و عاصی خوانده میشود.</em>
https://qabasat.iict.ac.ir/article_24754_55c99bfcd6bb5abf58867fe335168185.pdf