پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538249420200121Evaluation and Criticism of Graham Opi's Criterion about the Success of an Argument to Prove God’s Existsارزیابی و نقد معیار گراهام اُپی در باب موفقیت یک استدلال در اثبات وجود خدا527382940194FAفرح رامیندانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم (نویسندة مسئول).فریده محمد زمانیدانش آموخته دکتری کلام اسلامی دانشگاه قم.Journal Article20180923Graham Opi has been heavily criticized The proofs of God's existence. He acknowledges the rationality of traditional proofs of the existence of God, but does not consider them "successful" in proving God. His criterion for the success of an argument is all the wise men who had previously rejected the result or they were agnosticism to it, convince them to reform, modify and rebuild their ideas. This article seeks to find an answer to this question: This research seeks to find an answer to this question: Is the Opi criterion acceptable in presenting a successful argument? <br />And what are the challenges to this criterion? The findings of the article show that his criterion, which based on that denies all the traditional arguments for proving God’ existence, is not only realistic but also violates itself. He seems, regardless of the difference between rational reason and wisely reason and defending some kind of maximal rationality, by providing a vague criterion, to be promoting modern atheism in the cover of skepticism..گراهام اُپی انتقادهای گستردهای را بر براهین اثبات وجود خداوند مطرح کرده است. وی عقلانیت حاکم بر براهین سنتی وجود خدا را تصدیق میکند؛ اما آنها را در اثبات وجود خداوند «موفق» نمیپندارد. معیار وی در باب موفقیت یک استدلال، آن است که همه انسانهای عاقل را که قبلاً نتیجهاش را انکار میکردند و یا نسبت به آن لاادری بودند، به اصلاح، تعدیل و بازسازی عقایدشان متقاعد سازد. این پژوهش، در پی یافتن پاسخی به این پرسش است: آیا معیار اُپی در ارائه یک استدلال موفق، قابل پذیرش است و چه چالشهایی بر سر راه این استاندارد وجود دارد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد معیار وی که بر اساس آن، همه براهین سنتی اثبات وجود خدا انکار میشود، نهتنها واقعبینانه نیست، بلکه خود را نقض میکند. به نظر میرسد او بدون توجه به تفاوت میان دلیل عقلی و دلیل عقلایی و با دفاع از نوعی عقلانیت حداکثری، با ارائه استانداردی مبهم، به ترویج الحاد مدرن در پوشش شکاکیت میپردازد.https://qabasat.iict.ac.ir/article_38294_a2f9b66c87817d8236d755737ce0efee.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538249420200121A Critical Study of Equality of Mysticism with "Artistic View of Theology and Religion": Reflect on a New Perspective on Mysticismبررسی انتقادی یکسانانگاری «عرفان» با «نگاه هنری به الهیات و دین» (تأملی در دیدگاهی نو دربارۀ عرفان)2952382950294FAعلی شیروانیدانشیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.Journal Article20180923On what mysticism, some believe that mysticism is nothing but an artistic view at theology and religion. In this article, by descriptive, analytical, and critical method, seeks to answer this question: Has this view succeeded in showing the essential features of mysticism? First, a brief report on this viewpoint is presented. According to the definition of mysticism that is influenced by the artistic theories of the school of Russian formalism, mysticism is an art form. Imagination, mystery, affection and the many meanings that are the main components of art are also essential elements of mysticism. Also, every religious experience is a mystical experience, and every mystical experience is an artistic experience. Then the view of the Muslim mystics about the truth of mysticism and its various aspects is discussed, according to which mysticism is an intuitive cognition, and it is also the result of inner refinement of soul and inner purification. At the end, the author's comments on "equality of mysticism with artistic view of theology and religion" are expressed, it turns out that this view is without sufficient reasoning and evidence, It also has major bug.