پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228520171023An Investigation on the Validity of the Tradition "Arafto-Allah" and the Bounds of Proving God and His Attributes by the Proof of "Dissolution of Firm Decisions"بررسی میزان اعتبار روایت «عرفت الله» و محدوده اثبات خدا و اوصاف در برهان فسخ عزائم12028915FAمحمد محمدرضاییاستاد گروه فلسفه پردیس فارابی دانشگاه تهرانحمید فلاحتی(نویسنده مسئول) دانشجوی دکتری رشته کلام اسلامی دانشگاه قم. hfelahaty@yahoo.comJournal Article20160403One of the most important matters among the followers of religions and intellectuals is the ways to know [and prove] God. One of the valuable experiences is what is narrated from Imam Ali PBUH that he has proved God by dissolution of firm decisions, contravention of motivations, or the break of an agreement which has opened a new way to knowledge of God. This research will try to investigate the traditional validity, the different approaches of interpreters of Nahj-ol-Balaqah and the possibility of proving God and His attributes by this tradition using a library research method in the collection of data and an analytic method in its judgment.
Among the present narrations of this tradition, two traditions narrated by Sheikh Saduq are good [hasan] and are reliable. The proof of "dissolution of firm decisions" has been noticed by the interpreters of Nahj-ol-Balaqah since sixth century and they have analyzed this tradition with two approaches: intra-religious and extra-religious. The dissolution of firm decisions, mentioned by Imam Ali PBUH, not only proves God's existence, it proves some of His attributes such as unity, power, being all-dominant, knowledge and management as well.<span lang="AR-SA">راه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">های شناخت خدا از مهمترین مسائل میان پیروان ادیان و اندیشمندان است. استدلال بر وجود خدا از راه گسست عزمها، نقض همتها و شکست پیمانها از تجربههای گرانسنگی است که از مولا علی </span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA"> گزارش</span><span lang="AR-SA">شده و مسیری نو در راه شناخت خدا گشوده است. این پژوهش</span><span lang="AR-SA">با استفاده از روش اسنادی- کتابخانهای در مقام گردآوری و تحلیل در مقام داوری در پی آن است میزان اعتبار روایی، رویکردهای شارحان نهجالبلاغه و میزان توانایی این روایت درباره اثبات خدا و صفات او را بررسی کند. در میان گزارشهای موجود از این روایت، دو روایت از شیخ صدوق در زمره روایات حسن قرار میگیرد که قابل اعتماد است. از قرن ششم برهان «فسخ عزایم» مورد توجه شارحان نهج</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">البلاغه قرارگرفته است و شارحان این اثر ارزشمند با دو رویکرد دروندینی و بروندینی به تحلیل این روایت پرداختهاند. آنچه مولا علی </span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA"> درباره گسست تصمیمهای محکم بیان کردهاند، افزون برآنکه وجود خدا اثبات میشود، برخی صفات الهی مانند وحدت، قدرت، قهر، علم و تدبیر نیز اثبات میشود.</span>https://qabasat.iict.ac.ir/article_28915_a5a57622eaa372b9ff04565603c3e681.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228520171023God's Infinite Existence Based on the Rule of "Basit-ol-Haqiqah"
Challenges and Answersوجود نامحدود خدا بر مبنای قاعده بسیط الحقیقه (چالشها و پاسخها)13928944FAروح الله سوری(نویسنده مسئول) دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم، دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی. r.s.jelveh@chmail.irمحمد مهدی گرجیاناستاد گروه فلسفه دانشگاه باقرالعلوم ع. mm.gorjian@yahoo.comJournal Article20160504God's infinite existence is one of the important discussions in different Islamic sciences especially in the transcendental wisdom. Various reasons are presented for this discussion; one of the most important ones is the "basit-ol-haqiqah" proof. <br />Noticing the different