پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-45382710520221023The Tafkik School and Denying the Man’s Inherent Reasonمکتب تفکیک و انکار عقل ذاتی انسان526699828FAمحمد حسن قدردان قراملکیاستاد گروه کلام اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.Journal Article20210625The existence of reason in the essence and nature of man and its growth with the development of human life is accepted by all thinkers, in which man comes to the knowledge of God, the prophets and religious teachings; But most of the Tafkik school denied the inner and connected reason, and instead, they believed in the external and separated reason that it’s truth is the external light be granted by God. This article designs and criticizes their claim and criticism by critical method of the Tafkik’s ideas and their rational arguments, and it becomes clear that their theory is both faced with rational ambiguities and their arguments can be criticized, and rational and arguments emphasize their rejection.وجود عقل در ذات و سرشت انسان و بالندگی آن با رشد و نمو حیات انسانی مورد پذیرش همه متألهان است که انسان در پرتو آن به شناخت خدا، پیامبران و آموزههای دینی نایل میآید؛ لکن بیشتر تفکیکیان منکر عقل باطنی و متصل انسان شده و به جای آن، به عقل منفصل و بیرونی معتقد شدند که حقیقت آن نور خارجی اعطایی خداست. نویسنده با روش توصیفی و انتقادی نظریه تفکیکیان و ادله عقلی مدعایشان را طرح و به نقد آن میپردازد و روشن میشود که نظریه آنان هم در مقام تصور با ابهامات عقلی مواجه است و هم ادلهشان قابل جرح بوده و ادله عقلی و نقلی بر خلاف آن تأکید دارند.https://qabasat.iict.ac.ir/article_699828_a8733a8cf0d6f9f4ea7af96837937658.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-45382710520221111The Creation and I'tibāri Existence of Religion from the Perspective of Ayatollah Javadi Amoliوجود تکوینی و اعتباری دین از دیدگاه استاد جوادی آملی2749699830FAمحمدرضا اسدیدانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائیفاطمه مؤیدیدانشجوی دکتری کلام اسلامی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20220214The issue of religion has always been of interest to researchers and has been raised about it; On the other hand, the teachings of religion are often accessible to human in the form of I'tibāri words. Accordingly, the past has often identified religion as a I'tibāri. Ayatollah Javadi Amoli has meant that mere i'tibāri cannot be -like the religion- the source of many effects. Some of creation supports of religion are: adaptation to the creation system of the world and the stages of human existence; adapting the rulings of religion with the real expediencies and mischiefs of affairs; the creation effects of commitment and non -compliance with religion in the human spirit and in worldly life and their embodiment in the Hereafter. After separating the religion from mere i'tibāri, Ayatollah Javadi presents new idea and that the existence of religion's i'tibāri is not only mere i'tibāri, but it is a part of the real existence and the division of existence into a true and i'tibāri division of a philosophical division from divisions of existence. The present article, while describing the opinions of the Ayatollah Javadi in these two areas, concludes that the dimensions and correlatives of knowing the real of i'tibāri existence of religion are not very clear.<strong>چکیده</strong><br />مسئله دین همواره مورد توجه پژوهشگران بوده و درباره آن مطالب فراوانی مطرح شده است؛ از طرفی آموزههای دین غالباً به شکل الفاظ اعتباری در دسترس بشر قرار دارد. بر این اساس گذشتگان غالباً دین را به عنوان امری اعتباری معرفی کردهاند. در این میان استاد جوادی آملی متفطن این معنا شدهاند که امر اعتباری صرف نمیتواند مانند دین منشأ آثار فراوان باشد. دین مسبوق و ملحوق به امور تکوینی فراوانی است. برخی از این پشتوانههای تکوینی عبارتاند از: انطباق با نظام تکوینی جهان و مراحل وجودی انسان؛ انطباق احکام دین با مصالح و مفاسد واقعی امور؛ آثار تکوینی التزام و عدم التزام به دین در روح انسان و در زندگی دنیوی و تجسم آنها در زندگی اخروی. استاد پس از تفکیک دین از امور اعتباری محض، مطلب جدیدتری را ارائه میکنند و آن اینکه وجود اعتباری دین، نهتنها اعتبار محض نیست، بلکه خود، قسمی از اقسام وجود حقیقی است و تقسیم وجود به حقیقی و اعتباری یک تقسیم فلسفی از جنس تقسیمات وجود است. مقاله حاضر ضمن شرح نظرات استاد در این دو زمینه با بیان چند مطلب انتقادی، به این نتیجه میرسد که ابعاد و لوازم نظریه حقیقیدانستن وجود اعتباری دین چندان روشن نیست.https://qabasat.iict.ac.ir/article_699830_18ec21a1f27b76e941af5bd79a696b7d.