در باب چیستی عرفان برخی معتقدند عرفان چیزی نیست جز نگاهی هنری به الهیات و دین. در این مقاله با روشی توصیفی، تحلیلی و انتقادی در پی پاسخگفتن به این پرسشایم که آیا این دیدگاه در نشاندادن ارکان و ویژگیهای اساسی عرفان موفق بوده است. ابتدا گزارشی فشرده از این دیدگاه ارائه شده است. بر اساس این تعریف از عرفان که تحت تأثیر نظریات هنری مکتب فرمالیسم روسی است، عرفان از سنخ هنر است و تخیّل، رمز، عاطفه و چندمعنایی که مؤلفههای اصلی هنرند، از عناصر اساسی عرفان نیز به شمار میآیند. همچنین هر تجربۀ دینی تجربهای عرفانی و هر تجربۀ عرفانی تجربهای هنری است. سپس دیدگاه عارفان مسلمان دربارۀ حقیقت عرفان و جنبههای مختلف آن ذکر گردیده که طبق آن عرفان شناختی است شهودی و حاصل تهذیب نفس و تصفیۀ باطن است. در پایان حاصل ملاحظات نگارنده بر «یکسانانگاری عرفان با نگاه هنری به الهیات و دین» بیان گردیده و نشان داده شده است که این دیدگاه افزون بر آنکه فاقد دلیل و شاهد کافی است، دچار به اشکالهایی اساسی نیز هست.https://qabasat.iict.ac.ir/article_38295_ca153875a028226c07124428c92ab2fe.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538249420200121The Emergence of the Soul and the Body (Brain / Mind) From the Perspective of Mulla Sadra and Michael Gazzanigaنوخاستگی نفس و بدن (مغز/ ذهن) از دیدگاه ملاصدرا و مایکل گزنیگا، بنیانگذار علوم شناختی5382382960394FAزهرا رسولیدانشآموخته دکتری حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-4784-584Xمحمد کاظم علمی سولادانشیار گروه فلسفه دانشگاه فردوسی مشهدعلی غنایی چمن آباددانشیار گروه علومشناختی و روانشناسی دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد.علیرضا کهنسالدانشیار گروه فلسفه دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190326Throughout history, human beings have always explored their existential angles in various dimensions and ways. The interaction of the soul and the body is one of the issues that has been introduced from philosophy to the empirical sciences with the development of various sciences such as Cognitive Science. Mulla Sadra has answered this question in an innovative way by proposing the corporeal origination of soul on the basis of the principles of the gradation in <br />existence and the substantial motion. Gazzaniga, as a neuroscientist, is also trying to answer the question of how the interacts of brain / mind by studying the brain and its structure in the form of a Emergentism perspective. In this article, first the Emergentism perspective is expressed, then it is attempted to provide a reading from the perspective of Mulla Sadra in the framework of theory of Emergentism and to compare it with the emergentism perspective of Gazzaniga, and finally, after comparison and analysis, their views are evaluated.انسان همواره در طول تاریخ زوایای وجودی خود را از ابعاد و طرق مختلف بررسی و کاوش کرده است. مسئله تعامل نفس و بدن از جمله مسائلی است که با پیشرفت علوم مختلفی چون علوم شناختی از حوزه فلسفه وارد علوم تجربی شده است. ملاصدرا این موضوع را به صورت ابتکاری با طرح مسئله حدوث جسمانی نفس بر مبنای اصول تشکیک وجود و حرکت جوهری پاسخ داده است. مایکل گزنیگا نیز به عنوان متخصص علوم اعصابشناختی (Cognitive neuroscience) در صدد است با مطالعه مغز و ساختار آن در قالب دیدگاه نوخاستهگرایی به سؤال چگونگی تعامل مغز/ ذهن پاسخ دهد. در این نوشتار ابتدا دیدگاه نوخاستهگرایی بیان شده سپس سعی شده خوانشی از دیدگاه ملاصدرا در قالب نظریه نوخاستهگرایی ارائه شود و با دیدگاه نوخاستهگرایانه گزنیگا مقایسه گردد و در نهایت پس از مقایسه و تحلیل به ارزیابی دیدگاه آنان میپردازد.https://qabasat.iict.ac.ir/article_38296_9fa8bb62a1e0de67870d8490108793de.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538249420200121The Theory of Miracle of the Learning and Legislation Network of Qur'anنظریه اعجاز شبکه معارفی و تشریعی قرآن83116382970494FAسید محمد حسن جواهریدانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20200227One of the important aspects of the miracle of Qur'an is the "legislation miracle". For many years, Qur'anic scholars have tried to explain this aspect and present it with a rational and somewhat demonstrative and acceptable face. But some have opposed this aspect of miracles with the induction of doubts, based on some of the dilemmas in the origin, area, or scope of these arguments and explanations. In this article, the author proposes that legislation miracles can be introduced into a new stage and a new field that both raises doubts and adds to its function, hence provided a new explanation of