پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538239020190121The Role of Tanzili* Interpretation in Developmentنقش تفسیر تنزیلی در پیشرفت531347640190FAعبدالکریم بهجت پوردانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.Journal Article20170525There is no doubt that there is a tendency to the improvement and florescence of the personal and social potentialities of human being. Qur'an, which is a response to human's needs, has responded to this innate need. The Tanzili interpretation [of the Holy Qur'an], having a process and systematic view, leads to the discovery that the development methods provided [by the Holy Qur'an] are wise and are adaptable with the other societies after the time of Qur'an's descent. The obligations of writing the tanzili development-based interpretation are: systematic vision of the Qur'anic subjects and the internal coherency of the verses, surahs and the well-organized collection of the descent of the surahs, the necessity of paying attention to the goal of each surah and the purpose of inter-surahs, paying attention to the context [of each surah] and even the context between different surahs, division of the stages of descent of surahs according to the process of change of Qur'an's addressee, paying attention to the addressee of the verses and the circumferential situations of surahs and verses, and insisting on the extension of the achievements of the development-based researches on the Holy Qur'an to the times and cultures after the time of descent.
Development-based interpretations have some flaws such as: not paying attention to the essence of the gradual descent of the Holy Qur'an, not having a process view of the matters pointed in the Qur'an, negligence of the meaningful combination of Islamic concepts, lack of a comprehensive systematic look to the Holy Qur'an, disregarding the extensiveness of the meta-surah contexts, insufficiency of theoretical sensitivity to the systems present in the Holy Qur'an and inadequacy of focus on mental systems or scientific organizations outside the Holy Qur'an, and finally not updating the result of interpretive achievements.تمایل به پیشرفت و شکوفاساختن ظرفیتهای فردی و اجتماعی در انسان امری تردیدناپذیر است. قرآن که پاسخ به نیازهای انسان است، به این خواست فطری پاسخ گفته است. تفسیر تنزیلی حکیمانگیِ تأمین راههای پیشرفت را با نگاهی فرایندی و نظاموارهای کشف و بر جوامع غیرمعاصر نزول تطبیق میکند. الزامات تفسیرنگاریِ تنزیلیِ پیشرفتنگر عبارتاند از: بینش سیستمی به موضوعات قرآن و انسجام درونی آیات، سورهها و مجموعة منظم نزول سورهها؛ لزوم توجه به اغراض سورهای و اهداف بینسورهای؛ توجه به سیاق حتی سیاقهای بینسورهای؛ تقسیم مراحل نزول سورهها به تبع فرایند تحول مخاطبان قرآن؛ توجه به مخاطبان آیات و توجه به شرایط محیطی سورهها و آیات و اصرار بر سرایت دستاوردهای پژوهش پیشرفتنگر قرآن به عصرها و فرهنگهای پس از نزول. تفاسیر پیشرفتنگر دچار آسیبهایی چون بیتوجهی به ماهیت نزول تدریجی قرآن، فقدان نگاه فرایندی به مسائل مطرحشده در قرآن، بیعنایتی به ترکیب معنادار مفاهیم اسلامی، فقدان نگاه جامع سیستمی به قرآن، عدم توجه به گستردگی سیاقهای فراسورهای، کمبود حساسیت نظری به نظامات موجود در درون قرآن و تمرکز بر نظامات ذهنی یا سازمانهای علمی خارج از قرآن و درنهایت بهروزرسانینکردن حاصل دستاوردهای تفسیری است.https://qabasat.iict.ac.ir/article_34764_22c640682fc66711725852e70e7de6ff.