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-45382710520221219A Critical Analysis of Stubborn Faith (Faithism according to Lewis' Reading)خدا در الهیات طبیعی معاصر مقایسه خداباوری کلاسیک و خداباوری شخص وار5171699831FAروزبه زارعاستادیار گروه غرب شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20221219Faitheists consider faith to be self-founded and based on internal components, which derives its validity from sources of knowledge other than reason. Whether faith does not need reason or is in conflict with reason, or whether the epistemological and metaphysical domains of faith and reason are separate. C. S. Lewis proposes another kind of faithism, according to which, although faith is rational based on rational reasoning in the first step, after the realization of faith and person’s devotion to God, he no longer is not interested in reason and evidence against faith, and is right in this matter; Because there, one should listen to the unseen and faith is no longer a part of scientific issues which scientist must always be aware of the agreeable or opposed evidence. The most important challenge of this approach in escape from reason of faith is the failure to explain the two stages of faith, and it is not clear what the essential and existential relationship between faith based on reason and faith based on stubbornness. If the truth of faith is the belief based on rationality, the faith of the second stage does not have an independent truth. If the truth of faith is disregarding the opposite evidence, then its initial rationality is meaningless. This article seeks to explain and analyze Lewis's point of view by rereading his foundations and claims. This research is organized in a descriptive-analytical way and based on the analysis of the theory's internal coherence and its consistency with previous philosophical foundations.یکی از محورهای اصلی فلسفه دین، بحث از مفهوم خداست. تلقّی های متنوعی درباره خدا وجود دارد که خداباوری توحیدی یکی از آنهاست. درون دیدگاه خداباورانه، دستکم دو تصویر کلان از خدا ارائه شده است: 1) خداباوری کلاسیک؛ 2) خداباوری شخص وار. خداباوری کلاسیک دیدگاه رسمی ادیان ابراهیمی بوده، توسط متفکران برجستهای مانند ابنسینا، آکوئیناس و مایمنیدز، طرح و از آن حمایت شده است. اما به ویژه در دهه های اخیر، تصویر دیگری از خدا در میان خداباوران ارائه شده که در این نوشته از آن با عنوان خداباوری شخص وار یاد میشود. کلیت این دیدگاه مورد حمایت شماری از برجسته ترین فیلسوفان خداباور معاصر از جمله پلنتینگا، سوئینبرن و کریگ است. نزاع اصلی میان این دو تصویر در تغییرپذیر یا تغییرناپذیردانستن خداست که پای صفات دیگری مانند بساطت را پیش می کشد. توجه به این تمایز می تواند زمینه تطبیق خداباوری مورد نظر حکمای مسلمان را با جریان اصلی خداباوری معاصر در مسئله مفهوم خدا فراهم نماید. در این مقاله دو تلقّی کلاسیک و شخص وار از خداباوری طرح شده و تمایزی که در برخی مباحث فلسفه دین بر این تفکیک بار می شود، تشریح می گردد.https://qabasat.iict.ac.ir/article_699831_ac7607371175c7822ae1b9590e6116fc.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-45382710520221221A Critical Analysis of Stubborn Faith (Faithism according to Lewis' Reading)تحلیل انتقادی ایمان سرسختانه (ایمانگرایی به خوانش لوئیس)7392699922FAغلامحسین جوادپوراستادیار گروه کلام اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.Journal Article20221221Faitheists consider faith to be self-founded and based on internal components, which derives its validity from sources of knowledge other than reason. Whether faith does not need reason or is in conflict with reason, or whether the epistemological and metaphysical domains of faith and reason are separate. C. S. Lewis proposes another kind of faithism, according to which, although faith is rational based on rational reasoning in the first step, after the realization of faith and person’s devotion to God, he no longer is not interested in reason and evidence against faith, and is right in this matter; Because there, one