aspects of the miracle. The author's perspective opens up a new space that can be considered a more complete and, of course, easier to reach of legislation miracles. The hypothesis of research this theory, revisited by with the title “miracle of the learning and legislation network”, is the possibility of drawing a harmonious and comprehensive network of the Divine learning and legislation that is beyond of time, out of place and eternal, and it has complete control and manages over all aspects of human life until the end of human life. The compilation and legislation of such a network is beyond the power of the jinn and man, and that is the it’s aspect of miracle.یکی از وجوه مهم اعجاز قرآن «اعجاز تشریعی» است. قرآنپژوهان در طول سالیانی دراز کوشیدهاند این وجه را تبیین و چهرهای معقول و بعضاً برهانی و پذیرفتنی از آن ارائه کنند؛ لیکن عدهای بر پایه برخی خلل وارد شده در مقدمات، دامنه و یا در گستره و کارکرد این استدلالها و تبیینها، با القای شبهاتی به رویارویی این وجه از وجوه اعجاز برخاستهاند. در این بین نگارنده در این مقال بر پایه این باور که میتوان اعجاز تشریعی را به مرحله تازه و میدان جدیدی وارد کرد که هم برخی شبهات مرتفع شود و هم بر کارکرد آن افزوده گردد، به تبیین تازهای از این وجه اعجاز روی آورده است. دیدگاه نگارنده فضای جدیدی را میگشاید که میتوان آن را مرحله کاملتری از اعجاز تشریعی قلمداد کرد. فرضیه پژوهش در این دیدگاه که با عنوان «اعجاز شبکه معارفی و تشریعی» ارائه شده، امکان ترسیم شبکهای هماهنگ و جامع از معارف و تشریعات الهی است که فرازمانی، فرامکانی و ابدی بوده و همه ابعاد زندگی انسان را تا پایان حیات بشری به صورت کلان تحت کنترل دارد و به تعبیری مدیریت میکند. تدوین و تشریع چنین شبکهای از توان جن و انس خارج بوده و همین، وجه اعجاز آن را تشکیل میدهد.https://qabasat.iict.ac.ir/article_38297_9336be0f1abd7faed832e32022684c85.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538249420200121The Human- Ontological Foundations of the Development of Human’s Viewpoint and Practice from the Perspective of Transcendent Wisdomبنیاد و فرایند انسان ـ هستیشناختی توسعه نظر و عمل انسان ازمنظر حکمت متعالیه117146382980594FAحسین رمضانیاستادیار گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی0000-0001-7582-5638Journal Article20180522Development and progress in its concrete reality depends on the development of human’s viewpoint and practice. The development of human’s thought and practice arises on the basis of human’s powers, existential areas, movement, understanding and action. Thus, the process of existential and substantial movement in the individual and social domain is the constitutive to the development and progress of human society. From the point of view of the human- ontological foundations and approach of transcendental wisdom, man has existential level of rational, soul, and natural. In both the individual and social dimension of human life, these levels are constitutive to the existential development of human and community. In this paper, considering the levels of the human’s existential powers and how they extend to the individual and social dimensions, three longitudinal and sequential layers of rational and theoretical development, ethical and practical development, and civil and institutional development were identified. An important feature of this view compared to modern and contemporary approaches and views in the history of Western philosophy that can provide an united, comprehensive, process description, resulting from realistic, value, institutional, individual, and social stages of human life, so that do not be challenged in explaining the link between reality and value and the individual and society.توسعه و پیشرفت در واقعیت انضمامیاش وابسته به توسعۀ نظر و عمل انسان است و توسعۀ نظر و عمل انسان بر بنیاد قوا، ساحات وجودی، حرکت، ادراک و فعلِ انسان پدید میآید؛ ازاینرو فرایند حرکت وجودی و جوهری انسان در ساحت فردی و اجتماعی، مقوِّم توسعه و پیشرفت جامعۀ انسانی است. از منظر رهیافت و مبانی انسانـ هستیشناختی حکمت متعالیه، انسان دارای مراتب وجودیِ عقلی، نفسانی و طبیعی است. این مراتب در هر دو بُعد حیات فردی و اجتماعی انسان، مقوم توسعۀ وجودی انسان و جامعه هستند. در این مقاله با توجه به مراتب قوای وجودیِ انسان و نحوۀ گسترش آنها در ابعاد فردی و اجتماعی، سه لایۀ طولی و متوالیِ توسعۀ عقلی و نظری، توسعۀ اخلاقی و عملی و توسعۀ مدنی و نهادی شناسایی شدند. ویژگی مهم این دیدگاه در مقایسه با رهیافتها و دیدگاههای مدرن و معاصر در تاریخ فلسفۀ غرب آن است که میتواند تبیینی یکپارچه، جامع، فرایندی و مترتب از مراتب واقعی، ارزشی، نهادی، فردی و اجتماعی حیات انسان ارائه دهد؛ به گونهای که دچار چالش در تبیین پیوند میان واقعیت و ارزش و فرد و جامعه نشود.https://qabasat.iict.ac.ir/article_38298_577865afcba5aad794a735067444d760.