interpretations of God's infinity and the stress of this writing on existential infinity and the denial of any kind of limitation [for God] including essential limit, existential limit and non-existential limit, a significant question which comes to mind is as follows: how does the "basit-ol-haqiqah" demonstration prove God's infinity and how can we answer its challenges and problems. <br />Since existence is a unique reality, the rule of "basit-ol-haqiqah" necessitates, in this field, that God's existence has pervaded all the being and has completely and perfectly filled the reality; otherwise it will be far from simplicity. <br />Explaining the rule of "basit-ol-haqiqah" and presenting its different interpretations and proving the necessary introductions needed for applying this rule to the claimed subject, I will properly pose the proof and will exactly investigate the questions posed in this regard and will present a good answer. <br /> نامتناهی بودن خداوند از جمله مباحث مهم در علوم مختلف اسلامی، به ویژه در حکمت متعالیه است. براهین متعددی برای اثبات آن اقامه شده که بسیط الحقیقه از اهم این برهانهاست. با عنایت به تفاسیر مختلف از نامتناهی بودن حق تعالی و تأکید این نوشته بر عدم تناهی وجودی و سلب هرگونه حد و محدودیتی اعم از حدّ ماهوی، حدّ وجودی و حدّ عدمی، پرسش جدی که ذهن انسان را به خویش جلب میکند، آن است که چگونه می توان از راه برهان بسیط الحقیقه نامتناهی بودن خداوند را ثابت و از اشکالات و چالش های پیش روی این برهان پاسخ شایسته ارائه نمود.<br /> ازآنجاکه وجود حقیقتی واحد و فارد است، قاعده بسیط الحقیقه در چنین ساحتی اقتضا میکند که وجود حق تعالی تمام هستی را فرا گرفته، متن واقع را به نحو تمام و کمال پر نماید وگرنه از معنای بساطت به دور خواهد بود. دراین میان ضمن تقریر قاعده بسیط الحقیقه و تفسیرهای مختلف از آن و اثبات مقدمات لازم جهت اجرای این قاعده در موضوع مورد ادعا برهان به خوبی مطرح و شبهات مطرح شده در این ساحت به دقت بررسی و پاسخ مناسب داده میشود.<br /> https://qabasat.iict.ac.ir/article_28944_e1a1f71c007d0e520099b2465d7d17bc.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228520171023The Role of God in History from the Perspective of the Holy Qur'anنقش خدا در تاریخ از منظر قرآن کریم13028966FAمحمد حسین دانش کیااستادیار گروه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامیJournal Article20170226The subject of historic figures has occupied the minds of scholars from the past; which wills are effective on the formation of events? Does the world progress according to God's predetermined schedule and human being has no impression on its changes or no one but human plays the role throughout the history? A wide range of views on the "role of God in history" may be identified: from absolute acceptance to absolute denial. I will try to explain the role of God in history from the perspective of the Holy Qur'an in this article, focusing on the historical events of Badr and Ohod as much as possible. Qur'an presents different roles for God throughout history but His role is somehow non-exclusive. He is in charge of different roles such as informative, independent and the roles through human's acts and will (inactive). This research will use descriptive-analytic and interpretive methods depending on the case.موضوع نقش آفرینان در تاریخ، از گذشته ذهن اندیشمندان را به خود مشغول کرده است. کدام اراده ها در بهوجودآوردن حوادث و وقایع مأثرند؟ آیا جهان بر اساس برنامهای ازپیش تعیینشده از سوی خدا، به جلو میرود و انسان در تحولات آن تأثیری ندارد یا جز انسان کسی در تاریخ نقش آفرینی نمی کند یا... طیفی از دیدگاه ها از قبول مطلق تا انکار مطلق «نقش خدا در تاریخ» قابل ردیابی است. این نوشتار در پی آن است که نقش خداوند در تاریخ از منظر قرآن را حتی الامکان در چارچوب حوادث و وقایع تاریخی بدر و اُحد تبیین نماید. قرآن برای خداوند در تاریخ نقشهای مختلفی قایل است؛ ولی نقش او بهگونه ای انحصاری نیست. او- تبارک و تعالی- نقش های مختلفی مانند اطلاعی، مستقل و در پس افعال و اراده بشری (منفعل) را عهدهدار است. این پژوهش حسب مورد از روش های توصیفی- تحلیلی و تفسیری استفاده میکند.https://qabasat.iict.ac.ir/article_28966_dbc4b9c4861f79e446796d92ad353b1c.