پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228620180121An Analysis and Criticism of the Anthropological Basis of [the Theory of] Historicity of the Holy Qur'anتحلیل و نقد مبنای انسانشناختی تاریخمندی قرآن53030379FAمحمد عربصالحیعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی0000-0002-0343-4002Journal Article20170816The theory of historicity of the Holy Qur'an is much discussed in scientific assemblies. The ones who believe in this theory say many historical parameters have been involved in the formation of Qur'an which makes the base of Qur'an historic. The meaning of historicity in this theory is: Qur'an is the result of historical, temporal-topical, cultural and human conditions of the time of its descent, and with the disappearance of those conditions, the part of the Qur'an which was affected from that specific condition will become historical and will give up its competence at other times. The followers of this theory have different bases which I have criticized in its place. Explaining and analyzing the anthropological base of the theory of historicity of the Holy Qur'an, I have also criticized this base, with both intra-religious and extra-religious perspectives, in this article. I believe all knowledge and cognition of the Holy Prophet PBUH is trans-historical and is free of being affected by historical situation, especially in the case of religion and in [the process of] receiving the revelation and conveying it to the others and human's guidance. The Holy Qur'an can never be declined from a Divine book to a human fallible book. نظریه تاریخ مندی قرآن مدت هاست بحث گرم مجامع علمی است. مراد قایلان این است که عناصر تاریخی مختلفی در شکل گیری قرآن دخیل اند که موجب میشود اساس قرآن تاریخ مند متولد شود. منظور از تاریخ مندی در این نظریه آن است که قرآن زاییده شرایط تاریخی، زمانی- مکانی و فرهنگی و انسانی عصر نزول است و با رفتن آن شرایط، آن بخش تأثیرپذیر قرآن از آن شرایط هم به امور تاریخی می پیوندد و کارایی خود را در زمان های دیگر از دست میدهد. قایلان به این نظریه مبانی مختلفی برای خود دارند که نویسنده در جای خود آنها را نقد کرده است. مقاله حاضر ضمن تبیین و تحلیل مبنای انسان شناختی تاریخ مندی قرآن به نقد این مبنا، هم از نگاه درون دینی و هم از نگاه برون دینی پرداخته است. به اعتقاد نویسنده تمام شناخت و معرفت پیامبر، به خصوص در حوزه دین و اخذ و ابلاغ وحی و هدایت انسانها فراتاریخ و فارغ از تأثر از شرایط تاریخی است و قرآن از این حیث هرگز از یک کتاب آسمانی الهی به یک کتاب بشری خطاپذیر تنزل نخواهد کرد.https://qabasat.iict.ac.ir/article_30379_d6ddbf70598e1394da409d6d6f38bf3a.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228620180121A Reflection of the Eternity of God's Action*تأملی در ازلیت فعل الهی315030423FAمحمد حسن قدردان قراملکیعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20170706Mohammad-Hasan Qadrdan Qaramaleki** <br />There are two views on the initial origin of the Divine action and creation (eternity of God's action and the creation of the world, and denying its eternity and believing the contingency of the Divine action). The author of this article first explains and proves his hypothesis (eternity of the world) considering that the Divine essence is a sufficient cause for its action, invalidating the other theory (contingency of the world after nonexistence) by pointing its two rational inhibitions (irrationality of the idea of contingency of God's activity and the necessity of stopping God's blessing). Then to prove and confirm this theory, he will use different verses of the Holy Qur'an – such as "not having an eternal creation leads to Allah's hand to be tied up" and "incompletion of the Divine words and creatures" and "God's power on eternal creation" – and narrations such as – "the relation between pre-eternity and God's action" and "the relation between pre-eternity and God's creature" - with a new explanation and classification which necessitates the validity of the theory of eternity of God's activity and consequently eternity of creation of the world.