should listen to the unseen and faith is no longer a part of scientific issues which scientist must always be aware of the agreeable or opposed evidence. The most important challenge of this approach in escape from reason of faith is the failure to explain the two stages of faith, and it is not clear what the essential and existential relationship between faith based on reason and faith based on stubbornness. If the truth of faith is the belief based on rationality, the faith of the second stage does not have an independent truth. If the truth of faith is disregarding the opposite evidence, then its initial rationality is meaningless. This article seeks to explain and analyze Lewis's point of view by rereading his foundations and claims. This research is organized in a descriptive-analytical way and based on the analysis of the theory's internal coherence and its consistency with previous philosophical foundations.ایمانگرایان ایمان را امری خودبنیاد و مبتنی بر مؤلفههای درونی میدانند که حجیت خود را از منابع معرفتی غیر از عقل برمیگیرد. حال چه ایمان بینیاز از عقل باشد یا در ستیز با عقل باشد یا حوزه معرفتی و متافیزیکی ایمان و عقل از هم جدا باشد. سی. اس. لوئیس گونهای دیگر از ایمانگرایی را پیش مینهد که بر اساس آن، اگرچه ایمان در گام نخست، امری خردپذیر و مبتنی بر استدلال عقلی است، پس از تحقق ایمان و دلسپردگی فرد به خدا، او دیگر دل در گرو عقل ندارد و به قراین و شواهد مخالف ایمان هیچ توجهی نمیکند و در این امر برحق است؛ چراکه آنجا دیگر باید گوش به غیب سپرد و ایمان دیگر از سنخ باورهای علمی نیست که دانشمند باید همیشه متوجه شواهد موافق یا مخالف باشد. مهمترین چالش این رهیافت در خردگریزی ایمان، ناکامی در تبیین دو مرحله ایمان است و روشن نیست ایمان مبتنی بر خرد با ایمان از روی لجاجت چه رابطه ماهوی و وجودی دارند. اگر حقیقت ایمان همان اعتقاد از روی عقلانیت باشد، ایمان مرحله دوم، حقیقت مستقلی ندارد. اگر هم حقیقت ایمان به بیاعتنایی به قراین مخالف است، خردپذیری اولیه آن بدون وجه است. مقاله حاضر در پی تبیین و تحلیل نگره لوئیس با بازخوانی مبانی و مدعیات اوست. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و بر مبنای تحلیل انسجام درونی نظریه و نیز میزان همخوانی آن با مبانی پیشین فلسفی سامان یافته است.https://qabasat.iict.ac.ir/article_699922_df86d59056566071613c6c58a09214ab.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-45382710520221111Examining and Explaining the Existential, Epistemological and Methodological Foundations of the Rationality of Progress (Exalting Development)بررسی و تبیین بنیانهای وجودی، معرفتی و روشیِ عقلانیت پیشرفت (توسعه تعالیبخش)93121699923FAحسین رمضانیاستادیار گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.0000-0001-7582-5638Journal Article20220601The “rationality of progress” explains what, why and how “progress”. Because essence of rationality creates by speculation and practice of human and society, and speculation and practice is subordinate on thinker, active and creative existence of the “human as human, in order to understand the dimensions of "rationality of progress", it is logically necessary to examine the existential and originational foundations of human speculation and practice referred to progress. In the ontological perspective of Islamic philosophy and epistemology, human speculation and practice, and following human, society have intertwined truths; As a result, the explanation of the foundations of rationality in the existential connection with the rational essence and the exalting origination of the human type, along with the existential and epistemic understanding, will be combined. Corresponding to existential and epistemic principles, the method of progress is identified. With understanding this meaning, the present article attempts to explain rationality of progress by utilizing the rational analysis of issues and problems within the conceptual and theoretical framework of Islamic philosophical and epistemic foundations. In this regard, in explaining the epistemological reinforcement and the way of social and historical extension of progress thinking, attention to nature of uncertainty understanding of the reality of progress, explaining the layers of knowledge and reality in correspondence to the existential stage of human and human world, identifying nature of excellence and the way of it’s speculation and practical realization, and the stage of intellectual completion of the Dimensions of souls (cultural) and universality (civilization) excellence of human society and the process of realization of human society and the process of realizing progress in the light of obedience, excellence and rational prosperity of human beings and has attempted to present an image of "rationality of progress" from the perspective of Islamic philosophy and knowledge.