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538249420200121Allameh Jafari and the Standard of Freedomعلامه جعفری و معیار آزادی147162382990694FAعبدالوهاب فراتیاستادیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20180522Allameh Mohammad Taqi Jafari is one of the chronological scholars that he has made important philosophical reflections on the conflict between religious and non-religious forces about context of freedom between the Parliamentary Revolution and the Islamic Revolution. His most important question is: What is freedom in terms of rational and traditional reasoning against what is expressed in the West as positive and negative freedom? And what area it implies? He by distinguishing between the three concepts of "emancipation", "freedom," and "authority", It seeks to define freedom as 'rightful authority' and to explain the spaces of such definition in several areas of freedom of opinion and freedom of expression. In addition, he has attempted to examine the theoretical and practical limitations of this freedom and to provide a way for it to be realized in the religious community. At the end of the article, the author seeks to examine the possibilities and difficulties of Allameh Jafari's approach about freedom, until perhaps we can work for now.علامه محمدتقی جعفری (رضوان الله تعالی علیه) از جمله عالمان زمانشناس است که در کشاکش مناقشات نیروهای مذهبی و غیرمذهبی درباره بافت آزادی در بین انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی به تأملات فلسفی مهمی پرداخته است. مهمترین پرسشی که او دراینباره دارد، آن است که آزادی از منظر ادله عقلی و درون نصی در برابر آنچه در غرب به آزادی مثبت و منفی بیان میشود، چیست و بر چه قلمروهایی دلالت دارد؟ او با تفاوتنهادن میان سه مفهوم «رهایی»، «آزادی» و «اختیار» تلاش میکند آزادی را «اختیار شایسته» تعریف نماید و فضاهای چنین تعریفی را در چند قلمرو آزادی عقیده، آزادی بیان تبیین نماید. علاوه بر این او کوشیده است محدودیتهای نظری و عملی این آزادی را بررسی و راهی به سوی تحقق آن در جامعه دینی فراهم آورد. در پایان این مقاله مؤلف میکوشد امکانات و مشکلات رویکرد علامه جعفری به آزادی گفته شده را بررسی کند تا شاید برای اکنون ما به کار آید.https://qabasat.iict.ac.ir/article_38299_3c1033889fbfdc5476a768eeef81bf87.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538249420200121The Quran, Logic, Man and Discovery of Fact-Itself of The Universeقرآن، منطق، انسان و اکتشاف نفسالأمر جهان163194383000794FAهادی ملک زادهدانشجوی دکتری دانشگاه معارف قمسید محمد مهدی میرباقریرئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم.Journal Article20170403What is the ultimate reality and the ultimate truth? From the perspective of Qur'an, how and with what means can it succeed in influencing the fact-itself of the universe? Can a simple, one-dimensional logic, such as a reasoning mind, achieve the desired knowledge of religion about a more complex world and a more complex human being? Every method is not appropriate for any science to discover the reality.The proof analogy in the natural sciences is as fruitless as scientific induction is ineffective in mathematics and philosophy. What made the transition from the old world to the new age? Undoubtedly, the appropriate logic that Francis Bacon and others have pursued. The wise Quran also provides a lodic for understanding the end of creation of human and world. In addition to knowledge factors such as quintessence and rationality, reflection, thoughtfulness, knowledge religious, intelligence, science and certainty, the tendency, action, and dispositional factors are remembrance, piety, islam, faith, repentance, kindness, will, question, worship, obedience, patience, thanksgiving, hearing, cling, guiding and guardianship, and it emphasizes that they are very effective tools for understanding the reality or layers of it. In a word, the Quran proposes the logic of objective right rather than the logic of subjective truth. <br />The logic of truth is a small part of the logic of righteousness, and in the absence of some factors it remains sterile. The philosophy of distinction and the birth of this article is refers to the broad logic of Islam for a desirable understanding of reality from the perspective of religion.