درباره مبدأ آغازین فعل و خلقت الهی دو دیدگاه (ازلیت فعل الهی و خلقت جهان و انکار ازلیت و قول به حدوث فعل الهی) مطرح است. نویسنده در این مجال نخست با تمسک به علتتامهبودن ذات الوهی برای فعل خویش و بطلان فرضیه رقیب (حدوث جهان بعد از عدم) با استناد به دو محذور عقلی آن (نامعقولیت قول به حدوث فاعلیت خدا و لزوم تعطیلی فیض الهی) به تبیین و اثبات فرضیه خود (ازلیت جهان) میپردازد. آنگاه در اثبات و تأیید دیدگاه فوق به آیات- مانند «عدم خلقت ازلی، مستلزم مغلولیت یدالله»، «عدم اتمام کلمات و خلایق الهی» و «قدرت خدا بر خلق ازلی»- و روایات- مانند «نسبت قدمت به فعل خدا» و «نسبت قدمت به مخلوق خدا»- مختلف با تقریر و طبقهبندی جدید و خاصی استناد شده است که مقتضای آنها اثبات نظریه ازلیت فاعلیت الهی و به تبع آن، ازلیت خلقت جهان است.https://qabasat.iict.ac.ir/article_30423_b5def1a3bd4765977248e833a7d92e94.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228620180121An Evaluation of the Epistemological Bases of Cultural Relativism, with an Emphasis on the Theory of Nature) Or Innate disposition(.ارزیابی بنیانهای معرفتشناختی نسبیت فرهنگی با تکیه بر نظریه فطرت517730424FAعین الله خادمیاستاد و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانعلی حیدریدبیر فلسفه و منطق شاغل در آموزش و پرورش بندپی شرقی(بابل) و دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهرانJournal Article20160601One of the most common consequences of relativism in epistemology is relativity of culture. According to this theory, the value of one cultural parameter is only understandable in one special cultural field. There are three main accounts for relativism: conceptual relativism, ideological relativism and value-normative relativism. The different accounts of relativism can be evaluated through natural (or innate) epistemology and anthropology. The accounts of relativism have incorrect epistemological bases in the subject of truth such as skepticism or coherency or… and have a methodological mistake based on the confusion of the sociological descriptive view and the philosophical analytical view. Emphasizing on nature, both the cognitive foundationalism which is based on self-evident truths in cognition can be defended – which says the criterion of truth is correspondence and defends a kind of realism – and a kind of ethical foundationalism which is based on the self-evident statements of ethics can be defended which rationally justifies and explains the cognitive-ethical common traits of societies and the different cultures. Some of the factors which prepare the situation for the concordance of human societies and challenges cultural relativism are historical continuity and geographical expansion of the universal cultural parameters such as truth, spirituality, justice and freedom, regardless of their different forms based on human nature.نسبیت فرهنگی یکی از رایج ترین لوازم نسبیت گروی در معرفت شناسی شمرده میشود. بر اساس نسبیت فرهنگی، ارزش یک عنصر فرهنگی تنها در زمینه فرهنگی خاص قابل درک است. سه تقریر عمده از نسبیت وجود دارد: نسبیت مفهومی، نسبیت اعتقادی و نسبیت ارزشی- هنجاری. با تکیه بر معرفت شناسی و انسان شناسی فطری میتوان به ارزیابی تقریرات نسبیت پرداخت. تقریرات نسبیت از مبانی نادرست معرفت شناختی در باب صدق نظیر شکاکیت یا انسجام و... تغذیه میشوند و به خطای روش شناختی مبنی بر خَلط نگاه توصیفی جامعهشناختی با نگاه تحلیلی فلسفی دچارند. با تکیه بر فطرت هم میتوان از نوعی مبناگروی معرفتی مبتنی بر بدیهیات در حوزه معرفت دفاع کرد که تئوری مطابقت را ملاک صدق میداند و از نوعی واقع گرایی حمایت میکند و هم میتوان از نوعی مبناگروی اخلاقی مبتنی بر بدیهیات در حوزه اخلاق دفاع نمود که به شیوه معقولی مشترکات معرفتی- اخلاقی جوامع و فرهنگ های گوناگون را توجیه و تبیین میکند. تداوم تاریخی و گسترش جغرافیایی عناصر جهان شمول فرهنگی چون حقیقت، معنویت، عدالت و آزادی فارغ از اشکال گوناگونش با محوریت فطرت انسانی، زمینه وفاق و همبستگی جوامع بشری را میسّر ساخته، نسبیت فرهنگی را به چالش میکشد.https://qabasat.iict.ac.ir/article_30424_c0d0aed4ae6fb6a2f737fc7ed0ce3345.