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538239020190121A Criticism of Separation Views on Explaining the Innate Belief of Godنقد نگره تفکیکی در تبیین باور فطری به خدا3362348040290FAرمضان علیتباردانشیار گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیمحمد محمدزادهدانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه باقرالعلوم .Journal Article20170517There are various descriptions and interpretations of the innate belief of God. One of these descriptions is the interpretation of the innate belief as a cordial knowledge which is neither a kind of immediate knowledge or intuitive knowledge nor a kind of acquired knowledge; it is rather a kind of knowledge entrusted by God in human's heart and soul and is his creation. This account has been presented by the followers of the separation approach and has various defects in terms of its basis, content and method such as: suspension of reason in finding the acquired knowledge of God, denial of the immediate knowledge of God and similar problems; and finally it cannot present a criterion for the justification of the innate belief of God. I have tried to present the correct idea in this regard using a descriptive-analytic method in order to have a critical investigation and explanation of this theory. The innate belief of God, according to the correct account, is a cordial belief and a kind of immediate knowledge. Since immediate knowledge is a kind of knowledge which is identical with outside reality, it has no mistakes and is self-justifiable in its justification and proof.از باور فطری به خدا، تقریرها و تفسیرهای متعددی ارائه شده است. یکی از این تقریرها، تفسیر باور فطری به معرفت قلبی است که نه از سنخ علم حضوری و شهودی است و نه از سنخ علم حصولی؛ بلکه معرفتی است که خداوند در جان و قلب انسان به ودیعه گذاشته شده و صنع او میباشد. این تقریر که توسط طرفداران رویکرد تفکیکی ارائه شده است، از لحاظ مبانی، محتوا و روش با ایرادهای مختلفی نظیر تعطیل عقل از شناخت حصولی خداوند، انکار علم حضوری به خدا و نظایر آن مواجه است و درنهایت نمیتواند معیاری برای توجیه باور فطری به خدا ارائه دهد. در مقاله حاضر سعی شده است با روش توصیفی تحلیلی و با هدف تبیین و بررسی انتقادی این دیدگاه، به ارائه دیدگاه مختار بپردازد. در تقریر مطلوب، باور فطری به خدا به معنای باور قلبی و از سنخ علم حضوری خواهد بود. در علم حضوری به دلیل اینکه علم عین واقع است، خطا در آن راه ندارد و در مقام اثبات و توجیه نیز «خودموجه» میباشد.https://qabasat.iict.ac.ir/article_34804_c41896907a2b5ed915f58fff375e0569.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538239020190121Dependence of Ethics on Religion from Adams and Tabatabaei' viewpointابتنای اخلاق بر دین از دیدگاه آدامز و علامه طباطبایی639734909390FAحسین وفاپوردانش آموخته دکتری فلسفه دین پردیس فارابی دانشگاه تهران (هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران)محمد محمد رضاییعضو هیئت علمی دانشگاه پردیس فارابی- تهرانJournal Article20170902One of the most prominent aspects of most religions is their recommendations and emphasis on moral values in a way which is considered to be an intimate relation between religion and morality. In Christianity and Islam, dependence of ethics on religion was taken for granted.
In this article, we assess dependence of ethics on religion from Adams and Tabatabaei’s viewpoint. Adams, as a proponent of divine command theory, has circumvented the traditional objections against divine command theory by distinguishing the value from the obligation in morality, depending the obligation on divine commands and autonomy of value from divine command and finally, by separating the element of meaning from essence in moral propositions.