واقعیت نهایی و حقیقت غایی چیست؟ از دیدگاه قرآن عظیم چگونه و با چه ابزاری میتوان به نفوذ در نفسالامر جهان توفیق یافت؟ آیا با یک منطق ساده و تکبعدی مثل ذهن استدلالی میتوان به معرفت مطلوب مذهب در باب جهان پیچده و انسان پیچیدهتر دست یافت؟ هر متدی برای هر علمی جهت کشف واقعیت مناسبت ندارد. قیاس برهانی در علوم طبیعی بیثمر است؛ چنانکه استقرای علمی در ریاضیات و فلسفه بیاثر است. چه عاملی گذر از دنیای قدیم به دوران جدید را مهیا کرد؟ بیشک منطق مناسب که فرانسیس بیکن و دیگران بدان همت گماردند. قرآن حکیم هم برای شناخت غایت خلقت آدم و عالم منطقی پیشنهاد میکند و علاوه بر عواملی دانشی چونان لُب و تعقل، تدبر، تفکر، تفقه، توسم، علم و یقین از عوامل گرایشی، کنشی و منشی مثل تذکر، تقوا، اسلام، ایمان، انابه، احسان، اراده، سؤال، عبودیت، تبعیت، صبر، شکر، سمع، اعتصام، هدایت و ولایت نام میبرد و تأکید میکند که برای فهم اصل واقعیت یا لایههایی از آن اسبابی سخت اثرگذار هستند. در یک کلام قرآن منطق حق عینی را به جای منطق صدق ذهنی پیشنهاد میکند. منطق صدق بخشی کوچک از منطق حق بوده و در صورت فقدان برخی عوامل عقیم میماند. اشاره به منطق گسترده اسلام برای فهم مطلوب واقعیت از منظر دین، فلسفه تمایز و تولد این نوشتار به شمار میرود.https://qabasat.iict.ac.ir/article_38300_270f2c830d217e08e11aa719fe08fb09.pdfپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیفصلنامه علمی پژوهشی قبسات1029-4538249420200121The Role of All Kinds of Knowledge On Allameh Jafari's Theory of 'Intelligible Life' ofنقش انواع شناخت در نظریه «حیات معقول» علامه جعفری195219383010898FAمهدی سعادتمنداستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه یزدJournal Article20180121Human need for the right style of life is a motivation and a necessity for explaining its knowledge components. The purpose of article is to ask what and the role of all kinds of knowledge in Allameh Jafari's theory of 'intelligible life' by descriptive-analytical study of his written works. The 'intelligible life' versus 'pure natural life' is a kind of rational life, centered on practical reason and the rejection of Western rationalism that encompassing a wide range of revelatory, mystical, philosophical, and scientific knowledge. These findings are obtained in the form of presentational or representational by means of education, imitation, or devotion. These teachings, in addition to their intrinsic value, have instrumental identity for nurturing of talents and voluntary guidance of human which will result in the attainment to the highest purpose of life, that is, participating in the wide song of the universe, and in other words, worshiping God. So 'intelligible life' depends on a whole set of divine and human knowledge of varying degrees of value, provided that stay away from epistemic and practical damages with the help of intellectual and revelation mechanisms.نیاز بشر به سبک درست زندگی، انگیزه و ضرورتی برای تبیین مؤلفههای شناختی آن است. هدف از این پژوهش، پرسش از چیستی و نقش انواع شناخت در نظریه «حیات معقول» علامه جعفری با بررسی توصیفی- تحلیلی آثار مکتوب ایشان است. «حیات معقول» در برابر «حیات طبیعی محض»، نوعی زندگی مبتنی بر تعقل با محوریت عقل عملی و نفی راسیونالیسم غربی است که طیف وسیعی از شناختهای وحیانی، عرفانی، حکمی و علمی را در بر میگیرد. این دریافتها به شکل حضوری یا حصولی و از راههایی چون آموزش، تقلید یا تعبد به دست میآیند. معارف یادشده، علاوه بر ارزش ذاتی، واجد هویتی ابزاری برای پرورش استعدادها و هدایت اختیاری انساناند که پیامد آن ورود به هدف اعلای زندگی یعنی شرکت در آهنگ کلی هستی و به تعبیر دیگر عبادت خداوند خواهد بود. نتیجه اینکه حیات معقول وابسته به مجموعهای کامل از شناختهای الهی و بشری با درجات ارزشی متفاوت است، مشروط بر اینکه با کمک سازوکارهای عقلی و وحیانی از آسیبهای معرفتی و عملی در امان بماند.https://qabasat.iict.ac.ir/article_38301_95cf7f1bca7cf7c4d57bd3adb94ee7d0.pdf