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228620180121Why Having a Conclusion Oriented View to Action does not Necessitate the Negation of Its Ethical Title?چرا نگاه نتیجهگرایانه به فعل مستلزم سلب عنوان اخلاقی از آن نخواهد شد؟7910230425FAعلی عسگری یزدیدانشیار گروه مبانی نظری اسلام دانشگاه تهرانعلی قنبریانnJournal Article20160501The present writing researches ethical finality. Some scholars believe this view necessitates the negation of the ethical title of the action and thus believe an act is ethical when it is merely done as a duty, regardless of its conclusion and goal. But I believe having a conclusion oriented view to the performance of an ethical action does not necessitate the negation of its ethical title and on the other hand, it is an encouragement and motivation for the performance of the ethical action. Not only these encouragements, according to the Islamic view, has no obligation, it is rather emphasized and recommended.نوشتار حاضر مسئله غایتمندی و نتیجه گرایی اخلاقی را میکاود. به نظر برخی متفکران، این نگاه مستلزم سلب عنوان اخلاقی از فعل شده است و لذا معتقدند در صورتی فعل، عنوان اخلاقی پیدا میکند که فارغ از نتیجه و غایت آن صرفاً به عنوان یک وظیفه انجام شود. اما به نظر نگارنده، نگاه نتیجه گرایانه به انجام فعل اخلاقی، مستلزم سلب عنوان اخلاقی از آن نخواهد شد و از طرفی مشوق و محرّک انجام فعل اخلاقی میشود. در نگاه اسلامی وجود چنین مشوق هایی نه تنها منعی ندارد، بلکه مورد تأکید و سفارش هم میباشد.https://qabasat.iict.ac.ir/article_30425_c981358ade75cc48ed36b1b2c53fb655.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228620180121The Economical Function of the Religion of Islam (the distribution of wealth and income)کارکرد اقتصادی دین اسلام (توزیع ثروت و درآمد)10312830426FAسعید فراهانی فردرئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه قم
دانشیار گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه قمJournal Article20170515One of the main discussions in the economical systems and schools is the way to distribute wealth and income among individuals. This subject is usually tied up with justice and although the criterion for just distribution is different in different schools, but they usually have tried to consider their criterion for the distribution of the resources to be fair. Although the socialistic system considers equal distribution fair and capitalism considers market's distribution fair, Islam's economic system –making people's essential differences customary because of their [different] talents and geographical positions and approving higher share for the one who makes more effort – gives a minimum portion to every individual to provide them an average life. These strategies are managed in three fields: initial distribution, distribution after production, and secondary distribution. Using the sources of deduction and applying an analytic-descriptive method of research, the criterion for the distribution in the above three fields from Islam's point of view is explained in this article. Researches show that the distribution of income and wealth in Islam's economic system is in the three fields of distribution before production, distribution after production, and another distribution on the basis of work and attempt on the one hand and need on the other hand, and will be a righteous system.یکی از مباحث محوری در مکاتب و نظامهای اقتصادی، نحوه توزیع درآمد و ثروت در بین افراد میباشد. این مسئله معمولاً با عدالت گره خورده است و بهرغم اینکه معیارهای توزیع عادلانه در مکاتب متفاوت است، اغلب سعی کردهاند معیارهایی که برای توزیع منابع معرفی کردهاند، عادلانه بدانند. گرچه نظام سوسیالیست برابری در توزیع و نظام سرمایهداری توزیع بازار را عادلانه دانسته است، نظام اقتصادی اسلام، با بهرسمیتشناختن تفاوتهای ذاتی ناشی از استعدادها و موقعیتهای جغرافیایی افراد و نیز تأیید سهم بیشتر بر اساس تلاش بیشتر، حداقلهایی را برای همه در نظر گرفته است که تأمینکننده زندگی آنها در حد وسط جامعه باشد. این سیاستها در سه حوزه توزیع اولیه، توزیع بعد از تولید و توزیع مجدد سامان داده شده است. در این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی و با استفاده از منابع استنباط، معیارهای توزیع در این سه محور از نگاه اسلام دنبال خواهد شد. یافتههای تحقیق نشاندهنده این است که توزیع درآمد و ثروت در نظام اقتصادی اسلام در سه حوزه توزیع قبل از تولید، توزیع بعد از تولید و توزبع مجدد بر اساس معیار کار و تلاش از یک سو و نیاز از سوی دیگر خواهد بود و تأمینکننده عدالت در نظام میباشدhttps://qabasat.iict.ac.ir/article_30426_52910d1f145eec83821cab1b2c022392.