In this essay, Adam’s understanding of the concept of goodness and its levels has been compared with the grades of existence from Tabatabaei’s viewpoint. Also, conscience from Adams point of view has been compared with innate (fitrah) and its role on ethics in accordance with Tabatabaei’s vantage point. Additionally, the obligation from Adam’s view point and ideality from Tabatabaei’s view have been comparatively studied. Finally, social construction of morality in Tabatabaei and Adam’s view regarding the role of “other” and community in forming the morality has been discussed.از عناصر مهم اکثر ادیان، سفارشها و تأکیدات اخلاقی است؛ بهنحویکه ارتباط وثیقی بین حوزه دین و اخلاق فرض شده است. در دو دین مسیحیت و اسلام نیز وابستگی اخلاق به دین به عنوان موضوعی مفروغعنه تلقی میشود. در این مقاله به بررسی نظرات رابرت آدامز و علامه طباطبایی، دو تن از متفکران معاصر این دو دین در موضوع ارتباط دین و اخلاق و نحوه وابستگی اخلاق به دین از نظر آنان پرداخته شده است. آدامز، از طرفداران نظریه امر الهی در دوران معاصر، سعی کرده است با تفکیک مقام ارزش از مقام الزام در اخلاق و وابستهدانستن الزام به امر الهی و استقلال ارزش از امر الهی، همچنین با جداساختن عنصر معنا از ماهیت در عبارات و گزارههای اخلاقی نظریه خود را از بند اشکالات تقریر سنتی وارد بر نظریه امر الهی رها سازد. در این مقاله مطرح شده است که میتوان مفهوم خوبی از منظر آدامز و مراتب آن را با مبحث مراتب وجود از نظر علامه و بحث وجدان و ندای درون در آدامز و مبحث فطرت و نقش آن در اخلاق از دیدگاه علامه مقایسه کرد؛ همچنین مبحث الزام در آدامز با اعتباریات در علامه مورد مطابقت قرار گرفته است. ضمناً موضوع ساخت اجتماعی اخلاق از نظر علامه که فلاسفه اسلامی کمتر بدان پرداختهاند، با نظر آدامز در باب نقش دیگری و اجتماع در شکلگیری اخلاق، مقایسه شده است.https://qabasat.iict.ac.ir/article_34909_3c07a67dc4b75759a4b77f6c411f7808.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538239020190121Methodology of Discovery in Metaphysicsروششناسی اکتشاف در ما بعد طبیعت93117349100490FAمحمد علی اردستانیاستادیار گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20171209Metaphysics is generally a real knowledge which uses demonstration (proof) as its method of discovery; because it is merely argumentation which leads to certainty in its special meaning. Yet some metaphysic schools formed in the field of the transcendental wisdom school of Molla-Sadra do not accept a priori proofs – which is a proof via the nafs-ol-amr cause – because the subject of philosophy is 'being' and the predicates of being are all about being and are identical with it; the reason is that there is nothing other than the reality of being because of the 'principality of being' while being has no cause beyond it. A kind of posteriori proof which is [obtained] through general consequences is considered certain in the "philosophy of realism" and the method of discovery in metaphysics is considered to be this kind of proof. The method of discovery in metaphysics and this innovating view which is rooted in the words of Sheikh-o-Ra'is [Avicenna] is disclosed in this article using an innovative and process analysis.
مابعد طبیعت به طورکلی دانشی حقیقی است که روش اکتشاف در آن، برهان است؛ زیرا صرفاً برهان، مفید یقین بالمعنی الاخص است. با این وصف، برخی مدارس ما بعد طبیعی شکلگرفته در دامنه مکتب حکمت متعالیه صدرالمتألهین، استدلال لمّی را که استدلال از راه علت نفسالأمری است، در فلسفه جاری نمیداند؛ زیرا موضوع فلسفه وجود است و محمولات وجود، همه راجع به وجود بوده و عین آن هستند؛ زیرا حقیقت وجود به دلیل اصالت، غیر ندارد؛ درحالی که وجود، علتی ورای خویش ندارد. در «فلسفة رئالیسم» به مثابة دستگاه ما بعد طبیعی علامة طباطبایی، قسمی از استدلال انّی که از طریق ملازمات عامه است، یقینی دانسته شده و روش اکتشاف در ما بعد طبیعت، برهان انّی از طریق ملازمات عامه قلمداد شده است. در این نوشتار، روش اکتشاف در مابعد طبیعت و این دیدگاه نوآورانه که ریشه در سخنان شیخالرئیس دارد، در تحلیلی فرایندی و بدیع آشکارسازی شده است.https://qabasat.iict.ac.ir/article_34910_077632b9899bc7a89bba8c7c8227a7a0.