TY - JOUR ID - 40466 TI - رهیافت هستی ‎شناختیِ متفکران اسلامی در فلسفه فیلم JO - فصلنامه علمی پژوهشی قبسات JA - QABASAT LA - fa SN - 1029-4538 AU - معتمدی, احمدرضا AD - دانشیار دانشگاه صداو سیما Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 25 IS - 95 SP - 191 EP - 219 KW - شکل‌گرایی KW - واقع‎گرایی KW - هستی‎شناسی KW - قوه متخیله KW - عالم خیال DO - 0895 N2 - نظریه‎های «شکل‌گرایی» و «واقع‎گرایی» در آرای فیلسوفان هنر و بالتبع آن در آرای دوران کلاسیک «نظریه فیلم» در منازعه ناتمام فیلسوفان «واقع‎گرا» و «ایده‎انگار» در سرآغاز شکل‎گیری مابعدالطبیعه مغرب‏زمین و اقوال و آرای افلاطون و ارسطو تا جدل عقل‎گرایان و تجربه‎گرایان در بدو رنسانس قابل ردیابی است. با عنایت به شکل‏گیری پدیده سینما در آغاز به کار دوربین «لومیر» در ساحت واقع‎گرایی و دوربین «مه‌لیس» در سپهر شکل‌گرایی و تأثیر شگرف هر دو بر پیشرفت و توسعه زبان سینما و وجود نقاط قوت و نکات سازنده در هر دو نظریه به نظر می‎رسد، در عدم امکان خروج از انسداد منازعه باید تردید روا داشت. مدعای این نوشتار بر آن است که این منازعه یک جدلِ «شناختی» است و رهیافت متفکران اسلامی مبنی بر رویکرد «هستی‏شناختی» در ساحت عالم خیال راهگشای خروج از این بن‎بست خواهد بود. چنانچه آرای ژیل دولوز آخرین متفکر ژرف‎اندیش نظریه فیلم این رهیافت را غنیمت می‎شمارد. UR - https://qabasat.iict.ac.ir/article_40466.html L1 - https://qabasat.iict.ac.ir/article_40466_8b5b0e3f939394d85a5595f8931cd0d3.pdf ER -