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228520171023The Anthropological Bases of Islamic Politics in the Holy Qur'an from the Perspective of Allameh Tabataba'i and Its Achievements in the Production of this Scienceمبانی انسان شناختی علم سیاست اسلامی در قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی (ره) و دستاوردهای آن در تولید این دانش12828967FAسید کاظم سیدباقریاستادیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. sbaqeri86@yahoo.comJournal Article20161222Politics is based on many bases including anthropological bases which has a special interpretation and analysis from the perspective of the Holy Qur'an, and has risen out of a Divine worldview which separates it from secular politics, a science which neglects revelation and is human-centered. Referring to the Holy Qur'an's verses and the interpretational inductions of Allameh Tabataba'i, I will try to answer the following main question: what are the anthropological bases of politics and what are its consequences and results in the production of the Islamic-local science of politics. I have answered this question emphasizing on this theory: considering the standards of a suitable local science and anthropological bases such as greatness, freedom along with responsibility, perfectionism, eternity and intellectualism which are deduced from the Holy Qur'an and Al-Mizan Interpretation, we may have different achievements in terms of its method, insight and function. Considering the method, in addition to using experimental methods, a politic intellectual can use a comprehensive exertion method to find out the hidden and apparent aspects of Islamic texts. Considering the insight, good background and situation is provided to achieve a comprehensive view of religious teachings such that they play a good role, from the realistic perspective, in solving social-political problems. The functional achievements of these bases are such that considering human's purpose and his perfectionist approach to prosperity, the purpose and subject of Islamic politics is not merely power for power; it is rather power for human's guidance and his motion towards this world and the other world's prosperity. Posing these bases and considering their consequences is the beginning step for the creation of Islamic politics and determination of its exact borders compared with other similar theories.علم سیاست مبتنی بر مبانی مختلفی ازجمله مبانی انسانشناختی است که طبعاً از منظر قرآن کریم، دارای تحلیل و تفسیری ویژه و برخاسته از جهان بینی الهی می باشد و آن را از علم سیاست سکولار جدا می سازد؛ دانشی که بریده از وحی و انسان محور است. این نوشته می کوشد با مراجعه به آیات قرآن کریم و برداشت های تفسیری علامه طباطبایی به این پرسش اصلی پاسخ دهد که مبانی انسان شناختی علم سیاست کدام است و التزام به آنها چه لوازم و دستاوردهایی در جهت تولید دانش اسلامی- بومی سیاست در پی می آورد. در پاسخ، بر این فرضیه تأکید شده است که با توجه به شاخصهای دانش بومی مطلوب و مبانی انسان شناختی مانند کرامت، آزادی همراه با مسئولیت، فضیلت خواهی، جاودانگی و خردورزی که از قرآن کریم و تفسیر المیزان قابل برداشت است، می توان به دستاوردهایی متفاوت از حیث روشی، بینشی و کارکردی دست یافت. از حیث روش، اندیشور سیاست میتواند علاوه بر استفاده از روش تجربی، از روش اجتهاد جامع و فراگیر به کشف زوایای پیدا و پنهان متون اسلامی بپردازد. در عرصۀ بینشی، زمینه ها و بسترهای شایسته ای برای رسیدن به نگرش جامع و جامعه نگر به آموزه های دینی فراهم میشود تا در نگرشی واقع گرایانه این آموزه ها برای حل مشکلات سیاسی- اجتماعی نقش بازی کنند. دستاورد کارکردی آن مبانی به این نحو است که با درنظرگرفتن هدف و رویکرد استکمالی انسان به سوی سعادت، هدف و موضوع دانش سیاسی اسلامی صرفاً قدرت برای قدرت نیست، بلکه قدرت برای هدایت انسان و حرکت او در جهت سعادت دنیوی و اخروی است. طرح این مبانی و پیامدهای آن، گامی آغازین برای حرکت به سوی دانش سیاست اسلامی و مرزکشی شفاف با رقبای خود است.https://qabasat.iict.ac.ir/article_28967_f62108b85f428057fbda39ab792537a0.