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538239020190121Underestanding of Relation of God with World upon Example in Eslamic Theosoph with Emphasis of Sadra viewفهم رابطه خدا با عالم از روی مَثَل در حکمت اسلامی با تأکید بر دیدگاه صدرا119144349110590FAعلی باباییفلسفه دانشگاه محقق اردبیلی دانشکده ادبیات و علوم انسانیJournal Article20170418This point that "how is God and his attributes" is an important issue in Islamic theology, philosophy of religion, philosophy and mysticism. According to the philosophical and logical doctrine, allegory or exemplification is not certainly; and could not be used so many in philosophical subjects. But there is many signs in Islamic philosophy that shows they have used allegory unusually in philosophical activity. Such as using suggests a special philosophical thought path peculiar to them. I want to show that, generally, there is two kind of exemplification in the Islamic source of thought that one is "example = mesl" and other one is exemplar= masal or mesal. The important phrase of Islamic philosophers especially Mulla sadra saing: God have no example but have exemplar" refers to this distinction. Both part of this phrase refers to two verb of Quran. Mention to the important exemplar of Islamic philosophy, l believe that exemplification in example meaning is a lateral resemble and exemplification in exemplar meaning is a resemble in erectile.اینکه خداوند و شئونِ او شبیه چیست، از مهمترین پرسشهای مطرح در حوزه کلام، فلسفه دین، حکمت و عرفان است؛ از طرفی دیگر طبقِ آموزههای منطقی و فلسفی، تمثیل یا تشبیه افاده یقین نمیکند؛ لذا در فلسفه چندان جایگاهی برای طرح در خلالِ مباحث ندارد؛ اما حکمای اسلامی درعمل بسیار از تمثیل استفاده بردهاند؛ بهطوریکه نوعی روشِ تفکرِ فلسفیِ خاص این فلسفه را القا میکند. به اعتقادِ این مقاله در منظری کلی دو نوع تمثیل در منابعِ معرفتیِ حکمایِ اسلامی قابلِ تشخیص است که میتوان یکی را «مِثل» و دیگری را «مَثَل (= مِثال)» نامید. تمثیل در معنای «مِثل»، تشبیهی در عرض و تمثیل در معنای «مَثَل» تشبیهی در طول است. بینِ دو تشبیه عرضی هیچ حملی - جز از جهتِ وجه تشبیه وجود ندارد؛ اما در تشبیه طولی بنا بر تطابقِ عوالم و درنتیجه از جهات مختلف حملِ حقیقت و رقیقت حاکم است. تمثیلِ طولی در آنِ واحد از هم ویژگیِ تشبیه برخوردار است و هم تنزیه. توجه به این نوع تمایز میتواند ما را در فهمِ بهتر مباحثِ حکمی نظیرِ حقیقتِ رابطه «نور مجرد» و «نور مادی»، فهم بخشِ اعظمی از مباحثِ دینی و حلِ بسیاری از معضلاتِ معرفتی یاری برساند.https://qabasat.iict.ac.ir/article_34911_69d50f9c05efb6c0c51adf57d2678fb4.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538239020190121An Investigation and Criticism of the Theory of Return to Tradition in Planetary Spiritualismنقد و بررسی نظریه بازگشت به سنت در معنویت گرایی سیّاره ای145169349120690FAباقر طالبی دارابیاستادیار گروه دین شناسی دانشگاه ادیان و مذاهبمحمد اسماعیل عبداللهیدانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20160802According to planetary spiritualism today's human is developed in the atmosphere of modernism; although this environment has created a specific glory and greatness in the technical fields in the form of a vast procedure, but it has more flaws [for human being] compared with the pre-modern human. All the attempt of this spiritualism is to find a solution to cure the illnesses and damages caused by the procedure of modernism for human being. The solution of this kind of spiritualism for the modern enchantment [and insanity] is to focus on and strive for the spirituality achieved through the theory of return to tradition and the common esoteric matter.
The theory of return to tradition, which is an ideal for the freedom of the earthen (planetary??) human in the modern period, is full of problematic points and has various ambiguities. In addition to the fact that it does not present a correct explanation of the concepts of tradition, soul and spirituality, it also has a kind of traditional pluralism and radical traditionalism; posing the collapsed strategy of ontology and the new insanity, it has no result other than the production of a new tendency to spiritualism which is a kind of non-identifying spirituality and is anti-religious and self-made.