«عقلانیت پیشرفت» تبیینکنندۀ چیستی، چرایی و چگونگی «پیشرفت» است. از آن جهت که جوهرۀ عقلانیت را نظر و عمل انسان و جامعه پدید میآورد و نظر و عمل متفرع بر هستی اندیشنده، فعال و خلاق «انسان بما هو انسان» است، برای درک ابعاد «عقلانیت پیشرفت» منطقاً لازم است بنیانهای وجودی و فطری نظر و عمل انسان، معطوف به پیشرفت بررسی شوند. در نگاه هستیشناختی حکمت و معرفت اسلامی، نظر و عمل انسان و بهتبع انسان، جامعه، حقایقی درهمتنیدهاند؛ درنتیجه تبیین بنیادهای عقلانیت در پیوند وجودی با جوهر عقلانی و فطرت تعالییابندۀ نوع انسان، همراه با درک وجودی و معرفتی، به نحو توأمان رقم خواهد خورد. متناظر با مبادی وجودی و معرفتی، روش پیشرفت شناسایی میشود. با درک این معنا، مقالۀ حاضر سعی دارد با بهرهگیری از روش تحلیل عقلانی موضوعات و مسائل در چارچوب مفهومی و نظری مبانی حکمی و معرفتی اسلامی به تبیین عقلانیت پیشرفت بپردازد. در این راستا به تبیین تقوّم معرفتی و نحوۀ امتدادیابی اجتماعی و تاریخی اندیشۀ پیشرفت، التفات به چیستی فهم منقَّح واقعیت پیشرفت، تبیین لایههای معرفت و واقعیت در تناظر با مراتب وجودی انسان و عالَم انسانی، شناسایی چیستی تعالی و چگونگی تحقق نظری و عملی آن و مراتب استکمال عقلی در ابعاد تعالی انفسی (فرهنگی) و آفاقی (تمدنی) جامعۀ انسانی و روند تحقق پیشرفت در پرتو عبودیت، تعالی وجودی و شکوفایی عقلانی انسان پرداخته و تلاش کرده است تصویری از «عقلانیت پیشرفت» از منظر حکمت و معرفت اسلامی ارائه نماید.https://qabasat.iict.ac.ir/article_699923_91e58a9e5bbcf1c88c702798d51eebf8.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-45382710520221111The Philosophical Theology; Nature, desirability and Essentialityکلام فلسفی؛ چیستی، مطلوبیت و ضرورت123145699924FAعبدالرحیم سلیمانی بهبهانیاستادیار گروه تدوین سازمانهای دانش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.Journal Article20220519The philosophical theology is an approach in the knowledge of Islamic theology that is more widespread in the present era than in the past. This article has reported and analyzed the existing perceptions of the philosophical theology and analyzed its relationship with related terms and fields of knowledge and validated the positive and negative judgments regarding the philosophical theology. The most important results of this research are as follows: the origin of this term is the methodological issues of the theology, and philosophical theology is a branch of rational theology, which is particular to theology -in the general sense- in terms of issues and methods; But it is different from "theological philosophy" and compared to the philosophy of religion and the new theology - based on different perceptions of these two - sometimes it conceptually reaches the border of be the same and sometimes it is clearly different; In terms of instance, sometimes the product of intellectual reflections of thinkers in the field of philosophical theology with other fields - namely philosophical theology, natural theology, philosophy of religion, new theology and philosophy - are similar works with common results. The value and necessity of the philosophical theology is also subject to the understanding that comes from this theological approach, and according to chosen definition, in terms of value and necessity, it is equal to non-philosophical rational theology and narrative theology.