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228520171023The Special Functions of the Political System of Islam according to the Political Though of Allameh Tabataba'iکارویژه های نظام سیاسی اسلام در اندیشه سیاسی علامه طباطبایی (ره)12228973FAمسعود پورفرداستادیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. poor657@gmail.comJournal Article20161217The function of Islam's political system may be investigated, from Allameh Tabataba'i's perspective, in three following basic fields: the institution of leadership and the center of decision making of the political system; the domain of authority in the public and private fields; and finally the method and direction of the application of authority in the political system. The first point is the role of leadership and the center of decision making, in which Allameh believes the leader and ruler of the society is the final decision maker in internal and external affairs but it is necessary to consult people before decision making. The second point is the domain of authority which is restricted to the public matters in an Islamic government. And the third point is the method and the application of authority in the political system which is upward; meaning the role of people and their presence in authority is sensible. The three above main points are posed in the political thought of Allameh Tabataba'i and his theory on the special functions of Islam's political system is analyzed and explainedکارکرد نظام سیاسی از منظر علامه طباطبایی در سه محور نهاد رهبری و مرکز تصمیم گیری نظام سیاسی، سپس دامنه و قلمرو قدرت در بخش حوزه عمومی و خصوصی و سرانجام شیوه و جهت جریان قدرت در نظام سیاسی مورد بررسی قرار می گیرد. در محور اول نقش رهبری و مرکز تصمیمگیری است که از نظر علامه حاکم و رهبر جامعه در امور داخلی و خارجی نظام سیاسی تصمیمگیرنده نهایی است؛ ولی شور و مشورت با مردم قبل از تصمیم گیری جنبه الزام آوری دارد. محور دوم دامنه و قلمرو قدرت است که در دولت اسلامی فقط محدود به حوزه عمومی است و محور سوم شیوه و نوع جریان قدرت در نظام سیاسی است که از پایین به بالاست؛ یعنی نقش مردمی و حضور آنان در قدرت محسوس است. هر سه این امور اساسی در اندیشه سیاسی علامه طباطبایی مطرح و نظریه ایشان در مورد کارویژههای نظام سیاسی اسلام، تحلیل و تبیین خواهد شد.https://qabasat.iict.ac.ir/article_28973_86af4f1def11e55d9874d4319abb4444.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228520171023A Comparative Study on Molla Sadra and John Hick's Views on the Quality of the Otherworldly Bodyبررسی مقایسهای دیدگاه ملاصدرا و جان هیک در باب کیفیت بدن اخروی13029147FAمحمدرضا اسدیدانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی. asadi@atu.ac.irحمیدرضا اسکندری دامنهدانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی. hamid.eskandari65@gmail.comمژگان پورویسیدانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی. pourveisimojgan@yahoo.comطاهره کردیدانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی. kordyardakany@yahoo.comJournal Article20171022Molla Sadra explains the necessity of existence of the otherworldly body and the process of its formation and also its quality based on some principles including: the rule of "corporeal origination and spiritual continuance" (jismaniah al-Huduth va ruhaniyah al-baqa'), motion in the category of