معنویّتگرایی سیّارهای، انسان امروزی را انسان رشدیافته در فضای مدرنیته میداند؛ فضایی که اگرچه در قالب یک پروسه عظیم، شکوه و جلال خاصی در عرصه تکنیکی داشته است، حفرههایی بیش از حفرههای انسان دوران ماقبل مدرنیته پدید آورده است. تمام تلاش این نوع معنویتگرایی به این است تا راه حلی برای درمان بیماری و آسیبهای ناشی از پروسه مدرنیته که بر پیکر انسان وارد شده، پیدا کند. راه حلی که این نوع معنویتگرایی پیشنهاد میکند، اهتمام و تمرکز بر معنویتی است که در پرتو نظریه بازگشت به سنت و امر باطنی مشترک در افسونزدگی جدید به دست میآید. نظریه بازگشت به سنت که به عنوان آرمانی برای رهایی انسان سیارهای در دوران مدرنیته پیشنهاد میشود، پر است از نکات تأملبرانگیز، ایهام و ابهامات متفاوت. علاوه بر اینکه تبیین درستی از مفهوم سنت، روح و معنویت ارائه نمیدهد، دچار یک نوع تکثرگرایی سنتی و سنتزدگی افراطی میشود که با طرح راهبرد هستیشناسی درهم شکسته و افسونزدگی جدید حاصلی جز تولید معنویتگرایی نویی از جنس معنویتهای غیرهویتی و شریعتگریزِ خودساخته ندارد.https://qabasat.iict.ac.ir/article_34912_fd05d22b068edbdb07157eb5d1a5aba5.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538239020190121A Contemplative Approach to the Concept and Meaning of Gender Equalityتأملی نظری در مفهوم عدالت جنسیتی171198349140790FAرضا خراسانیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیولی محمد احمدونددانش آموخته دکتری علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی0009-0002-5663-6983Journal Article20170706The present article seeks to illustrate the concept of gender equity, which has been applied to contemporary issues in texts and upstream documents in Iran. Recently, the introduction of the title of Gender Equity Bill on the Sixth Development Plan raised questions about the concept and essence of gender justice, which implies a variety of views and beliefs about this concept. Diversity in the interpretation of this concept has raised controversy in the community. Hence, the present article seeks to answer the question of what is the meaning, concept, and meaning of gender justice? Since the notion of justice depends on various political discourses, first of all we try to describe each of these discourses. Then, the relationship between the concept of justice and gender in each of these discourses (traditional discourse in the West and Islam, modern discourse in the West and Islam) is examined.مقاله حاضر در صدد ایضاح مفهومی عدالت جنسیتی است که کاربست آن در متون، اسناد بالادستی و ادبیات گفتاری در ایران معاصر ابهاماتی را به وجود آورده است؛ بهطوریکه اخیراً درج عنوان عدالت جنسیتی در ماده سی و یک لایحه برنامه ششم توسعه پرسشهایی را در مورد مفهوم و ماهیت عدالت جنسیتی مطرح نمود که حاکی از تنوع دیدگاهها و برداشتها از این مفهوم است. این تشتت در فهم و برداشتها موجب تعدد رفتارها در بهکاربستن آن در ساحت عمل میگردد؛ ازاینرو نوشته حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که معنا، مفهوم و ماهیت عدالت جنسیتی چیست؟ آیا تقریر این عبارت در قانون، عبور از نصوص اسلامی تلقی میشود؟ از این حیث کوشش میگردد نخست معانی و مفاهیمی که واژه عدالت نظر به گفتمانهایی که ذیل آنها ظهور یافته، بررسی شده، سپس رابطه بین مفهوم عدالت و جنسیت ذیل هر یک از این گفتمانها (گفتمان سنتی در غرب و اسلام، گفتمان مدرن در غرب و اسلام) بررسی و پیامدهای آن تحلیل گردد. در مقاله حاضر نگاه اسلامی برجسته شده است؛ همچنین به نتایج اجتماعی کاربست تئوری «عدالت به مثابه تساوی» در گفتمان مدرن پرداخته میشود.https://qabasat.iict.ac.ir/article_34914_d1b94e21b049d0c33ab1187f4bfeee66.pdf