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228620180121The Status of Caliphate from the Perspective of Molla-Sadra and Aziz-o-Din Nasafiمقام خلافت از دید ملاصدرا و عزیزالدین نسفی12914830427FAعلی حقیدانشگاه فردوسی مشهدسیده سمیه حسینیدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160413The status of caliphate (viceroy) is one of the positions which belong to a complete person. Among all creatures, God has chosen human being for this status. But are all humans equal in the achievement of this position? What are the differences between real and conventional and minor and major caliphate? I will explain Molla-Sadra's view as a philosopher and Nasafi's view as a mystic. Using a comparative method in this article, I will try to answer this question: are the theories of Molla-Sadra and Nasafi on Caliphate in accordance with each other or they have differences? Although it seems, at the beginning, that their theories are in accordance, but speculating on their words makes it clear that their views are different.مقام خلافت یکی از مقامات انسان کامل است. باری تعالی از بین تمام موجودات تنها انسان را بدین مقام منصوب نمود؛ اما آیا در دستیابی بدین مقام تمام انسانها یکساناند؟ چه تفاوتی بین خلافت حقیقی و اعتباری و خلافت کبری و صغری وجود دارد؟ در اینجا به بیان دیدگاههای صدرا به عنوان یک فیلسوف و نسفی به عنوان یک عارف میپردازیم. در این مقاله بر آنایم که با روش تطبیقی به این پرسش بپردازیم که آیا نظریات صدرا و نسفی درباره مقام خلافت با یکدیگر هماهنگ است یا بین دو دیدگاه تفاوت وجود دارد؟ هرچند در بادی امر چنین مینماید نظریات این دو با یکدیگر هماهنگ است؛ اما با دقت در عبارات بدین نکته رهنمون میشویم که بین دو دیدگاه تفاوت وجود دارد.https://qabasat.iict.ac.ir/article_30427_576fb4b2d6d26149b91cde83f1db6ee1.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228620180121A Criticism of the Theory of Fakhr Razi on the Quiddity of the Necessary Existenceنقد نظریه فخر رازی در مورد ماهیت داشتن واجب الوجود14916630428FAعلی حسینیاستادیار گروه فلسفه دانشگاه یاسوجمحمود صیدیاستادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شاهدهادی هاشمیدانش آموخته کارشناسی ارشد دین شناسی دانشگاه سمنانJournal Article20160413Fakhr Razi believes the discusison of God's quiddity is based on the discussion on whether existence is univocal or equivocal. On this base, he invalidates the Ash'arite's view on the essential and existential differences of the necessary and possible beings by proving univocality; because this theory is based on the equivocality of being. Fakhr Razi's criticisms of the reason which proves God has no quiddity and also his reasoning on the quiddity of God has the fallacies of rules of quiddity and existence, inside the mind and outside the mind, transferring the rule of concept to its referent, and neglecting the graded difference between the degrees of being. Therefore Fakhr Razi's theory in this field has various fallacies.از دیدگاه فخر رازی مسئله ماهیتداشتن خداوند مبتنی بر بحث اشتراک لفظی یا معنوی وجود است. بر این اساس او دیدگاه اشعری در مورد تفاوت ماهوی و وجودی واجب و ممکن را با براهین اشتراک معنوی وجود ابطال میکند؛ چراکه این دیدگاه مبتنی بر اشتراک لفظی وجود است. انتقادات فخر رازی به برهان ماهیتنداشتن خداوند و استدلالهای او در اثبات ماهیتداشتن واجبالوجود، ناشی از مغالطه میان احکام ماهیت با وجود، ذهن با خارج، سرایتدادن حکم مفهوم به مصداق و غفلت از تمایز تشکیکی میان مراتب وجودی است. بدین لحاظ نظریه فخر رازی در این زمینه گرفتار مغالطات متعددی میباشد.https://qabasat.iict.ac.ir/article_30428_7bc5e8792f55e8a65bf844291fe1f231.