کلام فلسفی رویکردی در دانش کلام اسلامی است که در عصر حاضر، بیشتر از گذشته شیوع یافته است. مقاله پیش رو تلقیهای موجود از کلام فلسفی را گزارش و تحلیل کرده و نسبت آن با اصطلاحات و حوزههای دانشی مرتبط را کاویده و داوریهای مثبت و منفی نسبت به کلام فلسفی را اعتبارسنجی نموده است. مهمترین نتایج تحقیق به این شرح است: خاستگاه این اصطلاح، مباحث روششناختی علم کلام است و کلام فلسفی، شاخهای از کلام عقلی است که به لحاظ موضوعات مسائل و روش، اخص از کلام -به معنای عام- است؛ اما از «فلسفه کلامی» متمایز است و نسبت به فلسفه دین و کلام جدید -بر اساس تلقیهای مختلف از این دو- گاهی مفهوماً به مرز عینیت میرسد و گاهی تفاوت آشکار پیدا میکند؛ چنانکه به لحاظ مصداق نیز گاهی محصول تأملات عقلی متفکران در حوزه کلام فلسفی با حوزههای دیگر -یعنی الهیات فلسفی، الهیات طبیعی، فلسفه دین، کلام جدید و فلسفه- آثاری مشابه و با نتایج مشترک است. ارزش و ضروت کلام فلسفی نیز تابع برداشتی است که از این رویکرد کلامی میشود و بر اساس تعریف مختار، به لحاظ ارزش و ضرورت، همسنگ کلام عقلی غیر فلسفی و کلام نقلی است.https://qabasat.iict.ac.ir/article_699924_9e2961c0a74da412ea9c071b0e3e04fb.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-45382710520221221The role of reason and narration in religious knowledge from the perspective of al-Shaykh al-Saduq and al-Shaykh al-Mufidنقش عقل و نقل در معرفت دینی از منظر شیخ صدوق و شیخ مفید147170699925FAمهدی عبدالهیاستادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.0000-0003-2252-0544سمیه کریم نژادیدانش پژوه سطح 4 کلام اسلامی جامعه الزهراء قم.Journal Article20221221Al-Shaykh al-Saduq and al-Shaykh al-Mufid have played an effective role in the dynamics of Shia teachings by presenting ideas and innovations in hadith studies and theology. By preserving the epistemological realms of reason and narration, they considered both sources effective and necessary in religious knowledge and adopted different methods in using them; In such a way that al-Shaykh al-Saduq, with the predominance of the textual method, also used hadiths containing rational arguments, and al-Shaykh al-Mufid, with special attention to reason and rational approach, proved religious propositions and defended them. He has been interested in examining the document and the content of religious texts; However, al-Shaykh al-Mufid prioritizes the coordination of content of tradition with definite intellectual propositions over its documentary review. Despite the commonalities of these two theologians in the foundations and principles of religious beliefs, their differences can be seen in choosing the method of explaining and proving theological rules and teachings. Although in some fundamental differences, al-Shaykh al-Mufid 's rational method in examining the contents and documents of religious texts can be defended. In general, al-Shaykh al-Saduq's approach in paying attention to the narrative sciences can be considered as beginning of establishment of al-Shaykh al-Mufid 's rationalistic method and the basis for the development of rational sciences. In this research, an attempt is made to analyze the various dimensions and angles of epistemological and methodological differences in Sheikhin's theological approach with a comprehensive analytical-descriptive method, which is one of the innovations and advantages of this work compared to similar works written in this field.شیخ صدوق و شیخ مفید با ارائه نظریات و نوآوریهایی در حدیثشناسی و علم کلام، نقش مؤثری در پویایی آموزههای شیعه ایفا نمودهاند. ایشان با حفظ قلمروهای معرفتشناختی عقل و نقل، هر دو منبع را در معرفت دینی مؤثر و لازم دانسته و روشهای مختلفی را در بهرهگیری از آنها اتخاذ نمودهاند؛ به گونهای که شیخ صدوق با رجحان روش نصگرایی، از روایات مشتمل بر استدلالهای عقلانی نیز بهره گرفته و شیخ مفید با توجه ویژه به عقل و رویکرد عقلگرایانه، به اثبات گزارههای دینی و دفاع از آنها پرداخته است. ایشان به بررسی سند و محتوای نصوص دینی اهتمام داشتهاند؛ لکن شیخ مفید هماهنگی مفاد خبر با گزارههای عقلی قطعی را بر بررسی سندی آن مقدم میدارد. علی رغم اشتراکات این دو متکلم در مبانی و اصول اعتقادات دینی، میتوان اختلاف ایشان را در انتخاب روش تبیین و اثبات احکام و معارف کلامی دانست. گرچه در برخی اختلافات اساسی، روش عقلانی شیخ مفید در بررسی مفاد و سند متون دینی قابل دفاع است. درمجموع میتوان رویکرد شیخ صدوق در توجه به علوم نقلی را فتح الباب تأسیس روش عقلگرایانه شیخ مفید و مبنای توسعه علوم عقلی تلقی نمود. در این تحقیق سعی بر آن است با روش تحلیلی-توصیفی و نگرشی جامع، ابعاد و زوایای مختلف اختلافات معرفتشناختی و روششناختی در رویکرد کلامی شیخین واکاوی شود که از نوآوریها و امتیازهای این اثر نسبت به آثار مشابه نگاشتهشده در این زمینه به شمار میرود.https://qabasat.iict.ac.ir/article_699925_8d237b22c1e01b42a4bb915ffe5e957b.pdf