substance and the course of soul in the three worlds and proving the immateriality of the faculty of imagination. He believes the otherworldly body is an ideal body and is identical with this world's body because of [having the same] personal identity. Ideal body, according to this view, is a corporeal body with a different material and correspondent with the world of imagination which is created by activity of the soul. Believing the recreation of human as a corporeal-mental unit by the power of God and presenting the theory of substitution, John Hick proves the existence the otherworldly body and introduces it as a similar substitute for the worldly body with a different non-spiritual material. He believes the criterion of personal identity [between the two bodies] is memory and for this reason he considers the otherworldly body is a new body and different from this world's body. Comparing the two views, they have some common and different points which show that the perspective of John Hick, the Christian religious tradition philosopher, is close to the view of Molla Sadra who is the greatest Islamic philosopher.ملاصدرا بر اساس اصولی ازجمله اصل جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء، حرکت جوهری و سیر نفس بین عوالم سهگانه و اثبات تجرّد قوه خیال، ضرورت وجود بدن اخروی و نحوه پیدایش آن و همچنین کیفیت آن را بیان میکند. طبق دیدگاه او بدن اخروی بدنی مثالی است که عینیت آن با بدن دنیوی بر اساس ملاک اینهمانی شخصی روشن میگردد. در این دیدگاه بدن مثالی بدنی جسمانی با ماده متفاوت و متناسب با عالم خیال است که با فاعلیت نفس خلق میشود. جان هیک نیز با اعتقاد به بازآفرینی انسان به عنوان واحد جسمی- روانی توسط قدرت پروردگار و ارائه نظریه بدل، وجود بدن اخروی را اثبات و آن را بدلی مشابه بدن دنیوی با ماده متفاوت، اما غیرروحانی معرفی میکند. او ملاک اینهمانی شخصی را حافظه میداند و به همین سبب بدن اخروی را بدنی جدید و غیر از بدن دنیوی تلقی میکند. در مقام مقایسه، دو دیدگاه دارای نقاط اشتراک و افتراقی هستند که بر اساس آنها میتوان دیدگاه جان هیک از فیلسوفان سنت دینی مسیحی را به دیدگاه صدرالمتألهین، بزرگترین فیلسوف اسلامی، نزدیک دانست.https://qabasat.iict.ac.ir/article_29147_584c90c0dd88d2cf80f556968c3e851a.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228520171023An Introduction to the Essence, Purposes and Characteristics of Practical Mysticism from the Perspective of Ahl-ol-Bait (PBUT)درآمدی بر ماهیت، اهداف و مختصات عرفان عملی از منظر اهل بیت علیهم السلام11829148FAحسین روحانی نژادعضو هیئت علمی گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشجوی دکتری عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی ره پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی. h.rohaninejad1338@gmail.comJournal Article20160420This article is an introduction to practical mysticism from the perspective of Ahl-ol-Bait and speaks of the essence, purposes and characteristics of practical mysticism of Ahl-ol-Bait. The discussion of the essence of Ahl-ol-Bait's mysticism depends on this discussion: what is the category of Ahl-ol-Bait's practical mysticism and what are its defining characteristics and. I will not discuss the theoretical fields of Ahl-ol-Bait's mysticism, which is an intuitional knowledge and a cordial cognition of God and His Names and attributes, rather I will discuss the practical fields of Ahl-ol-Bait's mysticism, which is a kind of [mystic] journey and cordial attention and practicing the mystical instructions deduced from the Holy Qur'an and the practical teachings of Prophet Mohammad and the Ahl-ol-Bait (PBUT). Practical mysticism, in the school of Ahl-ol-Bait, tends to knowledge, love, servitude, illumination, nearness to God and meeting of Lord; and some of its outstanding characteristics are that it does not distinguish between monotheism and the guardianship (velayah) of the complete infallible guardian (vali) especially the Imam of this day (PBUH); and that monotheism gives immunity only if it is connected with the guardianship of vali.