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228620180121Monotheism as the Essence of [Islam's] Beliefs, the Main Parameter of Religiousness According to the view of Professor Motahhariتوحید به عنوان گوهر اعتقادات، اصلیترین مؤلفه دینداری در اندیشه استاد مطهری16719630429FAکمال اکبریعضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیمامحسن اکبریاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم بهزیستی تهرانناصر جعفری پوردانشجوی دکتری مدرسی مبانی نظری دانشگاه باقرالعلوم عJournal Article20160617There are various ideas on the essence of religiousness. Some believe having a mere pure heart – even without having good practice - is enough for being religious. Some immoderately emphasize on human's reason and say the essence of human's existence is his rationality and some others stress on inner methods and the refinement of soul and have given less value to reason and understanding. Some others believe religious experience is the essence of religiousness. Viewing these theories and emphasizing on professor Motahhari's perception of Islam, monotheism is introduced as the essence of all [Islam's] beliefs in this article; even the two next steps – which are ethics and religious commands – are greatly connected with this main belief. The origin of all moral habits and virtues is being monotheistic; and jurisprudence and its practice is a path that God has shown us which its purpose is to become a mere servant of God.در باب حقیقت و گوهر دینداری شیوههای مختلفی اتخاذ شده است. برخی، صرفِ دلِ پاک را- هرچند بدون عمل نیک- برای دیندارشدن انسان کافی دانستهاند. برخی تکیه افراطی بر عقل انسانی کرده، گوهر وجود انسان را در تعقل او دانستهاند و عدهای با تأکید بر راه دل و تزکیه آن، عقل و ادراک را کمتر بها دادهاند. برخی نیز تجربه دینی افراد را گوهر دینداری دانستهاند. این نوشتار با نگاهی به این نظریات با تأکید بر اسلامشناسی استاد مطهری درنهایت «توحید» را به عنوان گوهر همه اعتقادات معرفی میکند، تا جایی که حتی دو مرحله بعدی که اخلاق و احکام هستند نیز وامدار این اعتقاد کلیدی و اساسی خواهند بود. در اندیشه اسلام ریشه همه ملکات و فضایل اخلاقی، خداخواهی و موحدبودن است و فقه و رفتار فقهی، سلوک در راهی است که خداوند متعال به ما نشان داده است و هدف از آن، بنده محض خداشدن است.https://qabasat.iict.ac.ir/article_30429_e4e40081f354fb9605370624d5af9db0.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228620180121The Essence of "Islamic Politics" in the Holy Qur'an from the Perspective of Allameh Tabataba'iماهیت «سیاست اسلامی» در قرآن از منظر علامه طباطبایی19722330430FAمحمد ملک زادهعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20160420The political approach of Allameh Tabataba'i in his book 'Tafsir Al-Mizan' has a special significance because of the comprehensiveness of this interpretation and the [significance of] its interpreter who is a great interpreter of the Holy Qur'an. After explaining the relation between religion and politics and dividing politics into two part – the Divine and tyrannical politics – Allameh stresses on the higher status of Islamic politics and believes it has special principles and characteristics which distinguishes it from non-Islamic politics. I will study the essence, different aspects, and principles of Islamic politics according to 'Tafsir Al-Mizan' in this article. In this study I will try to take a step toward increasing the productions in the field of politics, based on Islamic politics and revival of the Islamic form of life. This article will analyze, explain and interpret the essence of Islamic politics using a documentary method and a kind of qualitative analysis of the content of 'Tafsir Al-Mizan'.