Although guardianship is one of the basis of the idiomatic mysticism, but the guardianship of other than Ahl-ol-Bait is posed [as well]. The mysticism of Ibn-Arabi and his pupils and his commentators is based on the mystical experiences of non-infallible mystics but the practical mysticism of Ahl-ol-Bait is based on the Holy Qur'an and the tradition.این مقاله درآمدی است در باب عرفان عملی از منظر اهل بیت علیهم السلام و در آن از ماهیت، مختصات و اهداف عرفان عملی اهل بیت علیهم السلام سخن به میان آمده است. بحث درباره ماهیت عرفان اهل بیت علیهم السلام معطوف به این مسئله است که عرفان عملی اهل بیت علیهم السلام از چه مقولهای است و چه مقوِّمات و مختصاتی دارد؟ در این مقاله در باب عرفان اهل بیت علیهم السلام در ساحت نظر که علمی شهودی و معرفتی قلبی به حضرت حق و اسما و صفات اوست، بحث نمیشود، بلکه در باب عرفان اهل بیت علیهم السلام در ساحت عمل که از مقوله سلوک و توجه قلبی و عمل به دستورالعملهای عرفانی برآمده از قرآن و آموزههای عملی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است، گفتوگو میشود. عرفان عملی در مکتب اهل بیتعلیهم السلام معطوف به معرفت، محبت، عبودیت، اشراق، قرب و لقای خدای تعالی است و از بارزترین مختصات آن، عدم انفکاک بین توحید و ولایت ولیّ کامل معصوم به خصوص امام زمان <span style="font-family: 'AGA Arabesque';">عج الله تعالی فرجه الشریف </span> است و مصونیت بخشی حصن توحید، مشروط به ولایت اوست؛ اما در عرفان مصطلح گرچه ولایت، یکی از ارکان است، اما ولایت منهای امامت ائمه هدیعلیهم السلام مطرح است. نیز عرفان ابنعربی و شاگردان و شارحان او بر تجارب عرفانی عارفان غیرمعصوم، مبتنی است؛ ولی عرفان عملی از منظر اهل بیتعلیهم السلام مبتنی بر کتاب و سنت است.https://qabasat.iict.ac.ir/article_29148_ff32c61a7981361c7dadf20cf7d316bb.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228520171023The Ontological Bases of the Holy Qur'an and Their Outcome in the Islamic Politics from the Perspective of Allameh Tabataba'iمبانی هستی شناختی قرآنی و برایند آن در سیاست اسلامی از منظر علامه طباطبایی (ره)12729149FAمحمد عابدیاستادیار گروه مطالعات و تفسیر ترتیبی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. abedi.mehr@yahoo.comJournal Article20160421The bases of all schools [of thought] affect the type of their response to life's matters including the political life and preferring each base has its own special consequence. Ontological bases have a special position here and accepting each one has its corresponding effect on the manner of answering political questions. Therefore the question is: what are the ontological bases according to the Holy Qur'an and what is the outcome of their acceptance in the management of political life? The most important ontological bases- from the perspective of the Holy Qur'an - seem to be found in the following titles: "the universe being created, the poverty of the system of universe [with respect to God], genetical legality, having an instrumentalistic look at the universe, the continuation of universe after death, the universe being material and super-material"; and the kind of answers Islam presents to political matters which are affected by accepting these Qur'anic bases, are different from the answers of other schools with their special bases. Some of the most important results of accepting these bases are: "meaningfulness of worship and obedience in political life, the conformity of political right and duty with being created, impressionability of the political life from the constant and genetical rules of universe, impressionability of power from the dependence of the universe on God in political legislation, acceptance of intervention of non-material causes in political life, being afterlife-centered in politics, …". This research will use the method of analyzing and interpreting the verses of Holy Qur'an and will use different interpretational sources, especially it will use the Al-Mizan interpretation of Allameh Tabataba'i which is one of the most reliable sources for achieving the correct interpretation of the Holy Qur'an to find the above mentioned ontological bases and their political outcomes.مبانی هر مکتبی در نوع پاسخهای آن به مسائل زندگی ازجمله حیات سیاسی تأثیرگذارند و اتخاذ هر مبنا استلزامات خاص خود را میطلبد. در این میان مبانی هستی شناختی دارای جایگاه خاصی است و پذیرش هر نوع مبنای هستی شناختی، اثری متناسب در چگونگی پاسخ به مسائل سیاسی دارد. بر این اساس مسئله این است که «مبانی هستی شناختی» از منظر قرآن کریم کدام اند و پذیرش آنها چه بروندادهایی در تدبیر حیات سیاسی الزام میکند؟ به نظر می رسد اهم مبانی هستی شناختی از منظر قرآن کریم را در عناوینی چون «مخلوق بودن هستی، فقر نظام هستی، قانونمندی تکوینی، ابزارانگاری هستی، تداوم هستی پس از مرگ، مادی و فرامادی بودن هستی» بتوان یافت و نوع پاسخها به مسائل سیاست در اسلام متأثر از پذیرش این مبناهای قرآنی، متفاوت از پاسخها در مکاتب دیگر با مبناهای خاصشان خواهد بود. از مهمترین نتایج پذیرش این مبانی میتوان به برونداهایی چون «معناداری عبادت و اطاعت در حیات سیاسی، تناسب حق و تکلیف سیاسی با مخلوق بودن هستی، اثرپذیری حیات سیاسی از قوانین تکوینی و ثابت هستی، اثرپذیری قدرت از وابستگی و نیاز هستی به خالق در تقنین سیاسی، پذیرش دخالت علل غیرمادی در حیات سیاسی، آخرتمحوری در سیاست و...» اشاره کرد. این تحقیق با روش تحلیل و تفسیر آیات قرآن کریم سامان مییابد و علاوه بر استناد به منابع تفسیری مختلف، به طورویژه از تفسیرالمیزان علامه طباطبایی به عنوان یکی از معتبرترین منابع دستیابی به تفسیر صحیح آیات قرآن کریم در مسیر دستیابی به مبانی هستی شناختی مذکور و نیز بروندادهای سیاسی آنها بهره میبرد.https://qabasat.iict.ac.ir/article_29149_83039c764034d51e7d00bf2a61400329.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228520171023A Realistic Description of Allameh Tabataba'i's Conventional Mattersتقریری واقع گرایانه از اعتباریات علامه طباطبایی (ره)11829150FAمحمد کاشی زادهعضو هیئت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. mohamad_kashizadeh@yahoo.comJournal Article20160725Since Allameh Tabataba'i categorizes ethical terms in conventional understandings and negates their logical value and representation of reality – in his book "Osool Falsafeh va Ravesh Realism" – and also considers them to be dependent on vital needs and special environmental factors and thus believes they change by the evolutionary movement of social life and are temporary and unnecessary, some ambiguities are formed: does he believe ethical matters – and consequently religious commands - are realistic or not. Some have ascribed him of ethical relativism although they believe him being unrealistic in this field is unlikely.
If we say, regarding ethical terms, being conventional is equivalent with being agreed-upon and non-declarative, therefore no ethical term will be related with the outside reality; rather their validity will depend on the demand and agreements of the society and thus it will be negated that they are realistic and consequently are absolute and will result in relativism of ethical system. This article will try to investigate Allameh's theoretical base regarding ethical terms, whether they are declarative or non-declarative, with an analytic look, considering his theoretical bases and the collection of his views in his different books. In this article it is also researched how the distinguished pupils of Allameh confront his theory of conventional matters and will clarify his idea on conventional matters. This matter has undoubtedly a great effect on how to use religion and religious teachings in ethical aspects and religious commands.