رویکرد سیاسی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به دلیل جایگاه جامعیت این تفسیر و نیز مفسر آن به عنوان یک مفسر بزرگ قرآن کریم، از جایگاه و اهمیت ویژهای برخوردار است. علامه پس از تبیین ارتباط میان دین با سیاست و تقسیمبندی سیاست به دو گونه سیاست الهی و طاغوتی، بر جایگاه برتر سیاست اسلامی تأکید کرده، آن را دارای اصول و ویژگیهای خاصی میداند که بهطورمشخص از سیاست غیراسلامی متمایز میگردد. در این جستار ماهیت، ابعاد و اصول سیاست اسلامی در تفسیر المیزان را بررسی خواهیم کرد. مقاله حاضر میکوشد در این بررسی گامی در جهت افزایش تولیداتی در عرصه سیاسی مبتنی بر سیاست اسلامی و احیای سبک زندگی اسلامی بردارد. این مقاله با روش اسنادی و نوعی تحلیل محتوای کیفی در تفسیر المیزان به تحلیل، تبیین و تفسیر ماهیت سیاست اسلامی خواهد پرداخت.https://qabasat.iict.ac.ir/article_30430_2e425183258d35e76a81bf1e821fdc9e.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228620180121The Criticisms of Rokno-Din Al-Malahemi Al-Kharazmi on Egology of the Philosophers, Considering the Book 'Tohfat-ol-Motakallemin'نقدهای رکن الدّین بن الملاحمی الخوارزمی بر نفسشناسی فیلسوفان با توجه به کتاب تحفةالمتکلمین22324730431FAحسن احمدی زادهاستادیار گروه فلسفه و ادیان دانشگاه کاشانطیبه غلامیدانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه قمJournal Article20160726Rokno-Din Al-Malahemi Al-Kharazmi (death 536LAH/ 1141 AD) is one of the mo'tazeli theologians who is unknown to a great extent. His writings are only known among Zeidi Shi'ites of Yemen in which mo'tazeli theology was common. Ibn Al-Malahemi is one of the philosophers who has vigorously analyzed and criticized the beliefs of philosophers. After Ghazali, he has written a book named "Tohfat-ol-Motakallemin fi al-Rad ala al-Falasefeh" and has investigated and criticized the theories of philosophers. One of the discussions noticed in this book is falsification of the immateriality of soul. Ibn Al-Malahemi believes the soul is materialistic and denies the immateriality of the soul. He believes human's identity is the main parts of his body. He believes the soul and the body are identical and says the soul is the very same sensible body. One of Ibn Al-Malahemi's criticisms of philosophers is as follows: if the soul is immaterial, why does it enter one body [and moves] to another in different ways? If the soul is immaterial, its creating cause should be immaterial as well; the cause that makes it necessary should be immaterial as well; then why should not all beings be immaterial? <br />I have first presented an introduction on the life and writings of Ibn Al-Malahemi and then have discussed the differences and similarities between Ghazali and Ibn Al-Malahemi in criticizing philosophers, and have studied Ibn Al-Malahemi's egology and finally have discussed the criticisms of philosopher's egology posed by Ibn Al-Malahemiرکن الدّین بن الملاحمی الخوارزمی (متوفای 536ق/ 1141م) از جمله متکلمان معتزلی است که تا حدود زیادی ناشناخته مانده است. آثار ابن الملاحمی تنها در بین جامعه شیعیان زیدی یمن که کلام معتزلی در آنجا رواج داشت، شناخته شده بود. ابنالملاحمی از جمله متکلمانی است که سرسختانه عقاید فلاسفه را نقد و بررسی کرده است. وی پس از غزالی کتابی را تحت عنوان <strong>تحفةالمتکلمین فی الرد علی الفلاسفه</strong> تألیف و آرای فلاسفه را نقد و بررسی کرده است. از جمله مباحث مورد توجه این کتاب ابطال تجرد نفس است. ابنالملاحمی نفس را مادی میداند و تجرد نفس را نفی میکند. او معتقد است اجزای اصلی بدن، هویت انسان را تشکیل میدهد. وی به اینهمانی نفس و بدن معتقد است و بیان میکند که نفس همین هیکل محسوس است. از جمله نقدهایی که ابنالملاحمی بر فلاسفه روا داشته، این است که اگر نفس واحد و مجرد میباشد، چرا از یک بدن به بدن دیگر به گونههای متفاوتی وارد میشود؟ اگر نفس مجرد است، باید علت پدیدآورنده آن هم مجرد باشد، علت موجبه آن مجرد است، پس چرا جایز نباشد که همه موجودات مجرد باشند؟ ما در این مقاله تلاش کردهایم ابتدا مقدمه ای درباره زندگی و آثار ابن الملاحمی ذکر کنیم، سپس به تفاوت ها و شباهت های غزالی و ابن الملاحمی در نقد فلاسفه بپردازیم و نفسشناسی وی را مورد بررسی قرار دهیم و در پایان به نقدهای که از سوی ابنالملاحمی بر نفسشناسی فلاسفه شده است، بپردازیم.https://qabasat.iict.ac.ir/article_30431_f88b6a236fcae9f182eddd429b9fc95e.pdf