ازآنجاکه علامه طباطبایی در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم گزارههای اخلاقی را ذیل ادراکات اعتباری دستهبندی نموده و ارزش منطقی و واقعنمایی را از آنها سلب میکنند، همچنین آنها را تابع احتیاجات حیاتی و عوامل مخصوص محیطی بشر قلمداد کرده، برای آنها به تبع سیر تکاملی زندگی اجتماعی تغییر قایل میشوند و آنها را غیرضروری و موقت میخوانند، ابهاماتی درباره واقعگرایی ایشان در حوزه اخلاق و به تبع آن احکام دینی پدیدار میشود و برخی در عین پذیرش بعیدبودن و ناواقعگرابودن علامه در این حوزه، به ایشان نسبیتگرایی اخلاق را نسبت دادهاند. در صورتی که اعتباریبودن گزارههای اخلاقی به معنای قراردادی و انشایی بودن گزارههای اخلاقی باشد، نمیتوان هیچ گزاره اخلاقی را مرتبط با واقعیت خارجی دانست، بلکه اعتبار گزارههای مذکور وابسته به خواست و قرارداد جامعه است و ازهمینرو واقعنمایی و به تبع اطلاق گزارههای اخلاقی مورد خدشه واقع میشود و مستلزم نسبیگرایی در نظام اخلاقی خواهد شد. نوشته حاضر در نظر دارد با نگاهی تحلیلی و با توجه به مبانی فکری و مجموع آرای علامه در کتب مختلفشان به بررسی مبنای فکری ایشان در ارتباط با اخباری یا انشایی تلقیکردن گزارههای اخلاقی بپردازد. در این نوشته چگونگی مواجهه شاگردان طراز اول علامه با نظریه اعتباریات علامه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نظر ایشان در باب اعتباریات روشن خواهد گشت. بیشک این مسئله تاُثیر بسیار عمیقی بر چگونگی استفاده ازدین و آموزههای دینی در بعد اخلاق و احکام خواهد داشت.https://qabasat.iict.ac.ir/article_29150_cf4dfb5118b22fa3dd6db91a5ad0b13e.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538228520171023A Suggestion for God's Prior Knowledge with an Emphasis on Some Teachings of Molla Sadraاقتراحی در باب علم پیشین الهی با تکیه بر آموزه هایی از فلسفه ملاصدرا13429151FAمحمد حسین دهقانی محمود آبادیاستادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه آیت الله حایری میبد. Dehghani4773@gmail.comمحمد رضا بلانیاناستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه یزد. balanian@yazd.ac.irJournal Article20160403Mohammad-Reza Balanian**
Some precious writings have been produced by scholars on the Divine knowledge. Molla Sadra has elaborately discussed this topic. He has considered the rule of "basit-ol-haqiqah kol al-ahsya' va laisah be kharej menha– the pure simple being is the whole being, and is not out of it" as the main point of this discussion.
Noticing God's knowledge of [his own] essence, Molla Sadra tries to prove God's knowledge of Himself before their creation and after their creation. Although I believe Molla Sadra's view on God's prior knowledge is comprehensive compared with his previous philosophers such as Sohrevardi and Ibn-Sina, but his idea has various problems and needs a more complete expression. Stressing on some introductions, I will try to prove God's prior knowledge of objects is an acquired knowledge; a kind of acquired knowledge that no more complete knowledge may be imagined beyond it.اندیشمندان در باب علم الهی آثار ارزندهای را خلق نمودهاند. در این راستا ملاصدرای شیرازی به گونه مبسوط به این مبحث پرداخته است. وی قاعده «بسیط الحقیقه، کل الاشیاء و لیس بخارج منها» را محور اصلی مباحث در این باب قرار داده است. ملاصدرا از علم الهی ذات به ذات، در پی اثبات علم الهی به اشیا پیش از خلق و پس از خلق است. نگارنده بر این باور است که علیرغم جامعیت دیدگاه ملاصدرا در باب علم پیشین الهی نسبت به دیدگاه بزرگان سلف خود، همچون سهروردی و ابنسینا، دیدگاه وی اشکالات متعددی دارد؛ ازاینرو به تبیینی کاملتر نیاز دارد. این نوشتار با تکیه بر مقدماتی چند در صدد اثبات حصولیبودن علم پیشین الهی به اشیاست؛ گونهای از علم حصولی که کاملتر از آن قابل تصور نیست.https://qabasat.iict.ac.ir/article_29151_c7cce68e4d5eedce95ef28dc88852746.pdf